LKVA nariai su valdžios institucijų atstovais aiškinosi neaiškius klausimus dėl transporto lengvatų

10 balandžio 03:41 2025 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Naujienos

Balandžio 8 d. Lietuvos keleivių vežimo asociacija sukvietė savo narius į susitikimą su valdžios institucijų atstovais. Virtualiame susitikime dalyvavo Prezidentūros, Susisiekimo, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijų, Lietuvos transporto saugos administracijos atstovai.

Pasak LKVA prezidento Gintaro Nakučio, priimta nauja įstatymo dėl transporto lengvatų redakcija sukėlė keleivių vežėjams nemažai klausimų, todėl nuspręsta kai kurias nuostatas išsiaiškinti. „Nesutarėme vieni su kitais, kaip traktuoti vienas ar kitas įstatymo nuostatas. Įstatymas dėl lengvatų jau įsigaliojo, vežėjai susidūrė su jo taikymu praktikoje, todėl privalome nuostatas įgyvendinti teisingai“, – sakė G. Nakutis.

Asociacija išskyrė tris pagrindines klausimų grupes, tai: įstatymų nuostatų taikymas, lengvatas patvirtinantys dokumentai ir vaikų saugumas.

Lengvatų nuostatų taikymas tam tikroms keleivių grupėms

Keleivių vežėjams buvo neaišku dėl nuolaidos besimokantiems asmenims nuo 18 iki 23 metų – ar jiems nuolaida įsigalioja nuo pirmos 18-ojo gimtadienio dienos. Pasak Susisiekimo ministerijos atstovų, nuolaida turėtų būti taikoma nuo pirmosios 18-ojo gimtadienio dienos.

Neaiškumų kilo ir dėl asmenų, besimokančių pagal formaliojo profesinio mokymo programas – ar jiems taikomas amžiaus ribojimas nuo 18 metų iki jiems sukaks 23 metai, ar nuolaida turėtų būti taikoma bet kokio amžiaus asmeniui. Sulaukta atsakymo, jog moksleiviui, kuris mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programą, amžiaus cenzo nėra, jei jis turi atitinkamą pažymėjimą. Pažadėta išsiaiškinti su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, kaip pažymėjime turėtų atsispindėti faktas, kad moksleivis mokosi pagal formaliojo mokymo programą.

Dar vienas klausimas – ar 80 proc. nuolaida turi būti taikoma ir keleiviams, plaukiantiems reguliariais vidaus vandenų vietinio (miesto) maršruto laivais (ir keltais). Sulaukta atsakymo – nuolaida turėtų būti taikoma, jei keleivių vežimas vykdomas savivaldybių nustatytais reguliarių reisų maršrutais. Turistiniams maršrutams nuolaidos netaikomos.

Keleivių vežėjams kilo neaiškumų ir dėl keleivių, gaunančių išankstinę pensiją – ar jiems turėtų būti taikoma nuolaida kelionėms viešuoju transportu. Pasak valdžios institucijų atstovų, lengvata turi būti taikoma tik asmenims, sulaukusiems Lietuvos įstatymuose numatyto pensinio amžiaus.

Asociacijos nariai taip pat išsiaiškino, kad lengvata netaikoma onkologinėmis ligomis sergančius žmones lydintiems asmenims.

Statusą patvirtinantys dokumentai

Ypač daug neaiškumų keleivių vežėjams kyla dėl lengvatų gavėjo statusą patvirtinančių dokumentų. Vienas iš klausimų – kokius statusą patvirtinančius dokumentus turi pateikti pensinio amžiaus sulaukę asmenys – ar pakanka „Sodra“ pažymėjimo, ar reikia amžių patvirtinančio dokumento, kuris leistų nustatyti, ar žmogus sulaukė pensinio amžiaus. Anot valdžios institucijų atstovų, teisė į lengvatą suteikiama pagal amžių, todėl amžius gali būti patvirtintas pagal asmens dokumentus, kuriuose yra fotografija ir gimimo data. Koks šiuo metu yra pensinis amžius, galima sužinoti čia.

Tokia pat praktika turėtų būti taikoma užsienio piliečiams – lengvata suteikiama asmenims, sulaukusiems Lietuvoje nustatyto pensinio amžiaus.

