Sugriežtinta autobusų dyzelinių variklių patikra: baimės akys buvo didesnės

kovo 21 06:14 2012 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Nuo kovo 1-osios įsigaliojusių sugriežtintų reikalavimų autobusų dyzelinių variklių patikrai keleivių vežėjai laukė su nerimu. Baimintasi, jog nenaujas šalies keleivinio transporto priemones teks techninei apžiūrai pateikti ne sykį.

Nuogąstavimai nepasitvirtino

Remiantis asociacijos „Linava“ duomenimis, 82 proc. šalyje važinėjančių autobusų – senesni nei dešimties metų. Įsigaliojus naujai variklių dūmingumo patikros procedūrai manyta, jog sugriežtintų techninių reikalavimų gali neatitikti daugiau nei įprasta keleivinio transporto priemonių. „Kas bus, jei techninės apžiūros sąlygų neatitiks didesnė dalis šalies keliais važinėjančių autobusų? Kuo keleivių vežėjai veš keleivius, jei tikrintojai „išbrokuos“ didžiąją dalį transporto priemonių?“, – prieš įsigaliojant naujajai tvarkai nuogąstavo asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis.

Laimė, panašios prielaidos kol kas nepasitvirtino. Jau beveik mėnesį dyzelinių variklių dūmingumas tikrinamas taikant naująją procedūrą, ir kol kas su didesnėmis problemomis nesusidūrė nei vežėjai, nei tikrintojai.

„Nerimas, kad dalis autobusų variklių gali neatitikti sugriežtintų reikalavimų, pasirodė be pagrindo. Du kartus per savaitę techninė apžiūra atliekama keliolikai parko autobusų, ir kol kas nė vienas iš jų nebuvo uždraustas eksploatuoti dėl pernelyg didelio dūmingumo“, – sako didžiausios šalyje keleivinio transporto bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ technikos direktorius Juozas Grabys.

Autobusai prižiūrėti

Įsigaliojus naujajai tvarkai paaiškėjo, jog net ir nenauji šalies autobusai prižiūrimi gana gerai. „Kas 5 tūkst. kilometrų patys atliekame ne tik variklių, bet ir visų autobuso agregatų diagnostiką, stengdamiesi nuolat stebėti transporto priemonių būklę, todėl dėl sugriežtintų dūmingumo normų kol kas jokių problemų neturėjome“, – aiškina J. Grabys.

Iki šiol ne vieną autobusą patikrai pateikė ir Šiaulių bendrovė „Busturas“, vežanti keleivius tiek miesto, tiek priemiesčio, tiek ir tarpmiesčio maršrutais. „Be abejo, sužinojus apie sugriežtintą dyzelinių variklių patikrą, nerimo šiek tiek būta. Laimė, jis pasirodė be pagrindo“, – sako „Busturo“ generalinis direktorius Vilius Laužikas. Pasak jo, bendrovės darbuotojai pasistengė su naujaisiais reikalavimais susipažinti iš anksto – vyko į techninės apžiūros centrus, patys atliko autobusų diagnostiką parko dirbtuvėse, todėl kol kas visos tikrintos šiauliečių transporto priemonės atitiko sugriežtintus reikalavimus.

Problemų dėl naujų techninės apžiūros taisyklių nepatyrė ir Kauno bendrovė „Kautra“, vežanti keleivius tarpmiesčio maršrutais bene naujausiais autobusais Lietuvoje. „Techninei apžiūrai nuo kovo pirmosios jau pateikėme apie dešimtį savo autobusų. Visi jie atitiko sugriežtintų reikalavimų normas“, – sako bendrovės „Kautra“ rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas.

Patikra – nuodugnesnė

Remiantis naująja variklių patikros tvarka, atliekant techninę apžiūrą autobusų varikliai tikrinami kruopščiau. Akceleruojama iki maksimalių sūkių, kuriuos gali pasiekti vienas ar kitas variklis. Naujojoje tvarkoje taip pat numatyta ir variklio bendrosios techninės būklės įvertinimo procedūra: pirmiausia apžiūrimas neveikiantis variklis bei jo skyrius, tikrinamas alyvos bei aušinimo skysčio lygis ir pan. Tik neradus trūkumų, tikrinamas tuščia eiga minimaliais ir padidintais sūkiais dirbantis variklis.

Per patikrą akceleratoriaus pedalas nuspaudžiamas iki galo greičiau nei per vieną sekundę – taip siekiama sukurti sąlygas, kurioms esant dyzelinio variklio įpurškimo siurblys veiktų didžiausiu pajėgumu. „Dabartinė tvarka pasirodė dar geresnė negu buvo anksčiau. Nors patikra užtrunka ilgiau, dabar dūmingumą galime pamatuoti tiksliau. Iki šiol visi mūsų tikrinti autobusai atitiko reikalavimus, nors panikos prieš įsigaliojant tvarkai būta“, – sako už technines apžiūras atsakingas „Vilniaus viešojo transporto“ autobusų parko vyriausiasis mechanikas Leonas Vaitekėnas.

Kad problemų tikrinant autobusų dyzelinius variklius kilo mažiau nei tikėtasi, tvirtina ir UAB „Tuvlita“ ekspertai. „Manėme, jog tikrinant nenaujas keleivines transporto priemones dalis jų neatitiks griežtesnių reikalavimų. Tačiau buvome maloniai nustebinti pirmaisiais rezultatais – pasirodo, šalies autobusai prižiūrimi geriau nei tikėjomės“, – tvirtina „Tuvlitos“ ekspertas Kęstutis Kizys.

Rengiasi visi

Mažesnių šalies keleivinio transporto įmonių atstovai, dar neišbandę naujosios procedūros, taip pat teigia jai esą pasirengę. „Nuolat prižiūrime savo autobusus, o prieš pateikdami juos techninei apžiūrai, patikrinsime dar sykį savo remonto dirbtuvėse“, – sako Tauragės autobusų parko direktorius Rimantas Martinavičius.

Specialistai pataria, kaip tai atlikti geriau, kad autobusų dyzeliniai varikliai būtų tinkamai parengti sugriežtintai techninei apžiūrai.

„Pirmiausia derėtų patikrinti variklio techninę būklę – oro filtrus, sureguliuoti dujų paskirstymo mechanizmą, purkštukus, sutvarkyti degalų siurblį. Taip pat reikėtų atkreipti dėmesį į tai, ar naudojamos tinkamos alyvos bei degalai. Be to, pravartu papildomai „prapūsti“ autobuso išmetimo sistemą. Tai atliekama keletą kartų akceleruojant iki aukščiausios variklio sūkių ribos ir stebint, kokie dūmai sklinda iš išmetimo vamzdžio. Jeigu akceleravus pirmą kartą, dūmai bus juodi, o kitą sykį – jau gerokai šviesesni, galima daryti išvadą, jog išmetimo sistema valosi. Tokiu atveju prieš atliekant techninę apžiūrą ją vežėjams derėtų patiems išvalyti“, – aiškina bendrovės „Transporto studijos“ ekspertas Ramūnas Vėlavičius.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.