Tamsių dūmų juostas paliekantys seni dyzeliniai autobusai nebeturėtų ilgai kursuoti miestų gatvėmis. Jų vietą pamažu užims ekologiškos transporto priemonės. Viešajame transporte bene geriausia pasiteisinusi kuro alternatyva – suslėgtos gamtinės dujos. Viena Lietuvos kompanija, bendradarbiaudama su žinomu Švedijos koncernu, Šiauliuose numato išbandyti dar ekologiškesnę tokio kuro versiją.
Šiaulių miesto gatvėmis artimiausiu metu turėtų pradėti riedėti 6 nauji modernūs autobusai, kurie, be savo pagrindinės funkcijos – saugiai ir patogiai gabenti keleivius, dar tarnaus ir moksliniams tikslams. Šiaulių miesto savivaldybės merui Artūrui Visockui ir kitiems Savivaldybės vadovams pristatyta iniciatyva, kuri leis įvertinti naujos kartos degalų – hidrometano privalumus, ekologiškumą ir ekonominę naudą.
Bendrovė „SG dujos“ jau keletą metų gamina ir tiekia hidrometano (gamtinių dujų, prisodrintų vandeniliu) mišinius keliems Lietuvos miestų autobusų parkams. Iki šiol autobusai varomi mišiniais, kurių sudėtyje –10 proc. tūrio vandenilio. Dar nuo 2013-ųjų metų tyrimų bendrovės „SG dujos Auto“ mokslininkai tiria įvairius gamtinių dujų ir vandenilio mišinius, įskaitant didesnes koncentracijas, net iki 50 proc. Taikomuosiuose tyrimuose „SG dujos Auto“ naudoja įvairiausias transporto priemones, bendradarbiauja su kitomis tyrimų ir mokslo organizacijomis.
Pasak UAB „SG dujos“ generalinio direktoriaus Virginijaus Korsako, dabar kuro formulė dar patobulinta – gamtinėse dujose vandenilio dalis padidinta iki 20 procentų. Dar ekologiškesnį ir efektyvesnį kurą bus bandoma įvertinti net trejus metus truksiančio eksperimento metu. Trys nauji autobusai bus varomi įprastinėmis, kiti trys – naujos kartos dujomis. Autobusai kasdieną važinės įvairiausiais miesto maršrutais, kol visų jų bendra rida pasieks 1 milijoną kilometrų.
Anot „Scania Lietuva“ direktoriaus Dariaus Snieškos, visuose autobusuose bus sumontuota papildoma testinė įranga, kuri fiksuos variklio darbo, degalų sunaudojimo ir kitus parametrus. Duomenys bus nuolat perduodami į koncerno „Scania“ laboratoriją. Projekto rezultatai bus viešinami visose „Scania“ rinkose.
Naujais autobusais Šiauliuose keleivius vežanti bendrovė „Busturas“ naudosis panaudos pagrindais.
„Numatoma, kad tyrimui bus naudojami „Scania Citywide“ žemagrindžiai 12 metrų ilgio autobusai, kuriuose tilps iki 100 keleivių. Jei visas pasiruošimas vyks sėkmingai, naujosios transporto priemonės į Šiaulių gatves išriedės metų pabaigoje. „Busturui“ taip pat labai įdomu, kaip pasiteisins naujos formulės kuras, kadangi projekto partnerių sumontuotą įrangą jau turėsime, beliks įsitikinti naujųjų dujų efektyvumu ir ekonomine nauda“, – komentavo UAB „Busturas“ vadovas Vaidas Seirackas.
Po pristatymo Šiaulių miesto savivaldybėje, laikinasis administracijos direktorius Gintautas Sitnikas pasidžiaugė, kad savivaldai pavaldžios bendrovės „Busturas“ įdirbis ir techninė bazė leidžia į miestą pritraukti bandomąjį projektą, kurio vienas iniciatorių – pasaulinio lygio koncernas „Scania“.
„Ateityje bent jau viešajame transporte neturėtų būti naudojamas dyzelinas, turime išnaudoti visas galimybes ir, atnaujindami miesto autobusus, prioritetą teikti mažiau taršioms transporto priemonėms“, – kalbėjo G. Sitnikas.
Šiaulių miesto savivaldybės informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka