Autobusų klasifikavimo procedūra – kasmet

23 kovo 05:10 2011 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Geriausių šalies autobusų komfortas „žvaigždutėmis“ įvertinamas kasmet – taip numatyta Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU) priimtuose autobusų klasifikavimo sistemos reikalavimuose.

Prigijo ne visur

Turistinių autobusų klasifikavimo sistemą IRU priėmė 1985-aisiais. Remiantis ja, autobusų komfortas gali būti vertinamas nuo vienos iki keturių žvaigždučių kategorija. Tikėtasi, jog naujoji sistema padės įvesti visose Europos šalyse galiojančius vieningus ir aiškius keleivinio transporto priemonių komforto žymėjimo kriterijus. Tačiau gera idėja atgarsio sulaukė ne visur – šiuo metu ji priimta aštuoniolikoje Europos šalių, o realiai veikia dešimtyje. Kai kuriose Europos šalyse turistinius autobusus klasifikuoti privaloma, kitur paliekama apsispręsti patiems keleivių vežėjams. Pastaruoju keliu nuėjo ir Lietuva, prie IRU turistinių autobusų klasifikavimo sistemos prisijungusi 1998-aisiais.

Pirmosios „žvaigždutės“ ant Lietuvoje važinėjančių autobusų šonų atsirado 1999-aisiais – tuomet jos buvo suteiktos dvidešimt penkiems šalies keleivinio transporto įmonių autobusams. Vienuolika jų įvertinta aukščiausia – keturių žvaigždučių – kategorija, keturiolika pasipuošė trimisžvaigždutėmis.

Kasmet komisija, kurią sudaro Valstybinės kelių transporto inspekcijos, Valstybinio turizmo departamento, Lietuvos turizmo asociacijos bei asociacijos „Linava“ atstovai privalo iš naujo patikrinti klasifikuotus autobusus ir nuspręsti, ar pratęsti autobusų kokybę patvirtinančių sertifikatų galiojimo laiką.

Klasifikuotų – mažiau

Konkrečios naudos iš to, kad kasmet pasitikrina savo geriausių autobusų komforto lygį, keleivinio transporto įmonės neturi. „Stengiamės palaikyti, mūsų nuomone, gražią IRU pasiūlytą iniciatyvą. Kasmetinė patikra naudinga ir įmonei – tai galimybė pasitempti, kruopščiau sutvarkyti klasifikuoti pateikiamas transporto priemones“, – sako UAB „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.

Tačiau keleivinio transporto įmonių, kasmet pateikiančių kompetentingai komisijai įvertinti savo geriausius autobusus, kasmet mažėja. Sudėtinga finansinė situacija privertė iš sistemos pasitraukti Trakų, Marijampolės, Utenos autobusų parkus.

Mažiau autobusų klasifikuoja ir didžiosios keleivinio transporto įmonės. Štai bendrovė „Kautra“, pernai komisijai pateikusi keturiolika autobusų, šiemet pristatė aštuonis. „Kitos transporto priemonės jau paseno morališkai ir nebeatitinka aukštų autobusų kokybei keliamų reikalavimų“, – komentuoja L. Skardžiukas. Bendrovė „Likesa“, nuomojanti autobusus turistinėms kelionėms, kaip ir pernai, „žvaigždutėmis“ įvertino šešias keleivinio transporto priemones.

Sertifikatų galiojimo laikas Šiaulių „Busturo“, Klaipėdos bei Mažeikių autobusų parkų transporto priemonėms baigsis vasarą – tuomet ir paaiškės, kiek autobusų klasifikuos šios keleivinio transporto įmonės.

„Liūdna pripažinti, tačiau klasifikuojamų autobusų kiekis, anksčiau kasmet didėjęs, per krizę ėmė sparčiai mažėti. Tam įtakos turi ir senstantis transporto priemonių parkas – naujų autobusų įsigyti įstengia vos kelios didžiosios šalies keleivinio transporto įmonės. Klasifikuojamų autobusų amžius nėra ribojamas, tačiau IRU keliami reikalavimai autobusų komfortui aukšti, tad senesnės transporto priemonės jų nebeatitinka“, – komentuoja asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis.

Pasak jo, kol kas per mažai dėmesio autobusų kokybei skiria turistinius autobusus kelionėms nuomojančios įmonės. Jei jų transporto priemonės kasmet būtų įvertinamos remiantis griežtais IRU reikalavimais, šalies keleivinio transporto priemonių parko kokybė pagerėtų, o turistams išsirinkti tinkamiausią autobusą būtų paprasčiau.

Būtų naudinga visiems

Apie tai, kad Lietuvoje vertėtų įvesti privalomą vieningą autobusų klasifikavimo sistemą, kalbama ne vienerius metus.

„Visų autobusų kokybę įvertinus „žvaigždutėmis“, naudos turėtų tiek keleivių vežėjai, tiek ir turizmo agentūros. Įmonėms atsirastų stimulas atsinaujinti, o turizmo agentūroms būtų patogiau pasirinkti bei užsisakyti autobusus. Tačiau daugiausia iš to laimėtų keleiviai bei turistai – jiems būtų pasiūlyta naujesnių ir patogesnių transporto priemonių“, – sako J. Stolovickis. Pasak jo, pirmiausia turėtų būti klasifikuojami visi į užsienį važiuojantys autobusai, vėliau būtų galima įvertinti ir Lietuvoje važinėjančių keleivinio transporto priemonių komforto lygį.

Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.