Birželio 23-27 dienomis kompanijos „Volvo“ kvietimu grupė šalies keleivinio transporto įmonių darbuotojų lankėsi Švedijoje. Vežėjai dalyvavo seminare Gioteburge, skirtame darniam miestų planavimui bei elektrinių autobusų sistemos diegimui, susipažino su neseniai mieste pradėjusiais važinėti elektriniais bei hibridiniais autobusais.
Be to, keleivių vežėjai apsilankė keleivinio transporto įmonėje, sužinojo, kaip organizuojamas viešojo transporto eismas Švedijoje.
„ElectriCity“ – bandomasis projektas
Birželio 15-ąją Gioteburge 55-uoju maršrutu pradėjo važinėti elektriniai bei hibridiniai „Volvo” autobusai. Galinėse stotelėse įrengta įkrovimo sistema, kur autobusų baterijos įkraunamos per keletą minučių. Tai – daugelio partnerių vykdomo projekto „ElectriCity” dalis. Norėdami naująją sistemą pristatyti iš arti, „Volvo” surengė seminarą, į kurį sukvietė apie 500 specialistų iš viso pasaulio. Malonu, jog pakvietimo šįkart sulaukė ir Lietuvos keleivių vežėjai.
Seminare dalyvavę Gioteburgo miesto atstovai, „Volvo“ vadovai pasakojo apie prieš dvejus metus pradėtą įgyvendinti projektą, pavadintą „ElectriCity“, jo ekonominę bei socialinę naudą. „Visada itin daug dėmesio skyrėme saugumui, kokybei bei ekologijai. Tai – „Volvo“ prioritetai. Svarbiausia mums – tvari plėtra, saugus transportas, energetinis transporto efektyvumas, ekologija bei pagalba sprendžiant socialines problemas“, – kalbėjo Niklas Gustafsson‘as, „Volvo Group“ vadovas.
Pasak „Volvo Buses“ prezidento Hakan‘o Agnevall‘o, miestai vis labiau plečiasi. Remiantis prognozėmis, 2060-aisiais du trečdaliai pasaulio žmonių gyvens miestuose. „Mūsų laukia dideli iššūkiai šioje srityje. Reikia rasti būdų, kad žmonės miestuose gyventų saugiai ir taupiai. Elektrinis transportas – tai naujas taupymo būdas, kuris turėtų būti aktualus visoms šalims“, – sakė H. Agnevall‘as.
Jis pasakojo apie naujuosius „Volvo“ autobusus, apie elektrinių autobusų įkrovimo būdus bei galimybes. „Šiuo metu yra daug elektrinių autobusų įkrovimo koncepcijų. Mūsų požiūris sutapo su kompanijos „Siemens“ koncepcija, kur autobusai įkraunami galinėse stotelėse, naudojant pantografus. Tokiu būdu autobusai gali važinėti septynias dienas per savaitę, tegu ir visą parą. Svarbu, kad elektriniams autobusams įkrauti skirta įranga būtų standartizuota, ja galėtų naudotis visos mieste važinėjančios elektrinės transporto priemonės“, – kalbėjo H. Agnevall‘as.
Susilaukė dėmesio
Pasak „Volvo Buses City Mobility“ viceprezidentės Jessic‘os Sandstram, „ElectriCity“ – ne tik autobusai, bet ir visa sistema. „Miestų viešasis transportas turi būti patrauklus, kad žmonės norėtų juo važinėti. Labai svarbu yra išbandyti techninius sprendimus realybėje. Tikimės, jog Gioteburge vykdomas eksperimentas padės pritraukti viešojo transporto specialistus, miesto vadovus iš viso pasaulio“, – sakė J. Sandstram.
Pasak jos, diegiant elektrinį transportą miestuose, labai svarbus politikų palaikymas. „Sprendimas įsigyti elektrinių autobusų – dar ne viskas. Būtina elektrinių autobusų naudojimo infrastruktūra. Tokių projektų atidėti neįmanoma – svarbu susitarti dėl datos, kada jie bus pradėti įgyvendinti“, – kalbėjo J. Sandstram.
Pasak projekte dalyvavusio „Vasttraf“ atstovo Roges Vahneberg‘o, gyventojų skaičius Vakarų Švedijoje auga, vis daugiau žmonių reikia važiuoti į darbą. „Svarbu, kad kuo daugiau jų naudotųsi viešuoju transportu. Tam būtina sukurti patogią viešojo transporto sistemą, kad keleiviai galėtų patogiai pakeisti vieną transporto rūšį kita, dalį kelio eiti pėsčiomis ar važiuoti dviračiu. Projekto rengėjų tikslai – ambicingi; sumažinti išmetamų teršalų kiekį, suvartojamos energijos kiekį, viešąjį transportą padaryti patrauklų bei visiems prieinamą“, – sakė R. Vahneberg‘as.
Pasak jo, elektra mažiau teršia miestą, elektriniai autobusai kelia mažiau triukšmo. „Projekto tikslas – geresnis ir patogesnis gyvenimas visiems žmonėms“, – teigė pranešėjas.
