Ar išmanieji telefonai padės sekti viešojo transporto kontrolierius?

birželio 09 04:22 2015 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai

kontrNuo šių metų vasario 1-osios drastiškai pabrangus važiavimui Rygos viešuoju transportu, latviai sukūrė išmaniojo telefono programėlę, kuri turėjo padėti „zuikiams“ išsisukti nuo kontrolierių.

 

 

Ji veikė pagal pasaulyje žinomos programos „Waze“ principą. Naudojantis ja, galima pranešti apie kelyje pastebėtus policijos ekipažus, avarijas ar kliūtis. Latviai sumanė programą modifikuoti taip, kad būtų galima dalintis informacija apie „Rīgas satiksme“ kontrolierių buvimo vietą.

Entuziastų grupė, pasivadinusi Zaķiem.lv, būrė bendraminčius „Facebook“ tinkle. Programėlės naudotojai patys žymėjo žemėlapiuose kontrolierių buvimo vietas, o šios žymos tapdavo matomos visiems, įsidiegusiems programėlę.

Tačiau tokią galimybę Latvijos sostinės keleiviai turėjo neilgai; netrukus „Apple” ir „Ap Store“ ją panaikino.

Europos patirtis rodo, jog, nenorėdami mokėti už važiavimą viešuoju transportu, „zuikiai“ tampa vis išradingesni. Kuriasi grupės socialiniuose tinkluose, kur keleiviai dalijasi informacija apie viename ar kitame maršrute pasirodžiusius kontrolierius. Tokia praktika paplitusi net ir tarp pomėgiu tvarkai garsėjančių vokiečių.

Ne išimtis – ir Lietuva; čia „Facebook“ veikia puslapis „Keleivių kontrolė“. Kiekvienas, prisijungęs prie grupės, gali pranešti kitiems nariams, kurioje sostinės vietoje pastebėti viešojo transporto kontrolieriai.

„Puslapio tikslas – galimybė įspėti vieni kitus apie stovinčius stotelėse kontrolierius. Tam užtenka tiesiog ant mūsų sienos parašyti, kokioje stotelėje Vilniuje stovi keleivių kontrolė, dar būtų neblogai, kad kartu būtų ir nuotrauka. Padėkime vieni kitiems“, – ragina grupės kūrėjai.

Pastaruoju metu pasigirdo kalbų ir apie Kauno studentų programėlę išmaniajam telefonui, kuri įspėtų keleivius apie maršrute pasirodžiusius kontrolierius.

Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinio direktoriaus Gintaro Nakučio teigimu, dalies keleivių ketinimai nesilaikyti visiems priimtos tvarkos ir atvirai pažeidinėti įstatymus vežėjus piktina bei kelia nuostabą.

„Keleivių bei visuomenės požiūris į važiavimą viešuoju transportu stebina. Kodėl žmogus, pavogęs parduotuvėje kramtomosios gumos gabalėlį, jau laikomas vagimi, o nesusimokėjęs už kelionę viešuoju transportu švelniai vadinamas „zuikiu“? Juk ir viena, ir kita yra tokia pat vagystė“, – sako bendrovės vadovas.

Pasak jo, kuo daugiau keleivių vogs iš vežėjų paslaugas, tuo jos bus prastesnės. Remiantis statistika, per mėnesį Vilniuje sulaikoma apie 8 tūkst. be bilieto važiuojančių keleivių. Vienas procentas „zuikių“ miesto viešajame transporte – tai apie 300 tūkst. eurų vežėjų negautų pajamų per metus.

„Štai pastaruoju metu keleiviai piktinasi, kad miesto autobusuose bei troleibusuose tvanku bei karšta. Jei visi keleiviai mokėtų už bilietus, papildomas iš „zuikių“ surinktas pajamas galėtume skirti vėdinimo bei kondicionavimo sistemoms remontuoti ar  diegti“, – sako G. Nakutis.

Įmonės vadovo teigimu, tiek apie kontrolierius vienas kitam pranešančių keleivių grupės socialiniuose tinkluose, tiek išmaniųjų telefonų programėlės skatina keleivius nemokėti už važiavimą viešuoju transportu. Kitaip tariant – vogti. Ne tik iš vežėjų, bet ir iš visų miesto gyventojų.

„Jei keleivis susimoka už kelionę, jam nereikia žinoti, ar jį patikrins kontrolierius. Akivaizdu, jog panašios programėlės skirtos „zuikiams“. Jei jos pradės veikti, ieškosime būdų, kaip su pažeidėjais kovoti. Idėjų jau turime, tačiau iš anksto savo planų neišduosime“, – teigia G. Nakutis.

 

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka