Turkijos koncerno ir BMW bendradarbiavimas tęsiasi: pristatytas dar vienas elektrinis autobusas

liepos 02 04:41 2019 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės Lankytojai Patirtis

Praėjusių metų lapkritį Turkijos „Karsan“ gamintojai nustebino pristatę „Jest Electric“ – nedidelį autobusiuką, kuriame sumontuota BMW elektros įranga. Šių metų birželį netoli Miuncheno esančioje Maizacho BMW ir MINI vairavimo akademijoje pristatytas dar vienas dviejų koncernų bendradarbiavimo rezultatas – „Karsan Atak Electric“.

 

Ilgametė „Karsan“ gamintojų patirtis

Iš viso pasaulio susirinkę vežėjai ir „Karsan“ pardavimo atstovai išbandė atnaujinto dizaino „Atak Electric“ su įdiegtomis BMW i technologijomis. Pagrindinė renginio tema – „Nauja mobilumo samprata“.

„Karsan“ generalinis direktorius Okan Baş pristatė gamyklos istoriją ir dabartinę veiklą, ateities perspektyvas. Komercijos padalinio direktorius Muzaffer Arpacıoğlu papasakojo apie naująjį „Karsan Atak Electric“ bei jame panaudotas technologijas. Renginyje taip pat dalyvavo „Kıraça Holding“ prezidentas İnan Kıraç bei daugelis kitų „Karsan“ vadovų.

„Karsan“ jau daugiau nei 50 metų projektuoja ir gamina komercines transporto priemones bei detales kitų pasaulio gamintojų automobiliams. Bursos mieste įsikūrusi gamykla per metus pagamina 18 200 transporto priemonių – autobusų, sunkvežimių, lengvųjų komercinių automobilių. Gamyklos plotas – 206 000 kv. m, įskaitant 90 000 kv. m dengtų patalpų. „Karsan“ valdo visą automobilių vertės kūrimo grandinę nuo projektavimo iki gamybos, rinkodaros ir aptarnavimo po pardavimo.

Šiuo metu bendrovė gamina naują H350 lengvąjį komercinį automobilį bendrovei „Hyundai Motor Company (HMC)“, 10, 12 ir 18 m ilgio autobusus bendrovei „Menarinibus“ ir savo suprojektuotus „Jest“, „Atak“ ir „Star“ modelius, taip pat, bendradarbiaudama su pasauline automobilių sektoriaus milžine BMW, elektrinius „Jest Electric“ ir „Atak Electric“. Renginyje „Nauja mobilumo samprata“ taip pat buvo pademonstruoti BMW i3 ir i8 modeliai.

„Atak Electric“: naujovės – ne tik išorėje, bet ir viduje

Vienas iš „Karsan“ ir BMW bendradarbiavimo rezultatų – „Atak Electric“ – pirmą sykį pristatytas renginio dalyviams. Iškilmingai, aidint muzikai, iš angaro išvažiavusius autobusus vėliau galėjo išbandyti visi į pristatymą susirinkę svečiai. Akį traukė įspūdingas, modernus, dinamiškas autobusų dizainas. Transporto priemonė – vidutinės klasės, 8 m ilgio. Siūlomi du „Atak Electric“ sėdynių išdėstymo variantai – 18+4 atlenkiamos arba 21+4 atlenkiamos sėdynės. Iš viso autobusu gali važiuoti iki 52 keleivių.

„Atak Electric“ sumontuotas 230 kWh galingumo variklis, kurio sukimo momentas – 2400 Nm. Bendra autobuso akumuliatorių galia siekia 220 kWh, bateriją sudaro penki 44 kWh BMW suprojektuoti akumuliatoriai, kurių dėka „Atak Electric“ vieną kartą įkrautas gali nuvažiuoti net 300 kilometrų.

Kintamosios srovės įkrovikliu akumuliatorius galima įkrauti per 5 valandas, o greitojo įkrovimo įrenginiu – vos per 3 valandas. Regeneracinė stabdymo  sistema, panaudojus stabdymo energiją važiuojant, suteikia galimybę įkrauti akumuliatorius iki 25 proc.

„Atak Electric“ dizainas visiškai atnaujintas, visi žibintai – LED. Autobuse sumontuotas 10,1 colių multimedijos jutiklinis ekranas, visiškai skaitmeninis 12,3 colių prietaisų skydelis, taip pat – beraktis užvedimas, USB  jungtys ir Wi-Fi imtuvas. Elektra valdoma pneumatinė pakaba garantuoja tokį patį komforto lygį kaip ir važiuojant lengvuoju automobiliu.

