Keleivinis transportas: situacija stabilizavosi

spalio 03 04:25 2011 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Pirmasis šiu metų pusmetis, lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, keleivininkų verslui atnešė stabilumo – pagrindiniai rodikliai šiek tiek pagerėjo, nuostolių patirta mažiau.

Keleivių daugėjo

Tiesa, šis didėjimas nebuvo ženklus – per pirmąjį šiu metų pusmetį vežta 163,3 milijonai (pernai per tą patį laikotarpį – 163 mln.). Šiek tiek padidėjo ir vežėjų pajamos – nuo 220,6 iki 233,6 mln. Lt.

Kompensacijų už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą gauta taip pat šiek tiek daugiau – 62,1 mln. Lt (pernai – 59,9 mln. Lt). „Tai sudarė mažaug 90 proc. keleivinio transporto įmonėms reikalingų kompensacijų poreikio”, – skaičius komentuoja asociacijos Linava keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis.

Šiek tiek sudėtingiau situacija klostėsi savivaldybėms atsiskaitant su vežėjais dėl viešųjų transporto paslaugų teikimo. „Sunku pasakyti, koks buvo šių dotacijų poreikis. Akivaizdu, jog vežėjai pateikia savivaldybėms tokias sąskaitas, kokias šios išgali apmokėti. Kiek dotacijų reikėtų realiai, taip ir lieka neaišku“, – sako J. Stolovickis.

Per šių metų pirmąjį pusmetį sumažejo ir keleivinio verslo sektoriaus darbuotojų skaičius. 2009 m. keleivinio transporto versle dirbo 7973, 2010 – 7378, o 2011-aisiais – 7102 darbuotojai. Mažejo ir vairuotojų. „Iš to galima spręsti, jog keleivių vežejai kaip įmanydami stengėsi optimizuoti darbuotojų skaičių bei įmonių išlaidas”, – sako J. Stolovickis.

Beje, sektoriaus darbuotojų atlyginimai šiek tiek didėjo – vidutinis atlyginimas nuo 2106 Lt per praėjusių metų pirmąjį pusmetį išaugo iki 2231 Lt.

Mieste patiriami nuostoliai mažėjo

Keleivių mieste per pirmąjį pusmetį vežta maždaug tiek pat, kaip ir pernai per tą patį laikotarpį – 150, 4 mln. (pernai – 149,6 mln.). Pajamos šiek tiek didėjo, kadangi didėjo vežimo tarifai: nuo 137,2 mln. Lt per pirmąjį praėjusių metų pusmetį iki 147,9 mln. Lt per šių metų tą patį laikotarpį.

„Tačiau vežėjų sąnaudos augo dar labiau – brango degalai, didėjo mokesčių našta, darbuotojų atlyginimai. Dėl šių priežasčių vežėjų sąnaudos padidėjo nuo 148,5 mln. Lt iki 157 mln. Lt”, – sako J. Stolovickis.

Nepaisant to, vežėjų patirti nuostoliai sumažėjo ir sudarė 9,2 mln. Lt (pernai per tą patį laikotarpį – 11,9 mln. Lt).

Už lengvatomis besinaudojančių keleivų vežimą miesto keleivinio transporto įmonėms kompensuota apie 90 proc. reikiamų lėšų. Pernai miesto vežėjams savivaldybės išmokėjo 42,8 mln. Lt, šiemet – 44,8 mln. Lt. Dotacijų pernai vežėjai gavo 3,9 mln. Lt, šiemet – 3,4 mln. Lt.

Priemiesčio maršrutuose situacija prastėja

Keleivių priemiesčio maršrutuose dar labiau sumažėjo – nuo 9 mln. 2010- pirmąjį pusmetį iki 8,3 mln. per tą patį šių metų laikotarpį. Mažėjo ir vežėjų pajamos – pernai gauta 31 mln. Lt, šiemet – 29,8 mln. Lt. Tuo pačiu sumažėjo ir sąnaudos – nuo 32,4 iki 29,8 mln. Lt.

Kompensacijų už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą gauta 3,9 mln. Lt (2010 m. – 3,2 mln. Lt). Dotacijų už viešųjų paslaugų teikimą priemiesčio vežėjams sumokėta 8 mln. Lt (pernai – 9,5 mln. Lt). Nuostoliai taip pat šiek tiek mažesni – nuo 1,4 mln. Lt 2010-aisiais iki 0,2 mln. Lt 2011-ųjų pirmąjį pusmetį.

„Situacija priemiesčio vežimuose prastėja keletą metų iš eilės. Keleivių vežėjai buvo priversti atsisakyti nuostolingesnių maršrutų, tad keleivių vežama mažiau. Įtakos tam turi ir mažėjantis gyventojų skaičius kaime, ir išaugusi bedarbystė“, – komentuoja J. Stolovickis.

Tolimojo susisiekimo maršrutuose – nuostoliai

Tarpmiesčio maršrutais vežamų keleivių daugėjo – nuo 3,8 iki 3,9 mln. Lt. Vežėjų pajamos didėjo nuo 41,8 iki 45,2 mln. Lt.

Kompensacijų už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą gauta taip pat daugiau – 14,2 mln. Lt (2010-ųjų pirmąjį pusmetį – 13,3 mln. Lt). Tačiau vežėjų sąnaudos augo dar daugiau. „Pirmojo šių metų pusmečio rezultatai nedžiuginantys: veždami keleivius tarpmiesčio maršrutais, keleivių vežėjai patyrė 4,2 mln. Lt nuostolių. Tai – šiek tiek mažiau nei pernai, kuomet per tą patį laikotarpį nuostolis sudarė 4,5 milijonu. Drįsčiau teigti, jog įtakos vežėjų patiriamų nuostolių mažėjimui turėjo ir aktyvesnė Valstybinės kelių transporto inspekcijos bei Valstybinės mokesčių inspekcijos kova su nelegaliais vežėjais“, – aiškina J. Stolovickis.

Tarptautiniai maršrutai – krtimas stabilizavosi

„Galima teigti, jog keleivių mažėjimas tarptautiniuose maršrutuose stabilizavosi. Jų per pimąjį metų pusmetį vežta šiek tiek daugiau nei per praėjusių metų tą patį laikotarpį. „Įtakos tam, ko gero, turėjo atvertos Vokietijos bei Austrijos darbo rinkos, paskatinusios lietuvius ieškotis darbo šiose šalyse. Be to, dalis gyventojų nepasitiki pigių skrydžių bendrovėmis, kurios retsykiais pateikia gyventojams nemalonių siurprizų. Ko gero, sumažėjo ir tarptautiniais maršrutais vežančių nelegalių vežėjų“, – sako J. Stolovickis.

Šiemet šalies keleivinio transporto įmonės per pirmąjį pusmetį į užsienį vežė 117,5 tūkst. keleivių (pernai per tą patį laikotarpį – 102, 5 tūkst. Lt). Vežėjų pajamos mažėjo, tačiau nedaug – nuo 6,3 iki 6,4 mln. Lt.

Sąnaudos didėjo dar labiau – nuo 6,4 per 2010 m. pirmąjį iki 7,1 mln. Lt per tą patį šių metų laikotarpį. Vežėjų nuostolis pirmąjį pusmetį sudarė 0,7 mln. Lt (pernai 0,2 mln. Lt).

Užsakomieji – pelningi

„Asociacijai priklausančių įmonių aptarnaujamų užsakomųjų reisų mažėja nuo 2008 m., nuo tada mažėjo ir vežėjų gaunamos pajamos“, – sako J. Stolovickis.

2008 m. pirmąjį pusmetį vežta beveik milijonas keleivių, pernai per tą patį laikotarpį – 456, o šiemet – jau tik 413,7 tūkst. Lt.

Per šių metų pirmąjį pusmetį vežėjų gaunamos pajamos padidėjo nuo 4,3 iki per praėjusių metų tą patį laikotarpį iki 4,6 mln. Lt. Vežėjų sąnaudos didėjo nuo 3,6 iki 4,3 mln. Lt. Deja, pelnas nuo 645,7 tūkst. Lt praėjusių metų pirmąjį pusmetį šiemet sumažėjo iki 281,8 tūkst. Lt.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.