Ar įmanoma išgaudyti „zuikius“?

20 spalio 07:05 2010 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Važiuojančių be bilieto keleivių skaičius daugiau ar mažiau vienodas visuose kraštuose; Europos „zuikių“ vidurkis – 4,2 proc. Lietuva šioje srityje pernelyg neišsiskiria – manoma, jog be bilieto mūsų šalyje važinėjasi apie 3-4 proc. keleivių.

Keleiviai – išradingi

Patirtis rodo, jog keleivių, norinčių nemokamai pasinaudoti viešojo transporto paslaugomis, išradingumas – beribis. Jie keičiasi pažymėtais bilietais, įsigudrina tą patį panaudoti keletą kartų ar mikliai kyšteli į komposterį vos tik įlipus kontrolieriams.

Lankantis Rusijoje, pralinksmino Maskvos „zuikių“ patirtis: daugiamilijoniniame mieste įdiegus įlipimą pro priekines duris ir ties jomis sumontavus turniketus, jaunuoliai greitai įsigudrino per juos peršokti. Močiutės ir seneliai, kurių kojos nebe tokios eiklios, atkakliai mėgino pralįsti pro įrenginių apačią… Prireikė nemažai laiko, kol maskviečiai įprato prie naujosios tvarkos ir nustojo rizikuoti savo sveikata.

Pirmauja italai

Remiantis asociacijos „Federmobilita“ duomenimis, daugiausia „zuikių“ sugaunama Italijoje – 5,4 proc. Dažniausiai be bilieto šioje šalyje važinėjasi jaunuoliai iki 30 metų, kilę iš Pietų Italijos. Antrąją vietą Europoje pagal be bilieto važiuojančiųjų skaičių užima Prancūzija, o labiausiai disciplinuoti keleiviai – Madride, Kopenhagoje bei Porte.

Situacija gerėja

Įvairių kraštų vežėjai dėl be bilieto važinėjančių keleivių patiria milijoninius nuostolius. Ne išimtis – ir Lietuva; mūsuose daliai keleivių pomėgis pasivažinėti už dyka jau yra tapęs savotiška sporto šaka bei kasdienio adrenalino šaltiniu.

Vasaros viduryje įdiegus įlipimą į sostinės autobusus bei troleibusus pro priekines duris, situacija Vilniuje ženkliai pagerėjo. Važiuojančių be bilieto skaičius sumažėjo. Nors keleivių rugpjūčio mėnesį vežta mažiausiai, vienkartinių bilietų parduota daugiausiai.

Padidėjo ir vežėjų surenkamos pajamos. Be to, pagerėjo ir keleivių bei kontrolierių santykiai. „Palikus autobuse tik vieną komposterį, „zuikiai“ nebegali pasižymėti bilieto įlipus kontrolieriams. Neliko ir galimybės perduoti tą patį pažymėtą bilietą kitam keleiviui“, – sako Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Viešojo transporto departamento vadovas Alfredas Mažūna. Pasak jo, jau dabar galima teigti, jog iš pradžių vairuotojams bei vežėjams abejonių kėlęs eksperimentas visiškai pasiteisino.

Ar pakanka kontrolierių Vilniuje?

Nors „zuikių“ skaičius sostinėje nuolat mažėja, A. Mažūnos teigimu, „Susisiekimo paslaugų“ darbuotojai vis dar sulaukia priekaištų dėl pernelyg menkos kontrolės miesto autobusuose bei troleibusuose. „Susumavus rugsėjo mėnesio rezultatus, Vilniuje per dieną patikrinama maždaug 10,2 proc. viešojo transporto keleivių. Palyginimui: Vokietijos Frankfurto prie Maino miesto kontrolieriai kasdien patikrina vos 2,5 proc. keleivių;vokiečiai mano, kad tokio kiekio miestui visiškai pakanka“, – pasakoja A. Mažūna.

Vilniuje per dieną sulaikoma bei nubaudžiama maždaug 200-250 „zuikių“. Tikimybė, kad be bilieto važiuojantis keleivis bus nubaustas, nėra maža – kasdien patikrinamas kas dešimtas viešojo transporto keleivis.

Šiuo metų ypač didelį dėmesį SĮ„Susisiekimo paslaugos“darbuotojai skiria keleiviams, važiuojantiems pirmaisiais autobusų bei troleibusų reisais iš miesto pakraščių tikrinti – juose„zuikių“ procentas tradiciškai esti didžiausias.

Pasak A. Mažūnos, pasiekti, kad autobusuose bei troleibusuose neliktų nė vieno be bilieto važiuojančio keleivio, teoriškai būtų įmanoma, tačiau miestui bei miestiečiams tai kainuotų pernelyg brangiai. „Jei norėtume patikrinti 100 proc. visų autobusų bei troleibusų, privalėtume turėti apie 800 darbuotojų. Tokia kontrolė mums kainuotų maždaug 26 mln. Lt per metus“, – sako A. Mažūna.

Įvertinus didesnį surinktų baudų kiekį, išlaidos dešimt kartų didesnio kontrolierių būrio išlaikymui galbūt ir atsipirktų; bėda ta, jog už baudas surinkti pinigai atitenka ne vežėjams – jie iškeliauja į valstybės biudžetą. „Kiek baudų besurinktume, iš šios sumos mums grįžta vos 5-6 proc. Jei šie skaičiai būtų didesni, už baudas surinktos lėšos galėtų būti ženkli parama sunkiai besiverčiantiems autobusų bei troleibusų parkams“, – sako A. Mažūna.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.