Prancūzija – didelė šalis, jojeveikia daug skirtingų transporto sistemų. Keleiviai vežami įvairiomis, kiekvienam regionui geriausiai pritaikytomis transporto priemonėmis.
Sistemų įvarovė
Itin populiarūs miestus sujungiantys ir žaibiškai iki reikiamos vietos nuskraidinantys greitieji traukiniai. Nemažai žmonių vežama ir regioninėmis geležinkelio linijomis.
Didžiuosiuose miestuose veikia metro, dar trijuose – Lilyje, Rennes bei Tulūzoje – važinėja automatiniai lengvieji metro, valdomi be vairuotojo. Panašioms, nuo vadinamojo žmogiškojo faktoriaus nepriklausančioms, transporto rūšims diegti prancūzai skiria itin daug dėmesio. Atsakymą į klausimą – kodėl – rasti nesudėtinga; tereikia prisiminti pastarojo meto įvykius Prancūzijoje, kuomet masiniai streikai ilgam paralyžiavo susisiekimas tarp miestų ir miestuose…
Prancūzijoje sparčiai populiarėja tramvajus, taip pat ir vienabėgis, išrastas šioje šalyje įsikūrusioje „Lohr“ gamykloje. Šiuo metu nutiestos trys vienabėgio tramvajaus linijos – Klermont Ferrane, Caene bei Nante. Populiarūs Prancūzijoje ir troleibusai, kuriems teikiamas prioritetas miestų centruose. Didelę dalį keleivių veža nuolatos tobulinami autobusai: Prancūzijos miestuose jau gali sutikti naujos kartos transporto priemones su optinio valdymo sistema, važiuojančias pagal specialiai nužymėtas magnetines linijas. Tiesa, šie autobusai tinka tik kraštuose, kur žiemą nebūna sniego.
Populiarėja ir suspaustomis gamtinėmis dujomis varomos bei hibridinės transporto priemonės. Grenoblyje, mieste, kur gausu slidinėti atvykstančių turistų, veikia gondolų sistema. Lione galima rasti funikulierių, Paryžiuje – eskalatorius, Laono mieste keleivius veža ant lyno pakabinamas traukinukas. Manoma, kad perspektyvios yra ir mažos automatinės transporto priemonės, kurios sukabinamos it traukinukai, bet gali važiuoti ir atskirai.
„Bombardier GLT“
Šįkart skaitytojus plačiau supažindinsime su viena iš retesnių bei įdomesnių transporto sistemų – dviejuose Prancūzijos miestuose veikiančia „Bombardier GLT“ (Prancūzijoje vadinama TVR). Ši sistema sujungia autobusų, troleibusų bei tramvajų privalumus. Keleiviai vežami trijų sekcijų keturašėmis transporto priemonėmis, kurios tam tikrose maršruto atkarpose gali važiuoti kaip autobusai, kaip troleibusai ar tramvajai.
Pagrindinis mums neįprastos transporto priemonės maitinimo šaltinis – elektra, tačiau joje sumontuotas ir dyzelinis variklis. Tam tikrose maršruto atkarpose sumontuotas nukreipiamasis bėgis, kuriuo „Bombardier“ gali važiuoti nevaldomas vairuotojo. Ratai, užtikrinantys sąlytį su bėgiu, sumontuoti ties pirmąja ir trečiąja transporto priemonių ašimis.
Problemos
Pirmuoju miestu, kuriame įdiegta „Bombardier GLT“, tapo Nancy. Tačiau jau pirmuosiuose naujos transporto priemonės bandymų etapuose susidurta su įvairiomis problemomis.
Iš pradžių, 2001-ųjų pavasarį, „Bombardier GLT“ nepavyko paleisti dėl nesklandumų elektros tiekimo sistemoje. Vienoje iš galinių stotelių, nukreipiamajam ratui nusprūdus nuo bėgio, trečioji transporto priemonės sekcija rėžėsi į stulpą, laikantį laidus, ir jį nuvertė. Tuomet „Bombardier“ nukentėjo nedaug, o dėl incidento apkaltintas jo vairuotojas. Tačiau panaši situacija pasikartojo po poros dienų – tuomet jau visos transporto priemonės pašalintos iš miestų gatvių ir išsiųstos papildomai bandyti bei tobulinti.
