SORT – autobusų bandymų standartas

28 sausio 05:08 2011 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Sulaukus lėšų iš Europos Sąjungos struktūrinės paramos Sanglaudos fondo ekologiškoms transporto priemonėms įsigyti, didžiųjų miestų vežėjai turi progos išbandyti įvairių gamintojų autobusus bei troleibusus. Vienas iš svarbiausių kriterijų, kuriuo remdamosi įmonės ketina rinktis naujas transporto priemones – degalų sąnaudos.

Apskaičiuota, jog išlaidos degalams per visą keleivinės transporto priemonės eksploatavimo laikotarpį yra maždaug du kartus didesnės nei jos įsigijimo kaina. Akivaizdu, kad pasirinkti kuo taupesnius autobusus keleivinio transporto įmonių vadovams yra itin svarbu. Tačiau kokiais kriterijais įvertinti, kuris autobusas, važinėdamas tomis pačiomis sąlygomis, degalų sunaudoja mažiau?

Siekdama suvienodinti šiuos kriterijus, Tarptautinė visuomeninio transporto asociacija (UITP) 2004-aisiais pateikė vadinamąjį SORT metodą, remiantis kuriuo nustatomos realios degalų sąnaudos autobusams važinėjant skirtingais ciklais. Nuo to laiko jis spėjo įsitvirtinti tarp autobusus gaminančių bei eksploatuojančių kompanijų ir tapti nepakeičiamu atramos tašku, išbandant bei įvertinant skirtingų markių bei modelių autobusus.

UITP nustatė tris SORT bandymų ciklus. SORT-1 – tai bandymai važinėjant miesto centre; SORT-2 – mišrus važiavimas miesto centre ir priemiesčiuose ir SORT-3 – priemiesčiuose. Šiuo metu UITP svarstoma sukurti naujas užduotis SORT-4 ciklui, kuris yra vadinamas tarpmiestiniu arba regioniniu ciklu.

Neseniai UITP atlikta apklausa parodė, jog SORT metodiką šiuo metu naudoja arba yra naudoję apie 17 proc. jos narių. Tačiau net 50 proc. atsakė ją būtinai naudosiantys artimiausiu metu.

Išbandant autobusus pagal SORT metodiką, galima nustatyti ne tik degalų sąnaudas važiuojant vienokiu ar kitokiu ciklu, bet ir kitus autobuso parametrus. Be to, transporto priemonė išbandoma keliuose bei gatvėse, o ne laboratorijose ar cechuose.

SORT metodas sukurtas standartiniams dvylikos metrų ilgio autobusams, kitoms transporto priemonėms jis kol kas netaikomas. Remiantis UITP atliktais tyrimais, 70 proc. Europoje nuperkamų autobusų yra standartinio ilgio, ir 30 proc. – sudvejinti 18 metrų ilgio.

Kiekvienam iš SORT ciklų numatytas tam tikras vidutinis transporto priemonės greitis. Degalų sąnaudos apskaičiuojamos pagal specialiai sudarytas formules. Transporto priemones bandant gautus rezultatus turi patvirtinti nepriklausomose laboratorijose dirbantys specialistai.

Parengė Lina Jakubauskienė
Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.