Gegužės pradžioje Utenos autobusų parkui sukanka dvidešimt metų. Tai – puiki proga ne tik apžvelgti nueitą kelią, bet ir pagalvoti apie ateities perspektyvas.
Pradžia – anksčiau
Utenos autotransporto ūkis įkurtas 1954-aisiais, tačiau pirmuosius KAG-3 ir RAF-251 autobusus įmonė įsigijo ir keleivius trimis priemiestiniais maršrutais Užpalius, Tauragnus ir Dusetas pradėjo vežti 1959-aisiais.
1960-aisiais, įsigijus patogesnių bei talpesnių LAZ-695 autobusai pradėjo važinėti į Vilnių, Turmantą, Stelmužę, Rokiškį bei Švenčionis. Tų pačių metų spalį autobusai išvažiavo ir į Utenos miesto gatves.
1974-aisiais įmonė jau vežė per septynis milijonus keleivių. Tuo metu dirbo ir rekordiškai daug darbuotojų – 597; iš jų – 340 vairuotojų, 49 konduktorės, 131 remonto ir pagalbinis darbininkas. 1976-aisias parke gauti pirmieji užsienietiški, tuo metu labai modernūs, patogūs ir erdvūs „Ikarus“ autobusai. 1978-aisiais vežta net 8,8 mln. keleivių.
Atsiskyrė pavasarį
Esminės permainos prasidėjo 1992-aisiais, kuomet Utenos valstybinis autobusų parkas tapo savarankiška bendrove. Sprendimas įkurti įmonę priimtas gegužės 1-ąją. Ši data ir laikoma Utenos keleivinio transporto įmonės gimimo diena. Tuo metu įmonėje buvo 77 autobusai (PAZ, LAZ bei „Ikarus“ markių), dirbo 229 darbuotojai.
1995-aisiais labdara iš Liuksemburgo gautas pavažinėtas MAN, iš savivaldybės biudžeto nupirkti du nenauji tos pačios markės autobusai. Tais pačiais metais pakeistas įmonės statusas – ji pavadinta specialiosios paskirties UAB „Utenos autobusų parkas“.
Tuo metu keleivius vežė 65 autobusai, buvo 200 darbuotojų, iš jų 86 – vairuotojai.
1997 m. gegužės 1 d. priimtas sprendiams lipti į miesto duris tik pro priekines duris. Tuomet bendrovėje buvo 158 darbuotojai, 77 iš jų – vairuotojai.
1999 m. uteniškiai įsigijo aštuonis dyzelinius priemiesčio vežimams skirtus naujus PAZ autobusus, parką papildė ir keturios pavažinėtos vakarietiškos transporto priemonės – „Mercedes-Benz“, „Scania“ ir „Volvo“.
2001 m. įmonėje dirbo jau tik 88 darbuotojai. Keleivius vežė 37 autobusai, iš kurių daugiau kaip pusė – senesni nei 15 metų.
2004 m. rugsėjo 22 d. pradėjo veikti nauja, keleiviams patogi autobusų stotis. Iš pažiūros nedideliame, kompaktiškame, tačiau šviesiame, šiuolaikiškame bei jaukiame pastate įrengtos bilietų pardavimo kasos, spaudos kioskas, patogios tarnautojų darbo vietos, vairuotojų poilsio kambarys, moderni keleivių laukimo salė.
Savivaldybė tais pačiais metais perdavė įmonei dešimt „Volvo“ autobusų. Tuo metu įmonėje buvo 93 darbuotojai, iš jų 48 – vairuotojai.
2011-aisiais įmonė, pirmoji Lietuvoje, suteikė galimybę keleiviams už važiavimą tarpmiesčio maršrutais atsiskaityti banko kortele.
Nūdiena
Šiuo metu Utenos autobusų parkas veža keleivius septyniais miesto, tiek pat tolimojo susisiekimo ir 34 priemiesčio maršrutais. Įmonėje 62 darbuotojai, lygiai pusė iš jų – vairuotojai. „Ypač didelį susirūpinimą šiuo metu kelia senstantis autobusų parkas. Didžioji dalis mūsų eksploatuojamų autobusų jau peržengė dešimties metų ribą. Turime tik du autobusus, naujesnius nei dešimt metų“, – sako Utenos autobusų parko direktorius Virginijus Treinys.
Pasak parko vadovo, iš Europos Sąjungos fondų pinigai dažniausiai skiriami didiesiems šalies autobusų parkams atnaujinti. „Mažiesiems kur kas sudėtingiau įdiegti brangią infrastruktūrą ekologiškiems autobusams. Belieka laukti Lietuvos ekonomikos atsigavimo bei didesnės savivaldybių paramos parkui atnaujinti“, – kalba V. Treinys.
Pasak direktoriaus, dar viena galimybė pradėti kvėpuoti lengviau keleivių vežėjams būtų grąžintos PVM lengvatos. „Tikimės, kad šalies vadovai pagaliau atkreips dėmesį ir į apverktiną viešojo transporto būklę. Teikiame gyventojams socialinę paslaugą ir norėtume sulaukti daugiau paramos ne tik iš kiekvieno miesto, bet ir iš Lietuvos vadovų“, – sako V. Treinys.
Lina Jakubauskienė
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.