Autobusai už parduotus taršos leidimus – jau kitąmet

18 lapkričio 08:07 2011 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Nupirkusi iš Lietuvos sutaupytus taršos leidimus, Ispanijos valdžia pageidavo, kad gauti pinigai būtų skirti dviem sritims: viešuosiuose pastatuose esančioms katilinėms renovuoti ir ekologiško viešojo transporto priemonėms pirkti. Autobusų parkams atnaujinti skirta per 90 milijonų litų.

Paraiškos jau pateiktos

Už šiuos pinigus bus perkami suspaustas gamtines dujas (SGD) naudojantys autobusai. Be to, kiekvienas paramą gaunantis autobusų parkas privalės įsigyti po du hibridinius – elektra bei dujomis – varomus autobusus.

Iki rugsėjo pabaigos keleivinio transporto įmonės privalėjo pateikti paraiškas dalyvauti konkurse autobusams įsigyti. Be penkių didžiųjų šalies miestų – Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių ir Panevėžio – pageidavimą įsigyti ekologiškų transporto priemonių pareiškė Marijampolės, Telšių, Ukmergės, Elektrėnų ir Raseinių keleivių vežėjai.

„Viena iš ispanų pateiktų sąlygų – kad miestų, pretenduojančių įsigyti autobusus, keleivinio transporto įmonėse būtų įrengtos suspaustų gamtinių dujų degalinės“, – aiškina Lietuvos Aplinkos apsaugos investicijų fondo (LAAIF) direktorius Arvydas Dragūnas. Pasak jo, visi autobusų parkai, iki šiol neturintys reikiamos SGD infrastruktūros, ją pasirengę įdiegti.

„Gautų paraiškų vertė – daugiau nei 137 mln. litų. Kadangi autobusams įsigyti skirta 90 mln. Lt, kai kurie pareiškėjai negaus paramos arba visiems pareiškėjams teks mažinti skiriamų autobusų kiekį“, – kalba A. Dragūnas. Pasak pašnekovo, vienas pareiškėjas galės pretenduoti į ne didesnę nei 20 milijonų litų paramą. Keleivinio transporto įmonėms pridėti savų lėšų nereikės (isskyrus susigrąžinamą PVM) – bus padengiamos visos su autobusų įsigijimu susijusios tinkamos projekto išlaidos. Dar viena sąlyga – visi vežėjai, gavę naujas transporto priemones, privalės nurašyti tiek pat pasenusių dyzelinių autobusų.

Vertinimas

Šiuo metu LAAIF specialistai vertina keleivinio transporto įmonių paraiškas. Pirmiausia patikrinta, ar paraiškos tinkamai pateiktos, ar yra visi reikiami dokumentai. „Ši vertinimo stadija jau beveik baigta. Beliko įvertinti, ar įsigyti nauji autobusai visuose parkuose duos reikiamą aplinkosauginį bei ekonominį efektą, ar padės realiai mažinti į aplinką išmetamo CO2 kiekį. Taip pat žiūrėsime, kaip įmonės vykdys monitoringą, apskaitą, ar pasiteisins į autobusų įsigyjimą įdėtos sąnaudos“, – aiškina A. Dragūnas.

Po šios procedūros, visos pateiktos paraiškos bus įvertintos balų sistema pagal tam tikrus numatytus kriterijus. Pirmoje vietoje atsidurs miestai, kurių paraiškos atitiks daugiausia konkurso sąlygose numatytų vertinimo kriterijų. Jie galės pretenduoti į 20 milijonų litų paramą. „Projektus atrinks ir lėšas paskirstys Atrankos komitetas, sudarytas Aplinkos ministro įsakymu. Visos transporto priemonės bus perkamos centralizuotai, paskelbus tarptautinį viešųjų pirkimų konkursą“, – sako A. Dragūnas. Prieš skelbiant viešųjų pirkimų konkursus, jų sąlygos privalės būti suderintos su Ispanijos Vyriausybe.

LAAIF vadovas tikisi, jog visas procedūras pavyks baigti iki kitų metų kovo pabaigos, kuomet turės paaiškėti viešųjų pirkimų konkurso nugalėtojas. Taigi yra vilties, kad pagal Klimato kaitos programą įsigytų autobusų sulauksime jau kitais metais.

