Birželio 28-30 dienomis Lietuvos keleivių vežėjų delegacija lankėsi Švedijoje, Soderteljė mieste, kur turėjo progos išsamiai susipažinti su naujos kartos „Scania“ autobusais bei bandymų trasoje išbandyti trylika skirtingų modifikacijų transporto priemonių.
Esminės naujovės
Pasak „Scania Lietuva“ vadovo Dariaus Snieškos, pristatytieji autobusai – su naujais varikliais, padidinta sauga ir įdiegtomis pažangiomis pagalbos vairuotojui sistemomis. „Pastaruoju metu gamintojai daug investavo į naujos kartos transporto priemones. Pirmą kartą po Covid-19 pandemijos su jomis pakviesti susipažinti potencialūs klientai“, – dėsto D. Snieška.
Keleivių vežėjams taip pat pristatytos ir naujos autobusų važiuoklės, ant kurių gali būti montuojamos skirtingo ilgio ir skirtingų tipų transporto priemonės.
Gamintojų teigimu, pristatytieji naujos serijos varikliai užtikrins didesnį transporto priemonių efektyvumą, sumažins išmetamų teršalų kiekį bei eksploatavimo išlaidas. Visai atnaujinta ir vairuotojo darbo vieta. Keleivių saugumą užtikrins naujos saugos sistemos.
Tarp esminių naujovių – naujas 500 AG 13 litrų šešių cilindrų variklis, pasiekiantis 2550 Nm sukimo momentą, idealiai tinkantis ilgoms kelionėms autobusu. Šešių cilindrų variklių gamoje – 410 AG (2150 Nm), 450 AG (2350 Nm) ir naujas 370 AG su 1900 Nm, kuris pirmą kartą gali būti „poruojamas“ su automatine pavarų dėže. Penkių cilindrų 9 litrų darbinio tūrio 320 AG (1600 Nm) variklis tinka miesto autobusams – tiek dyzeliniams, tiek hibridiniams. 360 AG (1700 Nm) – mokykliniams ir užsakomaisiais reisais keleivius vežantiems autobusams.
Pavarų dėžės pasirinkimas prasideda nuo 12 pavarų „Scania Opticruise“ ir baigiasi 6 pavarų ZF automatinės pavarų dėžėmis. Vairuotojų patogumui – nauja nepriklausoma priekinė pakaba, taip pat naujas elektrohidraulinis vairo mechanizmas. „Scania“ taip pat pristatė gausybę pažangių pagalbos vairuotojui sistemų, įspėjančių apie artėjimą prie kitų transporto priemonių ar pėsčiųjų bei dviratininkų.
Patobulinta ADAS pastovaus greičio palaikymo sistema, taip pat įdiegta įspėjimo apie nukrypimą nuo eismo juostos, „aklosios zonos“ stebėjimo sistemos, integruotas pažangus avarinis stabdymas ir įspėjimas apie susidūrimą.
Prietaisų skydelis atnaujintas, vairo kolonėlė geriau reguliuojama, lengviau prisitaiko prie skirtingo ūgio vairuotojų. Prietaisų skydelyje rodoma daugiau informacijos, valdymo mygtukai sugrupuoti, juos stebėti lengviau.
Dar viena naujovė – elektropneumatinis stovėjimo stabdis su keliomis įmontuotomis saugos funkcijomis, tarp kurių yra ir autobuso nuriedėjimo galimybės panaikinimas.
„Scania“ gamintojai supažindino keleivių vežėjus ne tik su naujos kartos autobusų galimybėmis, bet ir kalbėjo apie jų eksploataciją, transporto priemonių efektyvumo didinimą, autobusų parko valdymą ir pan.