Lietuvos keleivių vežėjai – sužavėti

Visi keleivių vežėjai, išbandę naująjį „Karsan Atak Electric“, sakė esą nustebinti jo manevringumo, vairavimo patogumo. „Įspūdžiai – patys geriausi. Autobusas sukurtas taip, kad pats „galvoja“ už vairuotoją. Jis pats greitėja tam tikru numatytu greičiu, yra stabilus kelyje. Autobusas gali važiuoti dviem režimais, vienas iš jų – „švelnus“, lėtas, antrasis – agresyvus, kokio, be abejo, vežant keleivius geriau nenaudoti“, – sako bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius Vaidas Seirackas.

Pasak jo, įmonė labai norėtų įsigyti elektrinių autobusų, bet neturi tinkamos infrastruktūros. „Eksploatuojame šešis dyzelinius „Karsan Jest“ autobusus, esame jais labai patenkinti. Tai – vieninteliai pastaruoju metu mūsų įsigyti autobusai, dėl kurių nesulaukiame jokių keleivių nusiskundimų, viskas juose veikia puikiai“, – pabrėžia „Busturo“ vadovas.

Transporto priemonę išbandė ir Kuršėnų autobusų parko direktorius Vidmantas Šulčius. „Atak Electric“ išties nustebino. Jis puikiai atrodo, dizainas – modernus, šiuolaikiškas. Važiuojant juo, nereikia profesionalių įgūdžių, gamintojai padarė viską, kad autobusas būtų patogus ir vairuotojui, ir keleiviams. Jautiesi taip, lyg važiuotum lengvuoju automobiliu. „Atak Electric“ – labai manevringas, greitai įsibėgėja, stabilus kelyje ir saugus“, – teigia V. Šulčius.

Tas pačias autobuso savybes įvertino ir bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis. „Tiesą pasakius, neturiu daug patirties vairuoti autobusą, bet pasirodė, kad „Atak Electric – itin lengvai vairuojamas ir valdomas. Vairavimo lengvumas prilygsta geram lengvajam automobiliui. Patiko autobuso dinamiškumas – tiek manevravimo galimybės, tiek apsisukimo spindulys. Akivaizdu, kad vairuotojui valdyti tokią transporto priemonę mieste kur kas lengviau nei įprastą, jis mažiau pavargsta. Puikiai pritaikyta ir vairuotojo darbo vieta“, – kalba įmonės vadovas.

Jo teigimu, kauniečiai labai norėtų išbandyti tiek „Karsant Jest Electric“, tiek „Atak Electric“ savame mieste. „Norėtųsi pamatyti, kaip autobusas realiai nuvažiuoja esant +30-35 ar -25 laipsnių temperatūrai. Mūsų miestas – kalvotas, energijos poreikis įveikti įkalnes yra didelis. Tik išbandę galėtume įvertinti, ar transporto priemonės atitinka Kauno keleivių poreikius“, – sako M. Grigelis.

Jo teigimu, pristatytasis „Atak Electric“ Kaunui netiktų vien tik todėl, kad jo priekinės durys – per siauros. „Mūsų mieste keleiviai lipa pro priekines duris, todėl šis autobusas mums nėra pritaikytas. Vis dėlto manau, kad gamintojai rastų galimybę, kaip adaptuoti autobusą miestui. Kol kas nesame numatę įsigyti elektrinių autobusų, šią galimybę svarstysime tada, kai elektriniai autobusai miesto sąlygomis galės realiai nuvažiuoti 300 kilometrų. Be to, svarbi ir nuvažiuoto kilometro savikaina“, – pabrėžia „Kauno autobusų“ generalinis direktorius.

Pamatysime ir Lietuvoje

„Karsan“ generalinis direktorius O. Baş teigia, jog „Atak Electric“ eksploatacija yra pigesnė nei šiuo metu rinkoje esančių konkurentų. Jis atkreipė dėmesį ir į tai, kad „Karsan“ autobusuose sumontuotiems akumuliatoriams suteikiama 4 metų ir 200 000 km ridos garantija.

„Bendradarbiaudami su BMW, kuri elektromobilių technologų srityje yra pripažinta lyderė, siūlome visam pasauliui skirtus naujus keleivių vežimo sprendimus. Labai džiaugiamės pristatę atnaujinto dizaino „Atak Electric“, kuris pagal nuvažiuojamą atstumą, unikalias technologas ir kitus parametrus neturi sau lygių autobusų rinkoje. Mes pirmieji pasaulyje per vienerius metus sukonstravome ir pradėjome masiškai gaminti dvi elektra varomas transporto priemones – „Jest Electric“ ir  „Atak Electric“ . Pastarasis autobusas, kaip minėjau, vieną kartą įkrautomis baterijomis gali nuvažiuoti iki 300 kilometrų. Tai mums suteikia didelį pranašumą prieš konkurentus“, – pabrėžia O. Baş.

Jau šių metų rugpjūtį elektrinius autobusus su BMW technologijomis galės išbandyti Prancūzijos, Vokietijos, Rumunijos, Italijos, Portugalijos ir Bulgarijos vežėjai. Bandymų laikotarpis tęsis iki metų pabaigos. Turkai didžiausią dėmesį žada skirti Europos rinkoms. Serijinė „Atac Electric“ gamyba bus pradėta šių metų rugpjūtį. „Karsan“ gamintojai ir toliau žada glaudžiai bendradarbiauti su Vokietijos BMW koncernu.

Priminsime, jog penkis „Karsan Jest Electric“ įsigijo bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“, taigi netrukus modernias, ekologiškas transporto priemones galės išbandyti ir sostinės keleiviai.

Tiki švaresne Lietuva

„Karsan“ atstovo Baltijos šalims UAB „TM Service“ direktoriaus Ervino Vaišnoro teigimu, pristatytoji gamintojo veikla ir ateities planų perspektyva sutampa su modernių Europos miestų planais, orientuotais į ekologišką viešąjį transportą.

„Smagu, kad pagaliau galėsime išsiskirti iš konkurentų ne tik su savo 6 metrų ilgio elektriniu autobusu „Karsan Jest Electric“, kuris tiek pagal dydį, tiek pagal kitus parametrus neturi analogų Europoje bei pasaulyje, bet ir 8 metrų „Atak Electric“, kuris vieną kartą įkrautomis baterijomis gali įveikti itin ilgą atstumą – net 300 kilometrų. Su šiuo autobusu į rinką ateina ir aukščiausi viešojo transporto standartai – važiavimo kokybę bet kokiomis sąlygomis garantuoja elektra valdoma oro pakaba, žemos grindys suteikia galimybę į saloną lengvai patekti žmonėms neįgaliojo vežimėliuose, sėdėjimo vietos pasiekiamos be papildomų laiptelių“, – kalba E. Vaišnoras.

Pasak jo, visame pasaulyje plečiantis miestams, judumo poreikis didėja, tuo pačiu didėja ir oro užterštumas didmiesčiuose. Ypač aplinką teršia senos, neekologiškos transporto priemonės, kurių vis dar gausu miestų gatvėse. Visa tai neigiamai atsiliepia žmonių sveikatai, prisideda prie klimato kaitos keliamų problemų.

„Kadangi poreikis keliauti niekur nedings, reikalingas sisteminis požiūris, kaip spręsti šią itin svarbią problemą. Viešojo transporto elektrifikacija – tai vienas sprendimų, kuris ženkliai ir greitai pagerintų oro kokybę miestuose. Ką turiu omenyje sakydamas viešojo transporto elektrifikacija? Tai dyzelinių autobusų, kurių išmetamosios dujos sukelia šiltnamio efektą, pakeitimas elektriniais autobusais bei atitinkamos infrastruktūros įrengimas“, – aiškina „TM Service“ direktorius.

Jo teigimu, Lietuva – labai kompaktiška šalis, todėl galėtų tapti Europos lydere kuriant aplinkai draugišką viešojo transporto tinklą. „Labai džiaugiuosi, kad mūsų atstovaujamas autobusų gamintojas „Karsan“ jau dabar rinkai siūlo inovatyvius ir draugiškus aplinkai sprendimus, kurie gali ženkliai prisidėti prie švaresnės aplinkos ir geresnės oro kokybės miestuose. Tikiu, kad miestų ir rajonų savivaldybės priims reikiamus sprendimus, ir Lietuvos gyventojai galės kvėpuoti švaresniu oru“, – savo E. Vaišnoras.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

  • DSC_0001
  • DSC_0013
  • DSC_0002
  • DSC_0005
  • DSC_0011
  • DSC_0004
  • DSC_0015
  • DSC_0012
  • DSC_0017
  • DSC_0018
  • DSC_0077
  • DSC_0030
  • DSC_0078
  • DSC_0031
  • DSC_0103
  • DSC_0104
  • DSC_0106
  • DSC_0111
  • DSC_0080
  • DSC_0124
  • DSC_0129
  • DSC_0116
  • DSC_0089
  • DSC_0133
  • DSC_0142
  • DSC_0144
  • DSC_0139
  • DSC_0146
  • DSC_0143
  • DSC_0019