Prieš daugiau nei ketverius metus Švenčionyse įsikūrusi bendrovė „Svirka“ laimėjo Lietuvos transporto saugos administracijos skelbtą konkursą vežti keleivius maršrutu Švenčionys-Vilnius, kuris driekiasi beveik 200 km pasienio teritorijomis – per Tverečių, Adutiškį, Didžiasalį. Nuo gegužės 5-osios šio maršruto neliks – „Svirka“ vadovas Vytautas Bulka kreipėsi į LTSA ir gavo leidimą jį nutraukti.
„Priežastis – Švenčionių rajono savivaldybės tarybos priimtas sprendimas dėl nemokamo viešojo transporto rajone. Mūsų rajonas unikalus tuo, jog turime bene vienintelį priemiesčio maršrutą, kuris driekiasi iki pat sostinės, tai – Adutiškis-Vilnius. Jo ilgis – 120 kilometrų. Be abejo, keleiviai, anksčiau važiavę su mumis, renkasi nemokamą kelionę. Mūsų pajamos dėl šios priežasties krito maždaug per pusę“, – dėsto V. Bulka.
Sprendimas dėl nemokamo viešojo transporto Švenčionių rajone priimtas praėjusių metų lapkričio 1 d. „Pusę metų dar vežėme keleivius šiuo maršrutu, laukėme pavasario ir tikėjomės, kad keleiviai sugrįš. Deja, įmonės patiriami nuostoliai tik didėja. Labai gaila, kad tuometinio Seimo nario Vytauto Rastenio iniciatyva mažinti bene labiausiai pažeidžiamose šalies pasienio teritorijose gyvenančių žmonių atskirtį sužlugo“, – kalba „Svirka“ vadovas.
Anot jo, dar priimant sprendimą dėl nemokamo viešojo transporto rajone, Švenčionių savivaldybės tarybos narys Konstantas Ramelis siūlė visiems gyventojams, vykstantiems per rajono teritoriją su bet kuriuo vežėju, kompensuoti patiriamas išlaidas. „Deja, priimtas sprendimas kompensuoti tik vykstantiems su vienu iš keturių vežėjų – UAB „Transporto centras“. Šio vežėjo maršrute Švenčionys-Vilnius leista taikyti du tarifus: iki Pabradės keleiviai važiuoja nemokamai, o nuo Pabradės iki Vilniaus jau susimoka už bilietą. Likę trys vežėjai, vežantys keleivius tuo pačiu maršrutu, tarp jų – ir mūsų įmonė, palikti „ant ledo“, – piktinasi V. Bulka.
Įmonė kreipėsi į Vyriausybės atstovą Vilniaus apskričiai, kad būtų įvertintas sprendimas. Deja, atsakymo iki šiol nesulaukta. Tuomet V. Bulka kreipėsi į LTSA, prašydamas nutraukti leidimo galiojimą maršrutui. LTSA priėmė sprendimą leisti nutraukti nuo gegužės 5 dienos. „Gaila, bet labiausiai pažeidžiamo pasienio regiono gyventojai nebeturės galimybės tiesiogiai pasiekti sostinės. Ten, kur važiuojame, nėra nei mokyklų, nei darbo vietų. Žmonėms šis maršrutas buvo didelė paspirtis. Deja, į tai nebuvo atsižvelgta“, – piktinasi pašnekovas.
Pasak jo, LTSA jau anksčiau galėjo įvertinti situaciją ir teikti Seimui įstatymo pataisas, kur vežėjui, vežančiam keleivius socialiai būtinais maršrutais, nuostoliai turėtų būti kompensuojami: „Dar vienas klausimas – kur žiūri Konkurencijos taryba, kai nuostoliai kompensuojami tik vienam tuo pačiu maršrutu keleivius vežančiam vežėjui? Kodėl nekompensuojamos išlaidos keleiviams, važiuojantiems su kitais vežėjais? Mano supratimu, taip įteisinama diskriminacija ir pažeidžiama konkurencija. Sąžiningai laimėjome LTSA skelbtą konkursą vežti keleivius maršrutu Švenčionys-Vilnius, tačiau negaliu dirbti patirdamas nuostolius, kurie atsirado dėl Švenčionių rajono savivaldybės tarybos priimto sprendimo. Ir anksčiau maršrutas nebuvo labai pelningas, tačiau turėjome bent menką pliusą. Dabartinis minusas tik didėja, todėl teko maršruto atsisakyti“.
V. Bulka mano, kad su panašia situacija susidūrė ne tik jo įmonė, tokių Lietuvoje gali būti gerokai daugiau – šalyje vis daugėja savivaldybių, priėmusių sprendimus dėl nemokamo viešojo transporto: „Kai už nemokamai vežamus keleivius kompensuojama tik kuriam nors vienam vežėjui, iš gyventojų atimama galimybė rinktis, iškraipoma keleivių vežimo rinka. Manau, čia įsikišti turėtų Konkurencijos taryba, kuri išsiaiškintų, ar tokiu būdu nepažeidžiami esminiai sąžiningos konkurencijos principai“.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotrauka