Bausti negalima pasigailėti… Kur dėsime kablelį?

19 rugpjūčio 04:01 2020 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Straipsnio pavadinime nuskambėjusi frazė, labai tinka nūdienos viešoje erdvėje kilusioms diskusijoms apie Busturo keleivių ir ekipažų kontrolės darbuotojų elgesį, įstatymų laikymąsi ir dėmesio žmogui stoką apibūdinti. Kaip daugeliui žmonių žinomame animaciniame filmuke, taip ir realiame gyvenime yra sudėtinga įvertinti bei nuspręsti, kur padėti kablelį. Ir čia jau geras lietuvių kalbos skyrybos taisyklių žinojimas nebepadės. Kai kalba eina apie nustatytų įstatymų laikymąsi ir jų vykdymą, kablelis turi būti padėtas ten, kur reikia, o ne ten, kur kažkas nori.

Apie ką mes čia? Ogi eilinį kartą apie miesto lengvatinių e.bilietų žymėjimą bei jų kompensavimo tvarką. O jei dar konkrečiau, tai apie senjorų lengvatinius bilietus ir jų naudojimo taisykles. Primename, kad Šiaulių mieste, nuo 2015 m. spalio 1 d. Tarybos sprendimu, nemokamai viešuoju transportu naudojasi miesto senjorai, kuriems sukakę 75 metai ir daugiau, o nuo 2017 m. rugpjūčio 1 d. savaitgaliais nemokamai keliauja 70-mečiai ir vyresni. Idėja tikrai gera. Taip parodomas dėmesys garbaus amžiaus šiauliečiams. Diskusijos šioje vietoje nėra ir negali būti. Tačiau yra keli aspektai apie minėtų grupių vežimą „nemokamai“, kuriuos turi žinoti kiekvienas šiaulietis.

Visi tikrai žino, kad miesto savivaldybė kompensuoja UAB „Busturui“ už nemokamai vežamus keleivius. Tačiau kompensuoja tik iš anksto sutartą kelionių skaičių. Pvz., tiems, kam sukako 75 metai ir daugiau, 2019 metais buvo kompensuotos 52 kelionės per mėnesį. Bet ar tai reiškia, kad senjorai negali važiuoti daugiau kartų nei 52? Žinoma, kad gali, ir važiuoja: yra važiuojančių 58 kartus, yra 72 kartus, yra netgi tokių, kurie važiuoja 200 kelionių per mėnesį. Tačiau tokiu atveju miesto savivaldybė šių papildomų kelionių, t. y. 53-ios, 54-tos ir visų kitų, UAB „Busturui“ jau nekompensuoja ir įmonė keleivius veža nemokamai už tai negaudama jokių pajamų. Tokių nekompensuotų kelionių pernai buvo beveik 10 proc. Labai svarbu suprasti, kad kompensacija yra mokama tik už įvykusias keliones, t.y., jei senjoras važiavo 5 kartus, tai „Busturas“ ir gauna kompensaciją tik už tuos 5 kartus, neatsižvelgiant į tai, kad galima kompensacija už 52 važiavimus.

Tas pats yra ir su savaitgalio kelionėmis – kompensuojamos yra 8 kelionės per mėnesį vienam asmeniui. Tokių senjorų, kuriems sukako 70 metų ir daugiau, savaitgalio kelionių nekompensuota apie 34 proc. per visus 2019 m. Jei dar pridėsime asmenų, su dideliais spec. poreikiais, kuriems sukako senatvės pensijos amžius, keliones virš nustatytų kompensuojamų kartų, tai nekompensuota suma įspūdinga – daugiau nei 119 tūkst. Eurų. Tai reiškia, jog minėtų grupių keleiviai važiuoja gerokai daugiau nei už juos yra sutarta kompensuoti. Norint pateikti savivaldybei duomenis apie faktinius senjorų važiavimus, yra būtinas e.bilietų žymėjimas, nes tai nėra nemokama paslauga, tai yra paslauga, už kurią sumoka Šiaulių miesto savivaldybė. Jei būtų priimtas sprendimas mokėti už visas keliones jų neskaičiuojant, tai ir kontrolės nereiktų.

Būtina šiame kontekste priminti ir tai, jog dažnai kalbama apie kompensacijas, mokamas „Busturui“ dėl patiriamų nuostolių vežant keleivius mieste. Pavyzdžiui apie tuos, kuriuos kalbama ir šiame straipsnyje, o tai yra tik dalis atsakymo, kitaip tariant, dėl to, kad yra kompensuojama mažiau už nemokamai keliaujančius keleivius nei pastarieji keliauja realiai, įmonė patiria nuostolių. O kai bendrovė patiria daugiau išlaidų nei uždirba, pagal nuostolių kompensavimo tvarką, gauna kompensacijas.

Svarbu ir tai, kad išlaidos, pagal kurias skaičiuojama nuostolių kompensacija yra nustatytos ir patvirtintos, kas reiškia, kad kitokių išlaidų, kurios nenumatytos, neįtrauktos į kelionės savikainos skaičiavimą paprasčiausiai negali būti, o jei bus, jos tiesiog nebus kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto. Prie to paties priminsime, jog UAB „Busturas“ šalia tiesioginių vežėjo paslaugų teikia bilietų sistemos administravimo, e. kortelių spausdinimo, e.bilietų papildymo administravimo, organizavimo, koordinavimo, keleivių ir ekipažų kontrolės, keleivių informavimo, švietimo ir kitas dažnu atveju „nematomas“ keleiviams paslaugas, kurios taip pat turi savo kainą.

Daugeliui gali kilti klausimas, kodėl senjorams reikia žymėtis e.bilietą, jei jie ir taip turi teisę važiuoti nemokamai? Atsakymas paprastas ir labai logiškai paaiškinamas. Vežėjų negautos dėl važiavimo keleiviniu transportu lengvatų pajamos atlyginamos pagal su jais sudarytas sutartis iš valstybės ir savivaldybių biudžetų Vyriausybės nustatyta tvarka. Paprasčiau sakant, kiekvienas su nuolaida nupirktas bilietas yra įtraukiamas į įmonės apskaitą, pagal kurią paskui mokama kompensacija iš visų mokesčių mokėtojų pinigų. Taigi, jei 1 Eurą susimokate iš savo asmeninių lėšų pirkdami pilnos kainos bilietą, tai šios pajamos „nueina“ tiesiai į UAB „Busturą“, bet jei įsigyjate lengvatinį bilietą, tai jūs iš savo asmeninių pajamų sumokate tik 50 ct, o kita dalis kompensuojama iš savivaldybės, kitaip tariant iš visų mokesčių mokėtojų surenkamų pinigų.

Busturas nėra įstatymų leidėjas. Įmonė tiesiog vykdo jai pavestas funkcijas. Pabrėžiame, jog keleivių ir ekipažų kontrolės pareigūnai, vykdydami savo pareigas neturi teisės rinktis, ką bausti, o ko ne. Kaip nustatyti, už kokius nusižengimus nebausti? Ar tai bus sąžininga kitų, jau nubaustų keleivių atžvilgiu? UAB „Busturas“ visada siekė ir sieks suteikti kokybiškas, saugias vežimo, keleivių informavimo, kontrolės ir kitas paslaugas Šiaulių miesto gyventojams bei svečiams. Kontrolė yra viena iš priemonių tai įgyvendinti.