Vežėjai susipažino su SGD „Cummins“ varikliu

17 birželio 05:29 2011 Spausdinti straipsnį Patirtis

Besirengiantys įsigyti ekologiškų autobusų, keleivių vežėjai panoro iš arčiau susipažinti su amerikietiškais „Cummins“ varikliais, naudojančiais suspaustas gamtines dujas. Tokią galimybę suteikė lenkų bendrovė „Solaris Bus and Coach“, pristačiusi „Solaris Urbino 12 CNG“ su SGD „Cummins“ varikliu bei surengusi seminarą, į kurį pakvietė kompanijos „Cummins“ atstovus iš Lenkijos, Estijos bei Lietuvos.

Žinomas mažai

Beveik prieš šimtą metų – 1919-aisiais – JAV įkurta bendrovė teikia dyzelinius variklius 70 proc. Amerikoje gaminamų gaisrinių mašinų, mokyklinių bei tarpmiestinių autobusų, taip pat pagalbinei bei komunalinei technikai, greitosios pagalbos automobiliams ir pan.

Lietuvoje amerikietiškas variklis žinomas kur kas mažiau. „SGD „Cummins“ variklis Lietuvoje mažai pažįstamas, autobusuose beveik nenaudojamas, todėl norėjome keleivių vežėjus iš arčiau supažindinti su jo techninėmis savybėmis bei galimybėmis“, sakė „Solaris Bus and Coach“ pardavimo atstovas Lietuvoje Jonas Bagdonavičius.

Suspaustas gamtines dujas naudojantį variklį „Cummins“ pateikė drauge su „Westport“, kuri specializuojasi gaminti SGD variklius. Suspaustas gamtines dujas naudojantys „Cummins“ varikliai gaminami JAV, Indijoje ir Kinijoje. Europai varikliai teikiami iš JAV.

„Cummins“ varikliai gali naudoti trijų rūšių dujas: gamtines, biodujas ir suskystintas gamtines dujas Koncernas ne tik gamina variklius, bet ir organizavo serviso tinklą visame pasaulyje. Koncerno centrinė būstinė – Indianos valstijoje, Kolumbo mieste.

Kodėl gamtinės dujos?

Pasak koncerno atstovų, SGD varikliai yra gerokai ekologiškesni nei dyzeliniai. Be to, gamtinės dujos yra pigesnės už dyzeliną, sumažėja priklausomybė nuo tradicinių degalų. Išmetamųjų kenksmingų dalelių emisija į aplinką SGD varikliuose kur kas mažesnė, kai kurių beveik lygi nuliui.

Koncernas gamina trijų rūšių SGD variklius: 5,9 l, 195-230 AG B GAS, taip pat 8,3 l, 250-280 AG C GAS ir naujausius ISL G 8,9 l, 250-320 AG. Pastarasis sumontuotas ir kauniečių bei vilniečių išbandytame „Solaris Urbino 12 CNG“, tad su juo Lietuvos keleivių vežėjai galėjo susipažinti iš arčiau.

Naujovės

ISL G atitinka europinius Euro 5-Euro 6 standartų reikalavimus. Greta variklio montuojamas katalizatorius, pro kurį praeina visos išmetamos kenksmingos dalelės. Katalizatorius jame sumontuotų technologijų dėka išsivalo pats, be papildomos priežiūros. Degalų sąnaudos dėl sumontuoto katalizatoriaus nepadidėja, jo nereikia ir papildomai prižiūrėti.

Į katalizatorių pakliūva tokie teršalai, kaip Nox, CO, HC, N2, CO2 ir kt., čia jie „išgaudomi“ iki 100 proc. Katalizatoriuje sumontuota vadinamoji EGR sistema.

„Cummins“ nuolat tobulina savo technologijas: atnaujintas ISL G variklis yra 34 proc. galingesnis nei jo pirmtakas, naudoja 5 proc. mažiau degalų, jis pasižymi labai maža metano emisija.

Skirtumai

Pasak koncerno atstovų, suspaustas gamtines dujas naudojančių variklių konstrukcija yra paprastesnė. Dyzeliniuose varikliuose montuojama „Common Rail“ įpurškimo sistema, SGD – daugiataškis įpurškimas.

Išgaudyti kenksmingas daleles dyzeliniam varikliui reikia sudėtingesnės sistemos, SGD užtenka katalizatoriaus. Suspaustas gamtines dujas naudojantys varikliai yra 10 proc. mažiau triukšmingi nei dyzeliniai.

ISL G – tai pirmasis „Cummins“ pagamintas ir 2010 m. JAV įsigaliojusias EPA normas atitinkantis variklis.

Nors degalai SGD varikliui kainuoja pigiau, koncerno vadovai pripažįsta, jog pats variklis yra brangesnis.

Priežiūra

Tiek dyzeliniam, tiek SGD varikliams suteikiama vienodos trukmės garantija. Pasak koncerno atstovų, SGD variklio priežiūros išlaidos priklauso nuo autobuso apkrovos bei eksploatavimo sąlygų. SGD „Cummins“ variklis aptarnaujamas kas 20 tūkst. km, dyzelinis – kas 40 tūkst. km. Be to, SGD autobusams reikia specialios alyvos, dažniau tenka keisti žvakes ir kai kurias kitas detales.

Pasak koncerno atstovų, nors varikliai gaminami JAV, Europoje nekyla problemų su detalių tiekimu bei variklių priežiūra. Didžiulis detalių sandėlys yra Lenkijoje, detalės, kurių gali prireikti dažniausiai, saugomos ir sandėlyje Lietuvoje.

Koncerno atstovai supažindino keleivių vežėjus bei keleivinio transporto specialistus su ISL G CM 2180 variklio konstrukcija, jo priežiūros ypatumais, agregatų tikrinimo ar keitimo intervalais.

Po teorinio seminaro visi jo dalyviai galėjo apžiūrėti „Solaris Urbino 12 CNG“ autobuse sumontuotą „Cummins ISL G“ variklį, susipažinti su jame naudota technologija, pasivažinėti naujutėliu autobusu.

„Manau, jog šįsyk apie suspaustas gamtines dujas naudojantį variklį gavome pakankamai teorinės informacijos. Kuomet pradėsime tokius variklius eksploatuoti, klausimų, be abejo, kils daugiau“, – apie seminaro naudą sakė UAB „Vilniaus autobusai“ technikos direktorius Juozas Grabys.

„Apie „Cummins“ variklius, naudojančius suspaustas gamtines dujas, iki šiol buvome mažai girdėję. Tačiau mūsų įmonėje buvo eksploatuota keletas autobusų su dyzeliniais „Cummins“ varikliais, kurie pasitvirtimo kaip patvarūs bei reikalaujantys mažai remonto sąnaudų“, teigia UAB „Vilniaus autobusai“ remonto dirbtuvių viršininkas Mindaugas Žalkauskas.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.