Uostamiesčio startuolis sukūrė elektrinį vandens autobusą

06 spalio 15:10 2022 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės Lankytojai

Klaipėda skelbia apie proveržį viešojo vandens transporto plėtojimo srityje – čia sukurtas pirmasis Lietuvoje elektrinis vandens autobusas, galintis plukdyti 12 keleivių. Ambicingą projektą įgyvendino uostamiesčio startuolis „Popa Boat“. 

 

Vandens keliai – dar neišnaudota niša
Keleiviams  gabenti skirtas  katamarano prototipas jau sėkmingai išbandytas Danės upėje. Laivo ilgis  –10,60 m, greitis – 11 km/val. Elektrinio laivo pakrovimo laikas – 6 valandos, pakrautas jis gali įveikti 80 km atstumą.
„Skandinavijos ir kitose Europos šalyse viešasis vandens transportas yra sėkmingai išplėtotas ir nestokoja populiarumo. Lietuvoje tai dar visiškai neišnaudota niša, per didžiuosius miestus tekančios upės dar menkai įgalintos. Siekis tai pakeisti ir tapo varomąja šio projekto jėga“, – kalbėjo startuolio „Popa Boat“ įkūrėjas ir vadovas Tomas Vėlius.
Laivas buvo statomas Klaipėdos mokslo ir technologijų parko verslo inkubatoriuje. Prie inovatyvaus projekto dirbo elektronikos, mechanikos, laivų projektavimo inžinierių ir programuotojų komanda.
Daug įdirbio pareikalavo eksploatavimui reikalingos dokumentacijos parengimas. „Popa Boat“ komanda su skirtingų sričių ekspertais proceso metu nesyk konsultavosi medžiagų atsparumo, dizaino bei kitais klausimais. Nuo idėjos ir brėžinių iki pagaminto produkto procesas truko 8 mėnesius.

Siekia įgalinti autonominį veikimą

Vandens autobuso kūrimo procesas jau turėjo tam tikrą atspirties tašką – 2018 m. savo veiklą elektrinio vandens transporto vystymo srityje pradėjęs  inovatorius T.Vėlius yra sukūręs panašų, tačiau keliskart mažesnį laivą, skirtą pramoginiams pasiplaukiojimams. Pastaraisiais metais klaipėdietis šį sprendimą ne tik išbandė įvairiomis sąlygomis, bet ir aktyviai tobulino. Šį šiltąjį sezoną Danės upėje tokių pramoginių laivų buvo galima išvysti keturis, katamaranai nestokojo populiarumo tarp klaipėdiečių ir miesto svečių.
Kaip ir pirmtakai mažieji „Popa Boat“, naujasis vandens autobusas išlaikė panašius dizaino elementus ir itin paprasto bei automatizuoto valdymo vairalazde principą. Laivas funkcionalus ir patogus visiems –erdvaus vandens autobuso salone taip pat numatyta vieta žmogui su negalia.
„Projektuojant  katamaraną, siekta suteikti jam pilnavertiškai funkcionuojantį „kūną”  t.y. galimybę judėti visomis kryptimis – sukinėtis, plaukti šonu, į priekį, atgal. „Kūnas“ jau yra, o toliau palaipsniui planuojame diegti vis išmanesnį „protą”, t.y. programuoti ir instaliuoti įvairias funkcijas paties objekto ir aplinkos atpažinimui. Tikimės, kad ateityje šis katamaranas vandenyje galės judėti visiškai autonomiškai“, – aiškino T.Vėlius.

Išmanus ir perspektyvus sprendimas
Klaipėdos mokslo ir technologijų parko plėtros vadovo Andriaus Sutniko teigimu, elektrinio vandens autobuso sukūrimas ženklina naują svarbų etapą ne tik šio startuolio sėkmės istorijoje, bet ir padeda stiprinti Klaipėdos kaip inovatyvių transporto sprendimų kūrimo hub‘o pozicijas.

„Tikime šio produkto sėkme, nes jis sprendžia kelias aktualias problemas, – akcentuoja A.Sutnikas. – Upė mieste dažniausiai tampa ne jungiančiu, o savotiškai jį padalinančiu veiksniu ir barjeru kelių transportui – norint įveikti tam tikras atkarpas, tai įmanoma padaryti tik važiuojant per tiltus, vairuotojams dėl to tenka daryti lanką, o tai pareikalauja papildomų laiko ir kuro sąnaudų. Tinkamai suplanavus maršrutus, viešasis vandens transportas gali užtikrinti sklandų keleivių judėjimą. Antra, elektrinis vandens autobusas ne tik eliminuoja tam tikrą kiekį kelių transporto nuo gatvių, bet ir visiškai nesukuria emisijų, o tai itin svarbu miestams, kurie neretai kenčia nuo taršos“.
Anot KMTP plėtros vadovo, ne mažiau svarbus ir dar vienas aspektas – inovatyvus vandens transportas tarsi sugrąžina žmones atgal prie upių ir padeda pamatyti savo miestą naujai.
Klaipėdoje sukurtą sprendimą jau greitai planuojama pristatyti ir kituose Lietuvos miestuose.  Taip pat bus ieškoma naujų rinkų užsienyje.

KMTP informacija ir nuotrauka