„Solarį“ lietuviams skolina Radomo miestas

10 rugsėjo 07:21 2010 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės

Jau rytoj į Vilniaus autobusų parką atvyksta dar vienas išbandyti skirtas suspaustomis gamtinėmis dujomis varomas autobusas – „Solaris Urbino 12 CNG“. Jį vilniečiams paskolino Lenkijos Radomo miesto autobusų parkas. Sostinės gyventojus ir svečiusautobusas turėtų vežioti iki rugsėjo 21-osios.

Norėjo triašio

„Labiausiai norėjosi išbandyti 15 metrų ilgio triašį gamtinėmis dujomis varomą „Solaris Urbino CNG“. Kiek teko girdėti, tokio ilgio autobusai yra ekonomiškiausi – pagal vežamų keleivių kiekį jie beveik nenusileidžia sudvejintiems 18 m ilgio autobusams, o jų eksploatavimas kainuoja pigiau. Tačiau „Solaris“ gamintojai šiuo metu neturėjo galimybės pateikti mums tokios rūšies autobuso. Tikimės, kad vilniečiams ne mažiau patiks ir 12 metrų ilgio gamtinėmis dujomis varomas „Solaris Urbino12 CNG“, – sako UAB „Vilniaus autobusai“ technikos direktorius Juozas Grabys.

Lankėsi Radome

Radomo autobusų parkas UAB „Vilniaus autobusai“ vadovams jau pažįstamas – „Solaris“ gamintojų kvietimu, rugpjūčio pabaigoje jie apsilankė pas šio miesto vežėjus, kurie jau keletą metų eksploatuoja suspaustomis gamtinėmis dujomis varomus autobusus.

230 tūkstančių gyventojų turinčiame mieste važinėja 38 ekologiški autobusai. 30 iš jų – 2005-2010-aisiais pagaminti „Solaris Urbino“ bei aštuoni „Jelcz“, kurių dyzeliniai varikliai 2004 m. perdaryti naudoti suspaustas gamtines dujas. Radomo parke įrengta 40 vadinamojo lėtojo gamtinių dujų pripildymo kolonėlių ir viena – greitojo. Sumontuoti trys aukšto slėgio kompresoriai, per valandą galintys pateikti į autobusus 200 kub.m dujų. (Vilniaus autobusų parke, turinčiame 100 gamtinėmis dujomis varomų autobusų, yra 50 lėtojo ir 6 greitojo pripildymo kolonėlės – aut. past.).

Kainuoja pigiau

„Vilniaus autobusų“ vadovai domėjosi, ar kolegoms Lenkijoje apsimoka eksploatuoti suspaustomis gamtinėmis dujomis varomus autobusus. „Naujesnis 12 metrų ilgio „Solaris“, važinėjantis Radomo gatvėmis, vidutiniškai šimtui kilometrų sunaudoja 45 kub. m gamtinių dujų. Senesnieji „Jelcz“ naudoja šiek tiek daugiau, o sudvejinti 18 metrų ilgio „Solaris“ „suvalgo“ apie 60 kub. m dujų 100 kilometrų. Vidurkis – apie 50 kub. m šimtui kilometrų“, – pasakoja J. Grabys.

Eksploatuoti gamtinėmis dujomis varomus autobusus radomiečiams apsimokavien dėl to, jog kubinis metras dujų kainuoja 1,8 zloto (1,57 Lt), o litras dyzelinių degalų – 3,25 zloto (2,84 Lt). (Lietuvoje, kol nepanaikintas akcizas automobilių varikliuose naudojamoms gamtinėms dujoms, jos su PVM kainuoja 2,4 Lt už kubinį metrą, o litras dyzelino – 3,27 Lt – aut. past.).

Vilniečius Radome sužavėjo ir kone steriliai tvarkomos autobusų parko dirbtuvės. CNG autobusus prižiūrintys keturi šaltkalviai specialiai apmokyti, prieš pradėdami dirbti, jie išlaikė egzaminus. „Kalbėjomės su lenkų kolegomis dėl galimybės siųsti pas juos mokytis savo darbuotojus. Manau, šiuo klausimu pavyks susitarti“, – sakė J. Grabys.

Apie „Solaris Urbino 12 CNG“

Iš Radomo atvyksiantis „Solaris Urbino 12 CNG“ beveik visai naujas – pagamintas 2010-ųjų pradžioje, taigi gerokai naujesnis, nei šiuo metu vilniečių eksploatuojami suspaustomis gamtinėmis dujomis varomi autobusai.

Nors gamtines dujas naudojantys autobusai yra maždaug 25-30 proc. brangesni už dyzelinius analogus, pagrindinis jų koziris – ekologiškumas. Pasak gamintojų, „Solaris Urbino 12 CNG“ sumontuotas CNG variklis, lyginant su dyzeliniu „broliu“, leidžia sumažinti kenksmingų dalelių emisiją iki 85 proc., o kietųjų dalelių – net 100 proc. Autobuse montuojamas IVECO „Cursor 8“ 200 kW variklis atitinka EEV ekologinius reikalavimus.

Į sostinę atvykstantis autobusas – žemagrindis, pritaikytas žmonėms su negale, patogus mamoms su vaikais bei vyresnio amžiaus žmonėms.

„Solaris“ transporto priemonės – ne naujiena Lietuvoje; per penkiasdešimt „Solaris Urbino“ važinėja Kaune, sostinės bei Kauno keleiviai kasdien gali pasivažinėti apynaujais„Solaris Trollino“. „Solaris Urbino 12 CNG“ konstrukcija bei išorė beveik nesiskiria nuo kitų „Urbino“ modelių; jo skiriamasis ženklas – ant stogo sumontuoti iš specialių kompozitinių medžiagų pagaminti balionai. Kiekvieno iš jų talpa – 310 litrų gamtinių dujų, kurios suspaustos iki 200 Bar. Tokio kiekio (priklausomai nuo autobuso modelio) užtenka nuvažiuoti nuo 300 iki 450 kilometrų.

Pavėžinęs sostinės gyventojus, „Solaris Urbino 12 CNG“ išvyks į Kauną, kur bus pristatytas Laikinosios sostinės vežėjams bei gyventojams.Po tosu juo turės progos susipažinti ir klaipėdiškiai, jau eksploatuojantys keletą suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.