Iš naujo Nancy gatvėmis „bombardieriai“ pradėjo važinėti 2001-ųjų rugpjūtį, tačiau juos patikrinusi komisija netrukus nusprendė: jų eksploatacija kai kuriose atkarpose nesaugi keleiviams. Ten, kur nesumontuotos kontaktinio bėgio linijos (jų būta tik 20 proc. trasos), transporto priemonė buvo nestabili kelyje, ypač ties posūkiais.
2002-ųjų kovą sistema vėl pradėjo veikti, tačiau dalis problemų išliko: pernelyg greitai ir netolygiai dėvėjosi padangos, nukreipiantysis bėgis, gana greitai atsirasdavo įtrūkimai automobilio tiltuose. 2004-aisiais sistema Nancy vis dar neveikė iki galo. Šiuo metu Nancy mieste daugiau nei trečdalyje maršrutų bėgis nėra nutiestas.
Tuo pat metu, 2002-aisiais, GLT sistema pradėjo veikti dar viename mieste – Kane (Caen, nepainioti su Kanais, kur vyksta garsusis kinofestivalis). Šiame mieste įdiegtos transporto priemonės jau buvo patobulintos, tad jų eksploatuotojams pavyko išvengti kai kurių problemų, su kuriomis susidurta Nancy mieste. Kane „Bombardier“ važinėja beveik vien tiktai bėgiais, dyzeliniai varikliai naudojami tik išvažiuojant iš transporto priemonių parkų teritorijos.
Nors ši sistema vadinama „tramvajais su padangomis“, iš tiesų ji panašesnė į troleibusą su vienu bėgiu, kuris tam tikrose atkarpose virsta įprastu autobusu.
Privalumai ir trūkumai
„Bombardier“ vienu metu gali vežti daug keleivių – šioje srityje ji prilygsta klasikiniam tramvajui. Be to, įdiegti sistemą pigiau, nei nutiesti įprasto tramvajaus bėgius. Jai gali būti naudojami ir jau nutiesti troleibuso laidai, tačiau „Bombardier“ maršrutai ne visose atkarpose privalo jų laikytis; ne visur universaliai transporto priemonei reikia ir bėgių.
„Bombardier“, skirtingai nei tramvajui, nereikia daug vietos apsisukti, taip pat jai saugoti bei remontuoti. Transporto priemonėje naudojami guminiai ratai suteikia jai pranašumo prieš tramvajų – padangos geriau sukimba su kelio danga, todėl lengviau įveikiamos įkalnės ar nuolydžiai.
Tačiau trūkumų ši sistema turi taip pat nemažai. Visų pirma, nuolat važiuojant guminėmis padangomis toje pačioje vietoje, susidaro gana gilios provėžos, tad kelią reikia nuolat remontuoti. Šias išlaidas tenka pridėti ir prie taip nemenkų transporto priemonės eksploatavimo išlaidų.
Be to, „Bombardier“ vis dar nėra stabilus kelyje – dėl jį veikiančios išcentrinės jėgos būtina riboti transporto priemonės greitį.
Nepasirodė pigi ir transporto priemonės eksploatacija – vežėjams nepavyko pasiekti, kad jos sąnaudos kilometrui būtų mažesnės nei įprasto tramvajaus.
Dar viena problema – oro sąlygos; jei pasninga ar pašąla, „bombardieriai“ išeina iš rikiuotės. Nors nuspręsta, jog sistemą reikia tobulinti ir jos tolesnė plėtra pristabdyta, „Bombardier“ vis dar veikia dviejuose Prancūzijos miestuose.
Parengė Lina Jakubauskienė
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.