Pristatytieji autobusai
„Scania“ centre keleivių vežėjų iš Lietuvos laukė trylika skirtingų modifikacijų autobusų – nuo elektra varomo miesto „Citywide“ iki turistinių „Irizar“ bei „Touring“ lainerių. Dauguma transporto priemonių varomos alternatyviais degalais – biodujomis ar biodyzelinu. Autobusai – skirtingo ilgio, nuo standartinio 12 m iki sudvejintų 18 m. Tarp įdomesnių – Prancūzijos rinkai skirtas mokyklinis „Scania Fencer“, kurio kėbulas gaminamas Kinijoje. Šioje šalyje surenkamas ir „Scania Touring“.
Be Kinijos gamintojų, „Scania“ bendradarbiauja su ispanais, šioje šalyje surenkami skirtingų modifikacijų „Scania Irizar“ autobusai. Miesto autobusai surenkami „Scania“ gamykloje Lenkijoje.
Švedai įsitikinę, jog miesto viešojo transporto ateitis – elektriniai autobusai. Keleivių vežėjams didelį įspūdį paliko apsilankymas elektrinių autobusų bandymų laboratorijoje, kur jie turėjo galimybę iš arčiau pamatyti baterijas, sužinoti apie ateities technologijas, žadančias esminį proveržį elektriniam transportui.
Įdomiausia – trasoje
Vis dėlto keleivių vežėjams iš Lietuvos įdomiausia buvo išbandyti pristatytuosius autobusus bandymų trasoje, juolab kad visi apsilankiusieji turėjo vairuotojo pažymėjimą, suteikiantį galimybę vairuoti D kategorijos transporto priemones.
Keleivių vežėjai apgailestavo, kad laiko pritrūko pravažiuoti visomis 13 pristatytomis transporto priemonėmis. „Spėjau pavairuoti keturis autobusus – tris miesto ir vieną turistinį. Ypač didelį įspūdį paliko elektrinis „Citywide“, kuris pasižymi puikiomis dinaminėmis savybėmis, komfortu vairuotojui. Jame jautiesi tarsi lengvajame automobilyje. Visi išbandytieji autobusai – smagūs, lengvai vairuojami, visi jie turi puikias ateities perspektyvas“, – pabrėžė bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.
Puikų įspūdį „Scania“ autobusai paliko ir bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generaliniam direktoriui Dariui Aleknavičiui: „Pirmą kartą teko vairuoti triašį autobusą, taip pat – skirtą tarpmiesčio vežimams. Visos transporto priemonės – komfortiškos, vairuotojo darbo vieta – šiuolaikiška. „Scania“ gamintojai – tie, su kuriais verta ieškoti partnerystės, nes pristatytosios transporto priemonės – inovatyvios ir tvarios, patogios keleiviams, naudojama daug modernių informacinių technologijų. Tai atitinka mūsų įmonės strategiją“.
Jo teigimu, vietoj įprastų veidrodžių įrengtos vaizdo kameros iš pradžių trikdė, bet vėliau padėjo geriau susikoncentruoti į kelią.
Bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius išbandė visų tipų autobusus. „Įdomiausia buvo pravažiuoti trasa 18 m ilgio autobusu. Didžiausią įspūdį, kaip ir daugumai kitų vežėjų, paliko elektrinis – važiuoja tyliai, smagiai pajuda iš vietos. Tokios išvykos padeda iš arti susipažinti su naujausiomis, moderniausiomis technologijomis“, – sakė Vaidas Seirackas.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentui Gintarui Nakučiui taip pat labiausiai patiko elektrinis „Citywide“. „Gaila, pritrūko laiko išbandyti visus pristatytuosius autobusus. Įdomu buvo įveikti trasą triašiu 15 m ilgio „Interlink“, 18 m ilgio „Cityeide“ autobusu. Taip pat pirmą kartą teko važiuoti transporto priemone, kurios vairas – dešinėje. Naujųjų „Scania“ transporto priemonių vairavimo įspūdžiai – nepakartojami“, – teigė G. Nakutis.
Keleivių vežėjai tikisi, jog su naujai pristatytomis transporto priemonėmis jie galės susipažinti ir Lietuvoje, „Scania“ gamintojai suteiks tokią galimybę skirtingoms šalies keleivinio transporto įmonėms.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos