Daugelyje Estijos apskričių viešasis transportas vėl mokamas, Talinas nemokamo atsisakyti neketina

05 vasario 05:36 2024 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Nuo sausio 22 dienos kelionės viešuoju transportu daugumoje Estijos apskričių linijų vėl tapo mokamos. Talino miestas neketina atsisakyti nemokamo viešojo transporto – manoma, kad tokia socialinės paramos priemonė ypač reikalinga esant sudėtingai dabartinei ekonominei situacijai.

Mokamo viešojo transporto sugrąžinimas apskrityse paskatino nemokamo viešojo transporto priešininkus atnaujinti diskusijas apie jo tinkamumą sostinėje, rašo stolitsa.ee.

Urbanistikos strategas ir Talino miesto asamblėjos Reformų partijos frakcijos pirmininkas Pärtel-Peeter Pere atkreipia dėmesį, kad sostinėje viešuoju transportu naudojasi nedaug keleivių. Talino transporto departamento eismo ekspertas Grigorijus Parfenovas praneša apie sistemingą viešojo transporto paklausos didėjimą po COVID-19 sukeltos recesijos.

„Nepaisant to, kad visi 2023 m. gruodžio mėnesio duomenys bus parengti vasario pradžioje, jau dabar galime drąsiai teigti, kad keleivių srautas siekia 133 mln. keleivių per metus“, – aiškina jis.

Anot Parfenovo, daugiausia keleivių veža tramvajus. 4 tramvajaus linija kasdien važiuoja apie 20 000 keleivių, 1 ir 2 – apie 15 000 keleivių. 42-ojo maršruto autobusais per dieną važiuoja 20 000 keleivių, o 35 ir 67-ojo – apie 10 000 keleivių. 1 ir 3 troleibusai per dieną veža apie 7 000 keleivių.

„Transporto departamentas, Valstybės kontrolė ir EBPO 2019–2021 m. atliko tris atskirus tyrimus ir priėjo prie išvados, kad vadinamasis „nemokamas“ viešasis transportas neveikia“, – sako Pärtel-Peeter Pere ir priduria: „Nemokamas viešasis transportas turėtų būti panaikintas – šiuo metu kiekvienam Talino gyventojui jis kainuoja apie 260 eurų per metus“, – tvirtina jis.

Sostinės meras Michailas Kylvartas primena, kad nemokamas viešasis transportas yra ne tik susisiekimo priemonė, tai ir universali socialinės paramos priemonė. Jis teigia nesuprantantis valstybės motyvacijos atšaukti nemokamas keliones apskričių linijomis esant krizinei situacijai, kai valstybė, priešingai, turėtų ateiti žmonėms į pagalbą.

„Taline, nepaisant visos kritikos, visų išpuolių, mes ir toliau plėtosime nemokamą viešąjį transportą. Be to, ir toliau kursime naujus maršrutus, atnaujinsime riedmenis“, – tikino meras.

Anot jo, pelnas, gautas pardavus bilietus, bet kuriuo atveju nepadengia visų viešojo transporto plėtros poreikių.

„Panaikinus nemokamą viešąjį transportą, visų pirma nukentėtų žmonės, gaunantys mažas pajamas“, – galimas nemokamo viešojo transporto panaikinimo pasekmes komentuoja Kärt Mere, Europos skurdo veiksmų tinklo Estijos skyriaus valdybos pirmininkas.

Jo teigimu, bet kokios nemokamos paslaugos pakeitimas mokama turėtų būti labai pagrįstas. „Žmonėms reikia detaliai paaiškinti, kaip bus panaudoti tokiu būdu surinkti pinigai, kaip pagerės paslauga“, – mano ekspertas.

Tuo pačiu, kaip pastebi Talino vicemeras Vladimiras Svet, miestas sėkmingai susidoroja tiek su transporto tinklo priežiūra, tiek su visapusiška plėtra ir dabar, kai kelionės viešuoju transportu sostinėje išlieka nemokamos.

„Viešojo transporto organizavimui 2024 metų biudžete numatyta apie 124,2 mln. Be dabartinių viešojo transporto išlaikymo išlaidų, įskaitant vairuotojų atlyginimus, autobusų remontą ir apmokėjimą už degalus, investuojame tiek į riedmenis, tiek į infrastruktūrą“, – aiškina V. Svet.

Pasak jo, Talino gyventojai netrukus galės važiuoti 23 naujais tramvajais, pirmieji 12 atvyks šių metų gegužę. Šie tramvajai į maršrutus išriedės rudenį. Likę 11 tramvajų atvyks 2025 m. Taip pat bus atnaujintas autobusų parkas: kitų metų liepą į Taliną atvyks 15 naujų elektrinių autobusų, bus sukurta jiems įkrauti reikalinga infrastruktūra. Riedmenų atnaujinimui kitąmet biudžete numatyta daugiau nei 34 mln.

Vienas iš svarbiausių aspektų, kurį artimiausiu metu reikėtų patobulinti, yra persėdimo galimybių plėtra.

Nuo sausio 22 d. autobusų maršrutai daugelyje Estijos apskričių tapo mokami. Vaikai, pensininkai ir žmonės su negalia vis dar turi teisę keliauti nemokamai.

„Nemokamo viešojo transporto panaikinimas yra žingsnis atgal socialinių paslaugų srityje. Autobusuose mūsų vėl laukia „zuikiai“, jiems skirtomis baudomis valstybė bandys papildyti savo biudžetą“, – sako Narvos gyventojas Romanas Boyko.

„Keliaujančių žmonių bus mažiau. Žmonėms tai yra didelis nepatogumas. Suprantu, kad mokėti reikia, bet saikingai, pagal atlyginimus. Mielai sumokėčiau 50 centų, bet jei jau bilietas kainuoja du eurus, tai ką, mes net neišeisime iš namų? – naujovę komentuoja Johvi gyventoja Irina.

„Visų pirma, tai turės įtakos Ida-Viru apskrities gyventojų mobilumui. Manau, kad tai jau turėjo įtakos. Nemokamo viešojo transporto panaikinimas regionui nėra labai sėkmingas žingsnis“, – sako Narvoje gyvenantis Aleksejus Ivanovas.

Kaip praneša rus.err.ee, grąžinus mokamas keliones regionų viešuoju transportu, valstybės subsidijos apskrities autobusų linijoms sumažės maždaug 2 mln. Iš viso apskričių linijoms valstybė turi skirti apie 76 mln.

eBus.lt

Linos Jakubauskienės nuotrauka