Jonava, vienas pirmųjų miestų Lietuvoje, viešajame transporte įdiegė universalaus dizaino principus. Tai reiškia, jog tiek transporto priemonės, tiek infrastruktūra tapo patogi ne tik žmonėms su skirtingomis negaliomis, bet ir mamoms su vaikų vežimėliais ar vyresnio amžiaus asmenims.
Pasak Jonavos rajono mero Mindaugo Sinkevičiaus, Jonava – viena iš nedaugelio savivaldybių, kuriose jau įgyvendinamas Darnaus judumo planas bei diegiamos šiuolaikinės technologijos. „Tikimės, kad jų dėka mūsų viešasis transportas taps patogesnis ir patrauklesnis gyventojams, dažniau juo naudosimės ir mažinsime neigiamą automobilių poveikį gamtai“, – sako rajono meras.
Bendrovės „Jonavos autobusai“ direktoriaus Otaro Urbano teigimu, visuose įmonės turimuose autobusuose jau sumontuota vietos nustatymo įranga, mieste įrengtos naujos autobusų stotelės ir švieslentės, kurios realiu laiku rodo, kada atvyks autobusas.
„Tokiu būdu pagerinome sąlygas visiems keleiviams. Viešojo transporto stotelėse esančios švieslentės skelbia ne tik autobusų grafikus, bet ir techninius pranešimus, informaciją apie eismo tvarkaraščių pasikeitimus, vėlavimus, kitus svarbius įvykius. Šiuo metu informacinės švieslentės sumontuotos 20-tyje stotelių iš mieste esančių 38-nių. Norėčiau pabrėžti – projektas tebevykdomas, ieškome finansavimo, tikimės, jog per šiuos metus modernios švieslentės atsiras visose miesto viešojo transporto stotelėse“, – kalba įmonės vadovas.
Be informacinių technologijų diegimo, atnaujinami ir viešojo transporto stotelių paviljonai, šaligatvio bortelių aukštis pritaikomas taip, kad į autobusą būtų patogu įvažiuoti žmogui neįgaliojo vežimėliu, kad neliktų pakopų, kurias reikėtų įveikti sunkiau vaikštantiems žmonėms. Tokiu būdu rekonstruota jau daugiau kaip dešimt stotelių, taip pat atsirado nauji keleivių laukimo paviljonai.
Šiuo metu visi Jonavoje važinėjantys autobusai yra žemagrindžiai arba pusiau žemagrindžiai, vaizdo ir garso informavimo sistemos veikia ne tik juose, bet ir priemiesčio maršrutais važiuojančiuose autobusuose. Vidinės autobusų švieslentės rodo, į kurią stotelę atvyko autobusas, kokia bus kita, tad žmonės, turintys klausos negalią, mato visą jiems reikalingą informaciją. Turintiems regos negalią teikiama garsinė informacija: autobuso salone sumontuoti garsiakalbiai taip pat praneša, į kurią stotelę atvyko autobusas, kokia bus kita.
Šiuo metu žmonėms su judėjimo negalia pritaikyta ir apie 60 proc. priemiesčio maršrutais važiuojančių autobusų. Planuojama, jog per artimiausius pora metų ir šiais maršrutais keleivius veš tik žmonėms su judėjimo negalia pritaikytos transporto priemonės.
„Praėjusių metų vasarą Lietuvos keleivių vežimo asociacija pasirašė Memorandumą dėl viešojo transporto ir jo infrastruktūros pritaikymo individualių poreikių turintiems žmonėms. Puiku, kad Jonavos savivaldybė, keleivių vežėjai galvoja ne tik apie transporto priemonių pritaikymą žmonėms su skirtingomis negaliomis, bet problemą sprendžia kompleksiškai, investuoja į miesto infrastruktūrą. Akivaizdu, jog vien tik pakeitus transporto priemones žemagrindėmis, problemos išspręsti neįmanoma“, – pabrėžia Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos