Dviratis viešajame transporte. Už ar prieš?

spalio 25 04:01 2010 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Dviratis – puiki transporto priemonė; juo galima nuvažiuoti į darbą, į parduotuvę, aplankyti draugus. Ypač sveika minti pedalus poilsiaujant kaime ar prie jūros. Tačiau norint nusigabenti dviratį iki poilsio vietos, kuriam laikui iš transporto priemonės jis virsta nemažu ir nepatogiu kroviniu.

Pasaulyje įprasta dviračius vežti autobusais, tramvajais, metro ar traukiniais. Tiesa, visur egzistuoja tam tikros išlygos: neverta tikėtis, jog kuriame nors iš civilizuotų kraštų į transporto priemonės vidų galėsite nenulipdami nuo dviračio įvažiuoti tiesiog iš gatvės…

Dviračių vežimo būdai

Europos miestuose, kur dviračių eismas populiarus, viešasis transportas pritaikytas juos gabenti. Paprastai dviračius leidžiama vežti metro: tokiu atveju kiekvieno vagono gale įrengiamos aikštelės, kur galima vežti po vieną-du dviračius. Kai kuriuose miestuose, pavyzdžiui, Prahoje, dviračius galima vežti ir tramvajais – specialioje neįgaliųjų vežimėliams skirtoje aikštelėje. Tačiau ir čia dviratininkai privalo laikytis tam tikrų taisyklių: nesibrauti su dviračiu į perpildytą transporto priemonę, netrukdyti kitiems keleiviams. Jei į tramvajų ketina įvažiuoti neįgaliojo vežimėlis, dviratininkas privalo užleisti jam vietą ir išlipęs palaukti kito tramvajaus.

Paprastai dviračius galima gabenti ne visais tramvajaus maršrutais – tik tais, kurie driekiasi į atokesnes vietoves, užmiestį, parkus ar pan. Be to, dviratininkai perspėjami, jog jų transporto priemonė privalo būti švari, nesutepti ar nesuplėšyti kitiems keleiviams drabužių ar daiktų.

Pasaulyje populiarėja turistinės kelionės, kuomet keliauninkai raginami pasiimti su savimi dviračius. Tokiu atveju prie autobusų pritvirtinamos specialios priekabos, į kurias ir sukraunamos dviratės transporto priemonės. Kraštuose, kur išplėtotas dviračių turizmas, vadinamaisiais „baikebusais“ galima pakilti į kalnus, pasiekti atokesnes vietoves, kur driekiasi dviračių maršrutai – tokiose transporto priemonėse vietoje įprastų sėdynių paliekama daugiau vietos dviračiams pasistatyti.

Kai kuriuose miestuose vežti dviračius pritaikomi ir autobusai ar troleibusai – dažniausiai transporto priemonės priekyje ar gale sumontuojami dviračių tvirtinimo įtaisai, kur galima palikti dviratę transporto priemonę. Kai kuriuose miestuose dviračius leidžiama vežti ir specialiai įrengtoje ir atitinkamais ženklais pažymėtoje autobuso ar troleibuso vietoje – dažniausiai ji būna salono gale.

Mūsų šalyje vežti dviračius transporto priemonėse draudžia „Keleivių ir bagažo vežimo kelių transportu taisyklės“. Remdamosi jomis, miestų savivaldybės nusprendžia, kokius daiktus galima, o kokius draudžiama vežti miestų autobusais ar troleibusais. Tarp draudžiamų gabenti daiktų dažniausiai pakliūva tokie, kurie gali sutepti transporto priemonės apmušalus arba keleivių drabužius, trukdyti praeiti kitiems žmonėms ir pan. Lietuvos susisiekimo ministro įsakymu patvirtintose Taisyklėse nustatyta, kad bagažo matmenys autobuso salone neturi viršyti 100x50x30 cm. Taigi apribojimai vežtis dviratį netaikomi tik tuo atveju, jei jis yra sulankstomas, ir jo gabaritai neviršyja nurodytų matmenų.

Konfliktų būta

Nors dviratininkai, atrodytų, turėtų būti itin taikūs, su aplinka ir aplinkiniais puikiai sutariantys žmonės, pasak UAB „Vilniaus autobusai“ generalinio direktoriaus Gintaro Nakučio, sostinės viešajame transporte konfliktų su jais pasitaiko reguliariai. „Įlipę į autobusą ir paprašyti išlipti, dviratininkai dažnai elgiasi nekultūringai ar net agresyviai. Jie atsisako išlipti, ilgam sulaikydami autobusą ir sutrukdydami kelionę kitiems keleiviams. Kartą, kilus konfliktui su vairuotoju, dviratininkas papurškė jam į akis ašarinių dujų“, – pasakoja G. Nakutis.

Pasak parko vadovo, dviratis skirtas važiuoti, o ne būti vežiojamas kita transporto priemone. „Remiantis Kelių eismo taisyklių apibūdinimu, dviratis yra žmogaus raumenų jėgos varoma transporto priemonė, todėl negali būti laikomas bagažu autobuso salone. Beje, neįgaliojo vežimėlis KET neįvardyjamas kaip transporto priemonė“, – sako G. Nakutis.

Tačiau vežėjų nedžiugina konfliktai, kylantys tarp vairuotojų ir dviratininkų. „Dviračius būtų galima vežti miesto autobusais bei troleibusais, jei jų gale būtų įrengtos specialios vietos. Dviračiai tilptų ten, kur įrengtos aikštelės žmonių su negale vežimėliams pasistatyti, tačiau jos yra transporto priemonės viduryje. Dviratininkų manymu, jie netrukdytų kitiems keleiviams, jei autobuse ar troleibuse tuo momentu nebūtų daug keleivių, tačiau kas galėtų garantuoti, kad jų neįlips daugiau jau kitoje stotelėje? Ar tokiu atveju dviratininkas susiprastų išlipti ir užleisti vietą kitiems keleiviams?“ – svarsto G. Nakutis.

Pasak parko vadovo, jei dviratininkai pageidautų, kai kuriais maršrutais galėtų važinėti specialūs tik dviratininkams skirti autobusai, į kuriuos sutilptų visi dviratininkai. Tokie maršrutai driektųsi į parkus, pamiškes ar kitas atokesnes vietoves, iš kur kelionę būtų galima tęsti dviračiu.

Paslaugą pasiūlė „Kautra“

Šiais metais draugiškumo dviratininkams akciją pasiūlė tarpmiesčio autobusais keleivius vežanti kauniečių UAB „Kautra“. Specialiai dviračiams vežti pritaikyti devyni autobusai, važinėjantys įvairias šalies maršrutais. Dviratininkas, nusipirkęs bilietą važiuoti tarpmiestiniu autobusu, dviratį gali vežtis nemokamai.

„Klientams mūsų naujoji paslauga labai patiko, sulaukėme daugybės gerų atsiliepimų. Be abejo, pasitaikė ir šiokių tokių incidentų, kuomet dviratis nebetilpdavo į bagažinę ar pan., tačiau sezonui pasibaigus galima teigti, jog paslauga pasiteisino“, – sako UAB „Kautra“ rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas. Apie tai galima spręsti ir iš entuziastingų atsiliepimų dviratininkų forumuose, sveikinusių vežėjų pastangas pagelbėti dviračių transporto priemonių mėgėjams.

Jei vasarą į „Kautros“ autobusą dviratininkų prisirinkdavo perdaug ir jų transporto priemonės į autobusą netilpdavo, dviračius buvo galima atiduoti į Siuntų autobusais terminalą Kauno autobusų stotyje. Tačiau tokiu atveju už dviračio siuntimą keleiviui jau teko mokėti kaip už siuntinius, siunčiamus įprasta tvarka.

Nors „Kautros“ įdėtos lėšos į autobusų pertvarkymą per vasarą neatsipirko, bendrovės vadovai nesigaili pasiūlę dviratininkams naują paslaugą. „Būtinai vešime dviračius savo autobusais ir toliau. Kitąmet pagalvosime, kaip paslaugą patobulinti, kaip pateikti daugiau autobusų su specialia įranga“, -žada G. Pakusas.

Lina Jakubauskienė

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.