Autobusai, gimę po palmėmis

06 gruodžio 04:51 2010 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės

Lapkričio 25-ąją grupelė Lietuvos keleivinio transporto įmonių vadovų apsilankė Turkijos mieste Adanoje, kur gaminami įvairių dydžių bei tipų „Temsa“ autobusai.

Rinka – didžiulė

Per70 milijonų gyventojų turinti Turkija išsiskiria autobusų gausa keliuose bei gatvėse. Vos atvykus matyti, kad šioje šalyje, kur degalai – vieni iš brangiausių pasaulyje, keleivinio transporto priemonės yra populiarios.

Nepaisant to, tik nedidelė dalis „Temsa“ gamykloje pagamintų autobusų „nusėda“ vietos rinkoje – daugiau kaip 80 proc. keleivinio transporto priemonių eksportuojama. Maždaug po 500 kasmet – į Europos Sąjungos šalis. „Temsa“ autobusų gali sutikti Europoje, Šiaurės Afrikoje, Artimųjų Rytų šalyse.

„Temsa“ autobusai populiarūs Prancūzijoje – čia jie užima apie 10 proc. priemiesčio autobusų rinkos, nemažai jų nuperkama ir Vokietijoje. „Temsa“ gamintojai laimi didelę dalį Turkijoje skelbiamų konkursų keleivinio transporto priemonėms pirkti.

Milžiniško koncerno dalis

„Temsa Global“ priklauso „Sabanci Holding“, kurios kapitalas – 100 proc. turkiškas. Pernai koncernas pasiekė 12,5 milijardų dolerių apyvartą. „Sabanci Holding“ teikia rinkai įvariausius gaminius – nuo maisto produktų, tekstilės gaminių, iki galingos technikos.

Autobusų turkų gamintojai gali pasiūlyti kone visų modifikacijų – nuo miestui bei priemiesčiui skirtų mini ir midi autobusų, iki įspūdingų turistinėms kelionėms skirtų triašių lainerių. Savo gimtinėje „Temsa“ užima nemenką rinkos dalį, pagamindama po tūkstantį didžiųjų ir 850-900 vidutinės klasės autobusų per metus. Iki krizės autobusų gamybos apimtys buvo dar didesnės.

Technologijoms tobulinti bei įvaizdžiui kurti „Temsa“ negaili lėšų: naujų technologijų diegimo srityje nuolatos darbuojasi 150 darbuotojų. Prisivilioję į savo gamyklas garsius vokiečių inžinierius bei dizainerius, turkai iš esmės patobulino gamybos procesą. Autobusų kokybę užtikrina patikimi vakarietiški agregatai: bendradarbiaujama su DAF, „Scania“, MAN, taip pat ZF gamintojais. Daug dėmesio skiriama saugumo sistemoms diegti, antikoroziniam kėbulo padengimui tobulinti, vairuotojų bei keleivių komfortui gerinti.

Nepamirštama ir ekologija – gamykloje įrengti specialūs valymo įrenginiai, autobusuose diegiamos naujos, energiją taupančios bei aplinkai draugiškos technologijos.

Diegia naujoves

Pastaruoju metu „Temsa“, greta ankstesnių ir mūsų šalies vežėjams neblogai pažįstamų „Tourmalin“, „Safari“, „Opalin 8“, „Prestij“, pristatė ir keletą naujų modelių. Iš jų išsiskiria visai nauja „Avenue“ miesto autobusų gama, taip pat nedidelis turistinis „Temsa MD 9“. Atnaujintas ir lietuvaičiams neblogai pažįstamas „Safari“ – jo vietoje turkai pasiūlė patobulintą „Safir“ modelį.

Kaip teigė „Temsa Global“ regiono vadybininkas Ayon‘as Ozgur‘as, valstybė palaiko savus gamintojus, sudarydama geras sąlygas verslui plėtoti. Puikiai veikiančią tiekimo sistemą užtikrina gera Turkijos geografinė padėtis. Konkuruoti su Vakarų Europos gamintojais padeda ir šiek tiek pigesnė darbo jėga.

„Temsa“ klientai gali nesibaiminti ir dėl transporto priemonių priežiūros – turkiškų autobusų serviso centrai įsikūrę daugelyje Europos šalių. „Temsa“ gamintojams klientai itin svarbūs: visada įsiklausoma į jų nuomonę, pageidavimus renkantis tolesnes darbo kryptis.

„Temsa Global“

Komercinės transporto priemonės čia gaminamos nuo 1968-ųjų. Autobusų gamybos procesas iš esmės patobulintas 1984-aisiais. Vienas iš tais metais surinktų modelių it paminklas puikuojasi ties įėjimu į pagrindinį gamyklos pastatą – jį apžiūrėjęs gali spręsti, kaip daugiau nei per du dešimtmečius keitėsi bei tobulėjo „Temsa“ autobusų modeliai.

Neseniai koncernas „Temsa Global“ atidarė gamyklą Egipte, Kaire, kur 74 proc. akcijų priklauso „Temsa“ koncernui ir 26 proc. – vietos „Lasheen Group“. Kaire per metus surenkama po 200-300 autobusų, skirtų vietos rinkai.

