Autobusai už parduotus taršos leidimus – dešimčiai miestų

sausio 04 05:55 2012 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Pernai Lietuvai pavyko parduoti sutaupytus taršos leidimus Ispanijai. Dalis lėšų skirta ekologiškoms viešojo transporto priemonėms pirkti.

Dalyvauja dešimt įmonių

Praėjusių metų pabaigoje, gruodžio 30-ąją, „Valstybės žiniose” atspausdintas skelbimas dėl autobusų pirkimo. Dokumente surašyti kvalifikaciniai reikalavimai autobusų gamintojui, vertinimo kriterijai, finansavimo suma. Aiškėja, kokiems parkams atiteks nupirkti autobusai.

„Kadangi paraiškų gauta nemažai, visiems skirti prašomą finansavimą nėra galimybių. Gruodžio pabaigoje susirinkęs Atrankos komitetas svarstė – ar išbraukti keletą sąrašo gale atsidūrusių pareiškėjų, ar visiems proporcingai sumažinti skiriamų autobusų kiekį ir lėšas. Nuspręsta palikti visus pareiškėjus, o autobusus ir lėšas paskirstyti atsižvelgiant į tai, kiek naujos transporto priemonės padės sumažinti į aplinką išmetamo CO2 kiekį. Šio kriterijaus dydis priklauso ir nuo to, kiek senų autobusų, gavusi naujus, įsipareigojo nurašyti viena ar kita įmonė“, – aiškina Lietuvos Aplinkos apsaugos investicijų fondo direktorius Arvydas Dragūnas.

Naujus ekologiškus autobusus pretenduoja gauti Šiaulių, Elektrėnų, Kauno, Klaipėdos, Marijampolės, Panevėžio, Raseinių, Telšių, Ukmergės ir Vilniaus keleivių vežėjai. Jie galės įsigyti ne mažiau kaip 80 suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų bei dešimt suspaustomis gamtinėmis dujomis ir elektra varomų hibridinių autobusų. Numatoma sandorio vertė – 89 mln. 700 tūkst. litų.

Visus autobusus ketinama pirkti centralizuotai – Centrinė projektų valdymo agentūra skelbs atvirą konkursą pagal vežėjų pateiktus įgaliojimus. Visi autobusai bus vienodai sukomplektuoti, kiek jų atiteks vienam ar kitam miestui, paaiškės netrukus.

„Kaip matyti iš pateikto dokumento, visi autobusai privalės būti perkami iš vieno tiekėjo – taigi viešųjų pirkimo konkurso laimėtoju taps tik gamintojas, galintis pasiūlyti tiek suspaustas gamtines dujas naudojančius autobusus, tiek ir elektra bei suspaustomis gamtinėmis dujomis varomus hibridus. Europoje ir pasaulyje nėra daug gamintojų, kurie galėtų pasiūlyti ir vienas, ir kitas transporto priemones“, – sako UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Pasak A. Dragūno, ispanai, pirkę taršos leidimus, pareikalavo neskaidyti autobusų pirkimo konkurso į atskiras dalis. „Tačiau konkurse galės dalyvauti ir iš kelių gamintojų įmonių sudarytas konsorciumas – svarbu, kad paraiška dalyvauti konkurse būtų pateikta viena“, – sako A. Dragūnas.

Kriterijai

Skelbime nurodomi kvalifikaciniai reikalavimai, kuriuos turi atitikti transporto priemonių tiekėjai bei įsipareigojimai, kuriuos jie privalės prisiimti. Taip pat numatyti kokybės reikalavimai būsimoms transporto priemonėms. Bus vertinama, ar gamintojas turi garantinio aptarnavimo, techninės priežiūros ir remonto atlikimo galimybę, jei ne – kur ir kas atliks autobusų garantinį aptarnavimą, techninę priežiūrą, remontą ir pan.

Perkamų transporto priemonių kokybė ir techniniai duomenys turės atitikti Europos Bendrijos tipo patvirtinimą pagal 2007 m. rugsėjo 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2007/46/EB, įskaitant paskutinius pakeitimus, padarytus 2010 m. balandžio 16 d. Komisijos reglamentu.

Dar vienas kriterijus – tiekėjas per paskutiniuosius trejus metus (arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos, jeigu jis vykdė veiklą mažiau nei trejus metus) turi būti pardavęs ne mažiau kaip 70 suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų miesto autobusų ar ne mažiau kaip septynis suspaustomis gamtinėmis dujomis ir elektra varomus hibridinius miesto autobusus.

Vežėjai pateikė reikalavimus

Savo pageidavimus techninėms autobusų savybėms pateikė visi projekte dalyvaujantys vežėjai. „Kiekvienas vežėjas pateikė savo pageidavimus, jie buvo apibendrinti ir sudarytas bendras techninių reikalavimų autobusams sąrašas“, – sako Panevėžio autobusų parko generalinis direktorius Rimantas Petukauskas.

Kad derinimas užtruktų kaip galima trumpiau, kai kuriems vežėjams teko šiek tiek nuleisti reikalavimų kartelę. „Iš pageidavimų autobusų techniniams reikalavimams sąrašo išbraukėme keletą specifinių reikalavimų – norėjosi, kad pirkimo procedūros prasidėtų kaip galima greičiau“, – aiškina G. Nakutis.

Iš visų pasiūlymų bus atrinktas ekonomiškai naudingiausias. Skelbime nurodyta, kiek balų bus skiriama už atitikimą vienam ar kitam nustatytam kriterijui. Didžiausias lyginamasis svoris parenkant nugalėtoją teks autobuso kainai – 50 balų už mažiausią kainą bus skiriama suspaustas gamtines dujas naudojantiems ir 55 balai – suspaustomis gamtinėmis dujomis bei elektra varomiems hibridiniams autobusams.

Viešųjų pirkimų konkursą, įgaliota visų projekte dalyvaujančių vežėjų, vykdys Centrinė projektų valdymo agentūra. Konkursas jau paskelbtas, o vokai su pasiūlymais bus atplėšti vasario 10 dieną.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.