Pradėjęs veiklą praėjusio amžiaus pabaigoje, „Solaris Bus and Coach“ tarsi meteoras įsiveržė į pirmaujančių Europos autobusų gamintojų gretas. Šiuo metu įmonė ne tik pirmauja pagal šalyje parduodamų autobusų kiekį, bet ir sėkmingai konkuruoja su žymiausiais Senojo žemyno autobusų gamintojais.
Kas nulėmė tokios sėkmės priežastis, kalbamės su „Solaris Bus and Coach“ prezidente ponia Solange Olszewska.
– Kaip vertinate beveik 15 metų įmonės veiklos rezultatus? Nuo ko pradėjote autobusų gamybą, kaip keitėsi gamybos technologija?
– 1994-aisiais drauge su vyru Krzysztof‘u Olszewski‘u Varšuvoje įkūrėme prekybos bendrovę „Neoplan Polska“, kurios 100 proc. akcijų priklausė mūsų šeimai. Tuo metu Lenkijos rinkai pardavėme pirmąjį žemagrindį autobusą. 1995-aisiais, laimėję konkursą pateikti Poznanei 72 miesto autobusus, Bolechovo gamykloje netoli Poznanės pradėjome surinkinėti transporto priemones. Tuomet gamykloje dirbo vos 36 žmonės, tačiau tai nesutrukdė bendrovei per trumpą laikotarpį tapti miesto autobusų rinkos lydere Lenkijoje.
Netrukus, atsižvelgdami į klientų pageidavimus, nusprendėme pateikti rinkai savo sukonstruotus bei pagamintus autobusus. 1999-aisiais įvyko pasaulinė 12 metrų ilgio „Solaris Urbino“ premjera. Jo simboliu tapo simpatiškas žalias taksas, simbolizuojantis žemagrindį autobusą (taksas – ilgas it autobusas, žalias, nes yra ekologiškas, simpatiškas bei ištikimas, kaip mūsų įmonė savo klientams). Pirmasis mūsų autobusas iškeliavo į Bydgoščiaus miestą. Šiuo metu svarstome apie galimybę jį nusipirkti ir turėti bendrovėje kaip muziejaus eksponatą.
2000-aisiais laimėjome pirmąjį konkursą pateikti du autobusus Berlyno miestui. Šis kontraktas mums tapo itin svarbiu – tai buvo pirmasis žingsnis į Europos Sąjungos rinką. Kaip žinia, Vokietijos autobusų rinka – specifinė, šios šalies vežėjai nuo seno teikia prioritetą savoms transporto priemonėms; jei svečios šalies gamintojui pavyksta į ją pakliūti, tai tampa paraiška laikyti jį rimtu rinkos žaidėju. 2004-aisiais laimėjome vieną iš didžiausių konkursų – užsakymą pateikti „BVG Berlin“ 260 autobusų.
2001-aisiais reorganizavome bendrovę į „Solaris Bus and Coach“, išpirkome akcijas iš „Neoplan“ ir tapome savarankiška įmone. Tais pačiais metais pagaminome ir pirmąjį turistinį „Vacanza“, kurio simboliu tapo oranžinė kengūra, simbolizuojanti egzotiškas keliones bei autobuso bagažinės talpumą.
2006-ųjų balandį atidarytas naujas gamybos cechas Bolechovo kaime. Visą minėtą laiką plėtėme siūlomų autobusų gamą, tobulinome gamybos technologiją.
Šiuo metu tiekiame autobusus į 22 Europos šalis. Iki šiol jau esame pristatę klientams beveik 7000 autobusų, kurie važinėja 350 miestų gatvėmis.
– Kokias naujoves pastaruoju metu pateikėte savo klientams?
– Per pastaruosius metuspateikėme rinkai apie dešimt naujų miesto autobusų modelių. Tarp jų – ir mažiausi mūsų gaminami autobusai „Solaris Alpino“, kurie yra vos 2,4 m pločio ir 8,6 arba 8,9 m ilgio.
Pastaruoju metu Skandinavijoje itin populiarūs mūsų gaminami triašiai 15 metrų ilgio suspaustomis gamtinėmis dujomis varomi žemagrindžiai autobusai.
Vis dėl to didžiausia pastarojo meto naujovė – hibridiniai autobusai. Šiuo metu siūlome rinkai „Solaris Urbino 18 Hybrid“ su „Allison“ hibridine sistema, taip pat 12 metrų ilgio „Solaris Urbino 12“ su „Eaton“ hibridine sistema. Abiejų modelių autobusai jau važinėja Vokietijoje, Šveicarijoje, Prancūzijoje, Lenkijoje. Hibridiniai autobusai populiarūs ir dėl savo ekologiškumo, ir dėl to, jog sunaudoja maždaug 30 proc. mažiau degalų, lyginant su tradiciniais autobusais.
IAA parodoje Hanoveryje, vyksiančioje rugsėjo 23-30 dienomis, pristatysime „Solaris Urbino 18“ su „Vossloh Kiepe“ hibridine sistema. Lapkričio mėnesį planuojame autobuso su „Voith“ hibridine sistema pristatymą.
