Spalio 15-ąją Aplinkos ministerija pakvietė gyventojus, socialinius partnerius, savivaldybių, verslo, nevyriausybinių organizacijų atstovus dalyvauti Socialinio klimato plano (SKP) projekto pristatyme.
Nuotoliniame renginyje pristatytos suplanuotos priemonės ir investicijos, skirtos padėti pažeidžiamiems namų ūkiams ir transporto naudotojams, taip pat labai mažoms įmonėms , kuriems poveikį turės pastatų ir kelių transporto sektorių įtraukimas į Europos Sąjungos apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemą nuo 2027 m.
Lietuvai iš fondo tenka 664 mln. eurų. Kartu su nacionaliniu prisidėjimu bendra investicijų suma sudarys 885 mln. eurų, kurie bus skirti 2026–2032 m. laikotarpiui. Beveik pusė šių lėšų numatoma pastatų renovacijai, kita dalis – transporto sektoriaus pertvarkai. Siekiama, kad įgyvendintos SKP priemonės padėtų sumažinti energijos ir transporto išlaidų naštą pažeidžiamoms gyventojų grupėms, suteiktų daugiau galimybių rinktis švaresnius sprendimus, prisidėtų prie geresnės gyvenimo kokybės bei tvaresnės aplinkos kūrimo.
Keleivių vežėjams aktualiausia priemonė – „Viešojo transporto plėtra ir judumo skatinimas“. Netaršių viešojo transporto priemonių įsigijimo skatinimui žadama skirti 64 mln. eurų, judumo krepšeliui – 30 mln. eurų. Tikimasi, jog galimi pareiškėjai – savivaldybės administracijos, įgalioti viešojo transporto organizatoriai galės įsigyti 210 vienetų M2 ar M3 klasės transporto priemonių. Subsidija transporto priemonėms įsigyti sudarys 100 proc. Jų įsigyti galės regionai, kuriuose pažeidžiamų naudotojų skaičius, lyginant valstybės mastu, yra tarp trečdalio didžiausių. Taip pat numatoma finansuoti naujų maršrutų atsiradimą ten, kur jų labiausiai trūksta arba esamų maršrutų praplėtimą.
Po ministerijų parengtų pristatymų susitikimo dalyviai diskutavo įvairiais klausimais. Daug jų kilo ir keleivių vežėjams. Vienas klausimų – ar dėl numatytų plėsti pavėžėjimo paslaugų nebus mažinami vietinio susisiekimo maršrutai, paslauga neatsiras ten, kur važiuoja viešasis transportas. Susisiekimo ministerijos atstovai patikino, jog pavėžėjimo paslaugos („Lazdijai veža“ pavyzdžiu) atsiras tik ten, kur nėra viešojo transporto. Visa tai žadama išdėstyti aprašuose.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis uždavė klausimą dėl platesnių viešojo transporto degalų alternatyvų subsidijuojamoms transporto priemonėms. Anot jo, greta elektros, turėtų atsirasti ir finansavimas tokiomis degalų rūšimis kaip biometanas ar sintetiniai degalai. Tai ypač svarbu įvertinus situaciją Ukrainoje. Šį klausimą keleivių vežėjai kelia nuolat – prireikus evakuoti šalies gyventojus, vien tik elektrinėmis transporto priemonėmis to padaryti nebūtų įmanoma. Pasak Susisiekimo ministerijos atstovų, kol kas numatyta galimybė įsigyti tik elektra varomas transporto priemonių, vis dėlto, jei biometanas, kaip netaršūs degalai, atitiks reglamento reikalavimus, jis galės būti įtrauktas į aprašus.
Vežėjams kilo klausimų ir dėl galimybės įsigyti tolimajam susisiekimui skirtas transporto priemones. Anot Susisiekimo ministerijos atstovų, kol kas tokia galimybė nenumatyta, tačiau klausimą žadama svarstyti.
Kadangi keleivių vežėjams klausimų dėl SKP vis dar kyla daug, jie pageidavo atskiro susitikimo, kur būtų aptartos tik priemonės, skirtos transporto sektoriui. Pažadėta jį surengti artimiausiu metu. Prie susitikimo prisijungti panoro ir savivaldybių atstovai.
Planuojama Socialinio klimato planą patvirtinti iki šių metų gruodžio 31 d. ir pateikti jį Europos Komisijai.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotrauka