Hibridiniai autobusai padeda panevėžiečiams taupyti

06 rugsėjo 04:53 2012 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Prieš porą mėnesių Lietuvoje pasirodė pirmieji ne tik Baltijos šalyse, bet ir Rytų Europoje hibridiniai autobusai. Panevėžio autobusų parkas už Europos Sąjungos struktūrinės paramos Sanglaudos fondo lėšas įsigijo šešis „Solaris Urbino Hybrid“ autobusus.

Lėšų pagal priemonę „Kompleksinė transporto priemonių plėtra“ naujoms transporto priemonėms pirkti skirta penkiems didžiausiems šalies miestams. Keturi miestai – Vilnius, Kaunas, Klaipėda ir Šiauliai – pasirinko suspaustas gamtines dujas varomus autobusus, tik panevėžiečiai suteikė prioritetą hibridinėms transporto priemonėms.

Hibridinių autobusų kol kas nėra daug nė viename iš Europos miestų. Vos po keletą jų važinėja Paryžiuje, Berlyne ir kitose didžiosiose Europos sostinėse. Hibridiniai autobusai populiaresni JAV, kur jų eksploatuojama tūkstančiai.

„Kol kas nesigailime, kad pasirinkome šias transporto priemones. Nors eksploatavome jas dar tik porą mėnesių, tačiau jau dabar matyti, jog naujųjų „Solaris Urbino Hybrid“ sąnaudos degalams yra maždaug 20 proc. mažesnės“, – sako Panevėžio autobusų parko generalinis direktorius Rimantas Petukauskas.

Pasak parko vadovo, šiokių tokių gedimų pasitaikė, tačiau „Solaris Bus and Coach“ gamintojai juos stengiasi kaip galima greičiau pašalinti. „Kuo mažiau automobilyje elektroninių sistemų, tuo jį paprasčiau eksploatuoti ir prižiūrėti. Pasitaiko, kad naujųjų autobusų kompiuteriai praneša ir apie nesamus gedimus, būta ir kitokių nedidelių nesklandumų. Tačiau iš esmės naujieji autobusai važiuoja gerai, esame jais labai patenkinti“, – kalba R. Petukauskas.

Jo teigimu, hibridinių autobusų sistema gana nesudėtinga, jų priežiūra nedaug kuo skiriasi nuo panevėžiečiams įprastų dyzelinių.

Solaris Urbino 12 Hybrid“ sumontuotas „Cummins“ variklis bei amerikietiška „Eaton“ pavarų dėžė. Viena iš pagrindinių pavaros ypatybių yra ta, jog stabdymo metu kinetinė energija yra surenkama ir kaupiama elektros energijos pavidalu ličio jonų baterijose,kurios įrengtos platformoje prie viduriniųjų autobuso durų.

Važiuojant sukaupta energija „maitina“ elektros variklį, kurio maksimali galia – 44 kW. Dėl rekuperacijos baterijoms nereikia papildomo „maitinimo“ iš išorės. Pavaros sistemos vidaus degimo dalį sudaro 6,7 litro talpos ir 162 kW galios „Cummins“ dyzelinis variklis, atitinkantis EEV taršos normas. Pavaros sistemos visumą papildo „Eaton“ automatizuota šešių bėgių pavarų dėžė. Pavara yra perduodama galinei transporto priemonės ašiai.

„Vienas hibridinis autobusas 100 kilometrų sunaudoja maždaug septyniais litrais degalų mažiau. Tai reiškia, kad eksploatuojant jį dešimtį metų, ekonomija turėtų sudaryti apie 300 tūkst. Lt. Nesunku apskaičiuoti, kiek sutaupysime veždami keleivius šešiais hibridiniais autobusais“, – aiškina R. Petukauskas.

Tačiau hibridinio autobuso kaina maždaug 30 proc. didesnė nei dyzelinio.

Panevėžiečiai aštuonių naujų suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų turėtų sulaukti ir už Lietuvos Ispanijai parduotus vadinamuosiuos taršos leidimus pagal priemonę „Mažai taršių miesto autobusų keitimas atnaujinant autobusų parko transporto priemones“.

„Jei galėtume, mielai ir vėl pasirinktume hibridinius autobusus. Tačiau pagal šį konkursą visos transporto priemonės bus perkamos iš vieno tiekėjo. Jau artimiausiu metu parko teritorijoje pradėsime statyti suspaustų gamtinių dujų degalinę“, – kalba R. Petukauskas.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.