Keleivių vežėjai kol kas nesulaukė atsakymo į klausimą, kokius dokumentus turėtų pateikti su vaikais keliaujantys įtėviai bei globėjai – valdžios institucijų atstovai pažadėjo išsiaiškinti ir pateikti atsakymą vėliau.

Klausimų kilo ir dėl pažymėjimų Černobylio avarijos likviduotojams ir kariams, kariavusiems Afganistane – šiuos pažymėjimus išduoda Genocido ir rezistencijos centras. Pasak LTSA atstovų, černobyliečio pažymėjimo antroje pusėje turi būti įrašas: 7 str. 6 c, 7 str. 6 e ir 7str. 8 j. Afganistano kare dalyvavusių asmenų pažymėjimų antroje pusėje turi būti įrašas: 7 str. 8 i. Jie taip pat gali turėti naujo pavyzdžio pažymėjimus, kurių pirmoje pusėje parašyta NUKENTĖJUSIO ASMENS (Afganistano karo dalyvio) PAŽYMĖJIMAS, antroje pusėje turi būti įrašas:  72 str. 1.

Jau ne pirmus metus keleivių vežėjai pasigenda oficialių pažymėjimų, garantuojančių teisę į lengvatą, pavyzdžių. Jie turėtų būti pateikti LTSA interneto svetainėje, bet visų dokumentų ten nėra. Susisiekimo ministerijos atstovai patikino bandysiantys šį klausimą spręsti.

Keleivių vežėjai pabrėžė, jog lauktų naujos Vyriausybės įteisintos tvarkos dėl pažymėjimų – jie turėtų atsidurti erdvėje, kur vežėjai juos galėtų matyti ir nesunkiai susirasti. Valdžios institucijų atstovai patikino, jog toks Vyriausybės nutarimas rengiamas ir bus pateiktas pastaboms.

Iki šiol nėra atsakymo ir į klausimą, kur rasti oficialių dokumentų pavyzdžius užsienio valstybių, kurių piliečiams galioja lengvatos, piliečiams. Jų neturint sunku įsitikinti, kad užsienio šalių piliečių pateikiami studentų ar neįgaliųjų pažymėjimai yra tinkami lengvatai taikyti, todėl dažnai kyla konfliktinių situacijų.

Vaikų saugumas ir kiti klausimai

Dar vienas svarbus klausimas – dėl vaikų saugumo, įgyvendinant Kelių transporto kodekso nuostatas dėl galimybės keleiviui vežtis vieną ar du vaikus iki 7 metų, neužimant atskiros vietos. Miesto ar priemiesčio autobusuose bei traukiniuose nuostatą įgyvendinti nėra sudėtinga, kitaip yra keliaujant tolimojo susisiekimo autobusais.

Pasak keleivių vežėjų, tolimojo susisiekimo maršrutais keleiviai vežami tik sėdimose vietose, jie privalo būti prisisegę saugos diržus. Kyla klausimas – kaip vienoje sėdimoje vietoje keleivis gali važiuoti su dviem vaikais, prisisegęs vienu diržu?

Pasak valdžios institucijų atstovų, šią nuostatą derėtų keisti, pažadėta į šį klausimą atsakyti vėliau.

Keleivių vežėjams kilo klausimas, kam asmuo privalo parodyti lengvatas suteikiantį dokumentą – ar privalu jį pateikti ir įsigyjant bilietą, ir vairuotojui.

Sulaukta atsakymo, kad už keleivių vežimą atsakingas vairuotojas, todėl jis yra pagrindinis tikrintojas, jis privalo paprašyti kartu su bilietu pateikti ir lengvatą patvirtinantį dokumentą – bilietą keleiviui gali nupirkti ir kitas, statuso neturintis žmogus.

„Susitikimas buvo konstruktyvus ir labai naudingas – keleivių vežėjai išsiaiškino jiems rūpimus klausimus ir tikisi, kad bus išvengta klaidų taikant naujojo įstatymo nuostatas. Taip pat tikimės, kad naujos lengvatos paskatins žmones palikti nuosavus automobilius ir keliauti viešuoju transportu“, – sakė G. Nakutis.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka