Susipažinkime: „Solaris Urbino 12 Hybrid“

11 rugpjūčio 16:06 2010 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės

Hibridai populiarėja

Pasauliui dūstant nuo žmonijos veiklos padarinių, ekologams garsiau ir garsiau perspėjant apie gresiantį visuotinį atšilimą bei kitus kataklizmus, aplinkos švarai skiriama vis daugiau dėmesio. Ypač griežti reikalavimai keliami kelių transportui, iki šiol tebeesančiam vienu iš pagrindinių taršos šaltinių.

Vis labiauekologija rūpinasi ir autobusų gamintojai. Kuriami gamtinėmis dujomis, elektra varomi autobusai. Konstruktoriai išranda vis naujus variklius, naudojančius alternatyvų kurą: biodyzeliną, bioetanolį, gamtines dujas ar vandenilio elementus. Pastaruoju metu ypač populiarėja hibridiniai autobusai. Tokią transporto priemonę, tarsi duoklę nūdienos reikalavimams, privalo atiduoti kiekvienas save gerbiantis autobusų gamintojas. Skirtingi gamintojai siūlo skirtingas hibridinių transporto priemonių technologijas.

Vienas iš pirmųjų autobusų rinkai hibridinį autobusą pristatė lenkų gamintojas „Solaris Bus & Coach” – tai buvo 18 metrų ilgio transporto priemonė, kurią puošė simpatiškas žalias taksas su dviejomis širdimis, simbolizuojančiomis du autobuse montuojamus variklius. Pastaruoju metu lenkai drauge su JAV kompanija „Eaton Corporation” pristatė rinkai naują 12 metrų ilgio hibridinį autobusą „Solaris Urbino 12 Hybrid”.

Pirmą sykį naujasis modelis pademonstruotas 2009-ųjų spalį Belgijos miestelyje Kortrijke vykusioje autobusų parodoje „Busworld Europa”.

Kas naujo?

Kokias gi naujoves siūlo lenkų gamintojai naujajame „Solaris Urbino 12 Hybrid“?

Autobuse sumontuota paralelinė hibridinė sistema, sukurta ir pagaminta „Eaton Corporation” – pasaulinio hibridinių sistemų komercinėms transporto priemonėms diegimo lyderio. Ši sistema sukurta bei pritaikyta 9-12 metrų ilgio miesto autobusams, ji jau naudojama daugelyje Šiaurės Amerikos bei Azijos-Ramiojo vandenyno regiono šalių. Pasaulyje su analogiška sistema jau pagaminta daugiau nei 1000 hibridinių autobusų, kurie visi drauge nuvažiavo apie 48 milijonus kilometrų. Pasak gamintojų, ši sistema padeda sutaupyti maždaug 30 proc. degalų bei tiek pat sumažina į atmosferą išmetamų kenksmingų dalelių kiekį.

„Solaris Urbino 12 Hybrid” montuojamas trifazis AC elektros variklis. Energija, sukaupta stabdymo metu, saugoma specialiose ličio jonų baterijose. Kai autobusas greitėja, ši energija pradedama naudoti. Elektros variklio maksimali galia – 44 kW, maksimalus sukimo momentas – 420 Nm.

Keturios ličio jonų baterijos, naudojamos energijai kaupti ir saugoti, montuojamos po sėdynėmis skirtingose autobuso vietose. Jų talpa – 3,6 kWh, esant 340 V, jos „maitinimos” iš elektros variklio.

Dyzelinis variklis, montuojamas transporto priemonėje, yra mažesnis už įprastinį – tokiu būdu autobusas tampa lengvesnis ir sunaudoja mažiau degalų. „Solaris Urbino 12 Hybrid” montuojamas 6,7 litro 162 kW (220 AG) „Cummins” dyzelinis variklis, atitinkantis griežtus EEV ekologinius standartus. Maksimalus sukimo momentas – 850 Nm.

„Eaton” hibridinė sistema montuojama drauge su šešialaipsne pavarų dėže. Varikliai (dyzelinis ir elektrinis) montuojami ties galine „Solaris Urbino 12 Hybrid” ašimi. Pavarų dėžė bendra abiem varikliams. Ji užtikrina, kad bet kurioje situacijoje energija autobusui būtų tiekiama iš dviejų variklių.

Ekonomiškesnis

Nepriklausomi ekspertai, testavę „Urbino 12 Hybrid“ ir „Urbino 12“ su įprastiniu dyzeliniu varikliu (DAF PR228, 9,2 l, 231 kW, EEV, su ZF „EcoLife” automatine pavarų dėže), nustatė: važiuojant hibridiniu autobusu vadinamuoju SORT1 ciklu (miesto centre), degalų sąnaudos šimtui kilometrų buvo 36,5 litro. Įprastinis „Urbino 12 Diesel“ tomis pačiomis sąlygomis sunaudojo 54,7 litro degalų. Skirtumas – 33 proc. hibridinės transporto priemonės naudai.

Testuojant autobusus SORT2 ciklu (už miesto centro ribų), „Urbino“ su dyzeliniu varikliu sunaudojo 43,3 l, o hibridinis – 33,7 l (22,2 proc. mažiau). Vertinant degalų sąnaudas važiuojant SORT3 ciklu (tiek miesto centre, tiek už jo ribų), dyzelinis „Urbino“ sunaudojo 38,0 l degalų, o hibridinis – 30,8 l (18,9 proc. mažiau). Derėtų nepamiršti: mažesnės degalų sąnaudos reiškia ne tik ne tik pigesnę autobuso eksploataciją, bet ir mažesnę CO2 emisiją.

Lina Jakubauskienė

Gamintojų nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.