Naujos technologijos

Be SGD, lietuviai privalės nupirkti dešimt hibridinių – suspaustomis gamtinėmis dujomis bei elektra – varomų autobusų. „Tokias transporto priemones gamina keletas Azijos gamintojų, taip pat ispanų „Castrosua“ bei „TATA Hispano“. Tačiau tai nereiškia, kad privalėsime įsigyti būtent šiuos autobusus. Manome, jog šios technologijos „įkandamos“ ir dyzeliu bei elektra varomus hibridinius autobusus gaminančioms įmonėms“, – sako A. Dragūnas.

Lankantis „Busworld Europe 2011“ parodoje, pasitaikė galimybė iš arčiau susipažinti su ispanų gaminamais suspaustas gamtines dujas bei elektrą naudojančiais hibridais. Taigi apie juos – šiek tiek plačiau.

Ispanas iš Indijos

„TATA Hispano“ nėra vien ispaniškas modelis – dalis jį gaminančios įmonės akcijų priklauso Indijos automobilių gamybos gigantui TATA.

Plačiajai visuomenei „TATA Hispano“ pirmą kartą pristatytas šiųmetėje autobusų parodoje Belgijoje. Autobuso kėbulo dizainą kūrė „TATA motors“, o elektros sistemą – „Siemens“.

Autobuse montuojamos ličio jonų baterijos, kuriose kaupiama stabdymo metu gaunama rekuperacinė energija. Elektros variklis – „Siemens ELFA“, SGD – 145 kW „Cummins“, kurio maksimalus sukimo momentas – 569 Nm. Autobusas žemagrindis, dviašis, trejų durų.

Ant transporto primeonės stogo gali būti montuojami trys arba keturi iš specialių kompozitinių medžiagų pagaminti balionai, kiekviename iš jų telpa po 320 litrų dujų.

„TATA Hispano“ ilgis – 12 metrų, aukštis – 3, 450 m.

„Castrosua Tempus“

Pirmasis hibridinis dyzelinu bei elektra varomas autobusas „Castrosua“ gamykloje sukurtas 2007-aisiais. „Castrosua Tempus“ pradėtas gaminti nuo 2010-ųjų. Be papildomo įkrovimo, autobusas gali nuvažiuoti apie 60 km. Jei transporto priemonėje nėra arba neįjungta kondicionavimo įranga – šimtą kilometrų. Suspaustų gamtinių dujų pakanka nuvažiuoti 300 kilometrų.

Pasak gamyklos vadovų, hibridiniai autobusai su CNG ir elektros technologija ekologiškesni nei varomi dyzelinu ir elektra, o degalų sunaudoja dar 25 proc. mažiau. Ispanų teigimu, eksploatuojant dešimt metų, šie autobusai 50 proc. ekonomiškesni už dyzelinius.

„Castrosua“ autobusuose montuojami „Scania“, MAN ir IVECO varikliai, jo ilgis – 11,3 m. Autobuse – 21–26 sėdimos vietos.

Tinkami Lietuvai?

Problema, kurios kol kas nepavyksta išspręsti elektrines transporto priemones kuriantiems gamintojams – didesnis jų svoris; daugiau vietos autobusuose užima kol kas ganėtinai griozdiška įranga, todėl salone telpa mažiau keleivių.

Kol kas neaišku, ar ispaniški autobusai tinkami eksploatuoti šalto klimato zonose – jie važinėja tik ten, kur nebūna didelių šalčių. Pietų kraštams skirtų transporto priemonių kėbulo antikorozinė danga gali būti pernelyg menka, neįdiegtos salono autonominio šildymo sistemos. Nors grindys gaminamos iš specialiai apdorotos medienos, tačiau ji tėra 10-18 milimetrų storio. Nepaisant šių trūkumų, gamintojai tvirtina: pritaikyti autobusus šaltesnio klimato šalims jiems nesudarytų didesnių problemų.

Ispanų teigimu, suspaustas gamtines dujas ir elektą naudojantys autobusai genda retai – juose nėra pavarų dėžės, o elektros motoro priežiūra paprasta. Patikimai tarnauja ir elektros baterijos – anot gamintojų, iki penkerių metų.

Abiejų ispaniškų autobusų interjeras bei eksterjeras – moderniškas ir patrauklus. Gaila, tačiau bent apytikslių naujų autobusų kainų sužinoti nepavyko. Pasak gamintojų, nors hibridinių transporto priemonių pradinė kaina yra šiek tiek didesnė nei dyzelinių ar SGD, tačiau jos eksploatavimo išlaidos per visą transporto priemonės gyvavimo laikotarpį yra mažesnės.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos


rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.