Praėjusių metų rudenį įvyko priemiestinio „Solaris InterUrbino“ premjera. Šie autobusai iš karto tapo populiarūs užsienyje; juos tiekiame Prancūzijos ir Italijos rinkoms.
Daug dėmesio skiriame ir troleibusų gamybai – apie 10 proc. mūsų pagaminamos produkcijos sudaro šios transporto priemonės. Esame vieni iš didžiausių troleibusų gamintojų Europoje.
Per artimiausius trejetą metų ketiname pateikti rinkai ir elektrinį autobusą.
Laimėję konkursą teikti tramvajus Poznanės miestui, įrengėme gamybos cechą, pritaikytą šių transporto priemonių gamybai. Vienas mūsų pagamintas tramvajus naktimis jau bandomas Poznanės gatvėse, iš viso miestui pateiksime 45 šiuolaikiškus tramvajus.
– Ar išlaikysite tradicijas papuošti tramvajų kokiu nors linksmu logotipu?
– Surengėme apklausą tarp Poznanės miesto gyventojų, kokį logotipą jie norėtų matyti ant naujosios transporto priemonės priekio. Dauguma būsimų keleivių pageidavo, kad jį „papuoštų“ „Bamberka“ – tautinės mažumos, atklydusios į šiuos kraštus iš Vokietijos 18-ajame amžiuje ir čia įsitvirtinusios, moters simbolis.
– Ar bendrovė ketina plėstis, jei taip – kuria kryptimi?
– Nesiplečiame negalvodami apie ateitį, stengiamės dirbti stabiliai, užtikrindami nuolatinį augimą. Smarkiai padidinus apimtis, kiltų problemų su tiekėjais, negalėtume užtikrinti transporto priemonių kokybei keliamų reikalavimų. Šiuo metu įmonėje dirba apie du tūkstančius žmonių, artimiausiu metu ketiname įdarbinti dar apie 300.
– Ar „Solaris Bus and Coach“ versle dalyvauja ir Jūsų vaikai?
– Įmonėje dirba ir mūsų sūnus, ir duktė. Kol kas jiems dar ankstoka užimti aukščiausias pareigas, tačiau tikimės, kad po kurio laiko jie sugebės perimti vadovavimą įmonei.
– Praėjusieji metai daugelio autobusų gamintojų atmintyje išliks kaip vieni iš sunkiausiųjų. Ar „Solariui“ pavyko išvengti krizės padarinių?
– Mūsų gamybos apimtys 2009-aisiais ne tik nesumažėjo, bet netgi padidėjo. 2008-aisiais pardavėme 1037 transporto priemones, o pernai – jau 1114 autobusų bei troleibusų. Šiemet planuojame parduoti 1200 transporto priemonių. Per krizę plėtėme darbų apimtis, priėmėme į darbą naujų žmonių.
Manau, pagrindinė priežastis, dėl kurios nesumažėjo „Solaris“ gamybos apimtys – mūsų lankstumas bei požiūris į klientus. Visada stengiamės atsižvelgti į jų poreikius, išklausyti pastabas bei pasiūlymus. Kilus problemų su autobusų eksploatavimu, nei aš, nei vyras nevengiame nuvykti į įmones, palaikome tiesioginius kontaktus su jų darbuotojais.
Turime daug klientų Italijoje, Šveicarijoje, Prancūzijoje ir Vokietijoje. Šių šalių vežėjai itin reiklūs, o kontraktai su jais liudija apie mūsų transporto priemonių kokybę.
– Kokiais žodžiais galėtumėte nusakyti „Solaris“ moto?
– Bene geriausiai mūsų bendrovės moto atspindėtų „Porsche AG“ valdybos pirmininko Wendelin‘o Wiedeking‘o žodžiai: „Ne didybė, o drąsa, individualumas ir patikimumas yra sėkmės paslaptis kovojant su šio pasaulio galijotais“. Pradėję beveik nuo nulio, sugebėjome tapti vienais iš pagrindinių Europos autobusų gamintojų.
Svarbiausia mums – aukščiausia kokybė bei patenkinti klientai. Neiname į kompromisus dėl kokybės, niekada nekeistume jos į kiekybę. Itin daug dėmesio skiriame ekologijai bei transporto priemonių saugumui. Mūsų autobusai atitinka griežčiausius ekologinius reikalavimus. Kaip vieną iš didžiausių bendrovės privalumų įvardinčiau pas mus dirbančius žmones. Stengiamės pritraukti darbuotojus, turinčius patirties žymiausiose Europos autobusų gamybos įmonėse. Nuolat investuojame į naujas technologijas, tobuliname gamybos procesą.
– Ir pabaigai – kokie svarbiausi įmonės ateities planai?
– Uždavinių turime išties daug. Ir toliau sieksime kuo glaudžiau bendradarbiauti su klientais, stengsimės pateikti rinkai dar įvairesnių bei tobulesnių gaminių nei mūsų konkurentai.
Prioritetą ir toliau ketiname teikti miesto autobusams, ypač šiuolaikiškiausiems, atitinkantiems aukščiausius ekologinius reikalavimus. Ir toliau tęsime geriausias šeimyninės įmonės tradicijas.
– Dėkoju už pokalbį.
Kalbėjosi Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.