Pastaruoju metu turkų gamintojai ėmėsi ir miesto autobusų gamybos – jie pateikė rinkai „Avenue“ serijos dyzelinius, naudojačius suspaustas gamtines dujas bei hibridinius autobusus.

Pasak A. Ozgur‘o, užsakymų turkų gamintojams nestinga – iki šių metų pabaigos užimtos visos milžiniškos gamyklos autobusų surinkimo linijos. Kasdien nuo konvejerių nuvažiuoja po keturis didelius ir penkis vidutinės klasės autobusus. Iki krizės tiek vienų, tiek kitų kasdien buvo pagaminama po dešimtį.

Šiuo metu gamykloje dirba apie du tūkstančius žmonių. Įmonės savininkai pasirūpina ne tik tuo, kad jie kasdien keturiasdešimčia autobusų būtų atvežti į darbą, bet ir nemokamai pamaitinti gamyklos valgykloje.

Gamybos procesas

„Temsa“ autobusų gamykla – milžiniška, darbų apimtys – didžiulės. Įdomu tai, kad visų modelių autobusai surenkami tose pačiose linijose – vienas paskui kitą konvejeriu praslenka ir miesto, ir priemiesčio, ir turistiniai autobusai. Toks gamybos procesas, be abejo, reikalauja iš darbininkų ne tik aukštos kvalifikacijos, bet ir atsakingo požiūrio į darbą.

Po kiekvieno gamybos ciklo surinkimo kokybė tikrinama kompiuteriais. Jei ji neatitinka nustatytų reikalavimų, autobusas į kitą gamybos etapą nepatenka. Pasak turkų, ši sistema tarnauja ne tik kokybei užtikrinti, bet ir darbuotojams skatinti.

Pagaminti autobusą – sudėtinga ir brangu; kiekvienas iš jų surenkamas iš maždaug 10 tūkstančių įvairaus dydžio detalių, reikalinga milijonus kainuojanti gamybos bei diagnostinė įranga. Vaikštant po gamyklos sales itin įdomu stebėti, kaip iš metalinių profilių krūvos pamažu gimsta įvairių formų bei dydžių, skirtingų modelių autobusai…

Konstrukcija – patikima

Priklausomai nuo to, kokio klimato šalyje važinės transporto priemonė, „Temsa“ kėbulai gaminami arba iš įprasto arba iš nerūdijančio plieno. Naudojama daug aliuminio, kompozitinių medžiagų, kurios palengvina autobuso konstrukciją bei užtikrina mažesnes degalų sąnaudas.

Itin daug dėmesio skiriama antikoroziniam kėbulo padengimui. Į gamyklą autobusams gaminti skirti profiliai atvežami jau nudažyti bei padengti specialia antikorozine medžiaga. Variklio skyrius dažomas specialiais itin atspariais dažais, kuriuos sunku pažeisti. Beje, gamykloje yra net 31 dažymo kamera, vien šiame darbo bare dirba 160 žmonių.

Gamykloje nepamirštama ir ekologija. Turkų gamintojai turi ne vieną apdovanojimą už aplinkos apsaugą užtikrinančių technologijų diegimą, daug dėmesio skiriama darbuotojų saugumui užtikrinti.

Kaip ir visuose šiuolaikiniuose autobusuose, „Temsa“ gausu elektronikos. Elektronines sistemas „CAN Bus“ gamintojai gauna iš „Siemens“. Pasak A. Ozgur‘o, jos itin patikimos, gedimų bei klientų pretenzijų dėl jų veikimo beveik nepasitaiko.

Šiuo metu turkai į kai kuriuos autobusus, skirtus ne ES šalių rinkai, tebemontuoja Euro 4 reikalavimus atitinkančius variklius. Autobusai, kurių varikliai atitinka Euro 6 reikalavimus, keliauja į Jungtines Amerikos Valstijas, kur ekologiniai standartai griežtesni.

Kruopščiai testuojami

Surinkti bei nudažyti autobusai privalo atlikti griežtas testavimo procedūras. Pirmiausia atliekama bendra naujos transporto priemonės diagnostika, tuomet tikrinamos stabdžių sistemos, ratų geometrija, autobusas išbandomas važiuojant specialia keturių kilometrų ilgio trasa, kur tenka įveikti grindinio, žvyrkelio atkarpas ir pan. Testuojant stebima, kaip dirba autobuso variklis, ar gerai veikia vairo mechanizmas ir kiti agregatai.

Autobusų varikliai pasirinktinai tikrinami specialiais dinamometrais. Kėbulo hermetiškumas tikrinamas specialioje kameroje, kur autobusai tam tikrą laiką iš visų pusių purškiami vandeniu.

„Temsa“ kėbulams suteikiama dvylikos metų garantija, visai transporto priemonei – dveji metai arba 200 tūkst. kilometrų ridos.

Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos

Daugiau nuotraukų – registruotiems lankytojams Vežėjų forume

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.