Pasak elektrinius bei hibridinius autobusus eksploatuojančios įmonės „Keolis“ vadovo, elektrinių autobusų sistema – ne pristatymas ant popieriaus, o realiai veikiantis projektas. „Visada reikia pradėti nuo mažų dalykų, vėliau augti iki didesnių“, – kalbėjo „Keolis“ vadovas.
Pasak jo, pradedant eksploatuoti elektrinius bei hibridinius autobusus, susidurta su įvairiais iššūkiais: per kiek laiko įkrauti autobusą, ar jam užteks laiko nuvažiuoti iki galinės stotelės, kaip dirbs vairuotojai, ar jie vairuos ekonomiškai, kaip elektriniai autobusai važinės žiemą. Įgyvedinant projektą, bus kaupiami bei analizuojami įvairūs duomenys, remiantis kuriais bus planuojama elektrinių autobusų sistemos plėtra.
Dėmesys – ekologijai
Oslo viešojo transporto viziją, kur numatoma iki 2020-ųjų pereiti vien prie atsinaujinančius energijos šaltinius naudojančio miestų transporto, pristatė Oslo viešojo transporto įmonės valdybos pirmininkas Bernt‘as Stilluf‘as Karlsen‘as. „Turime priimti svarbius sprendimus, kad dyzeliniai autobusai iš miestų gatvių išnyktų visai. Tikimės, kad elektra netrukus bus pagrindinis energijos šaltinis ne tik miestuose, bet ir regionuose važinėjantiems autobusams“, – kalbėjo B. S. Karlsen‘as.
Pasak jo, labai svarbu apsispręsti, kokia elektrinių autobusų įkrovimo sistema yra naudingesnė bei pigesnė. „Didžiausias iššūkis – baterijos, įkrovėjai, kiek autobusai gali nuvažiuoti vieną kartą įkrauti, ar elektros kaina kils ar kris. Jei pajėgumai didės, elektriniai autobusai galės būti konkurencingi rinkoje“, – sakė B. S. Karlsen‘as.
Pasak „ElectriCity“ projekto kūrėjų bei įgyvendintojų, miestų viešasis transportas visada turi būti priešakyje kitų transporto rūšių – tik tokiu atveju keleiviai jį rinksis.
Žmonės vis dažniau viešąjį transportą renkasi ir ekonominiais sumetimais – brangsta automobilių išlaikymas, didėja įvažiavimo į miestų centrus mokestis. Pasak seminaro rengėjų, tereikia patogios viešojo transporto sistemos, ir daugiau žmonių rinksis važiavimą autobusais.
Lietuvos vežėjams patirtis – naudinga
„Šiuo metu, kai elektriniai autobusai populiarėja visame pasaulyje, norėjosi iš arti pamatyti, kaip įdiegta jų naudojimo infrastruktūra, kokios naujųjų „Volvo“ autobusų techninės savybės. Tai ypač aktualu tiems vežėjams, kurie tikisi gauti elektrinių autobusų iš ES fondų“, – sako asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis.
Pasak asociacijos „Linava“ viceprezidento Rimanto Martinavičiaus, visada svarbu žinoti, kas vyksta pasaulyje. „Švedų projektas – itin įdomus, o elektriniai autobusai laikomi ateities miestų transportu. Todėl susipažinti su tuo, kas pasaulyje naujausia ir pažangiausia, buvo labai naudinga visiems“, – teigia R. Martinavičius.
Išvyka patiko visiems kalbintiems keleivių vežėjams. „Kelionė buvo labai naudinga. Elektriniai autobusai – ekologiškas transportas, o ekologija privalome rūpintis visi. Manau, anksčiau ar vėliau tokias ar panašias transporto priemones turėsime rinktis visi. Labai įdomu buvo apsilankyti ir keleivinio transporto įmonėje, pamatyti, kaip tvarkosi švedai, kaip veikia įvairios tarnybos bei struktūros. Nauja informacija visada naudinga – atrandame, ką galima pritaikyti ir savo įmonėje. Patiko ir tai, kaip išvyka organizuota – gavome tiek teorinių, tiek praktinių žinių“, – sako Klaipėdos autobusų parko generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė.
„Didelį įspūdį paliko „Volvo“ surengtas seminaras – pasaulinio lygio renginys. Patiko tiek turinys, tiek organizavimo būdas, tiek sugebėjimas įspūdingai klientams pateikti informaciją. Buvo įdomu susipažinti ir su Gioteburge įdiegta elektrinių autobusų sistema. Tačiau, mano nuomone, įkrovimas galinėse stotelėse nėra geriausias elektrinių autobusų baterijų įkrovimo būdas. Kuriamos vis naujos baterijų technologijos, Okinavos, Singapūro, Stanfordo universitetai pristato itin lengvas bei greitai įkraunamas baterijos iš anglies pluošto ar aliuminio. Manau, kad Gioteburge pristatytąją sistemą galima pavadinti nūdienos, ne ateities technologija. Mano nuomone, kur kas patogiau, kai per naktį įkrauti autobusai gali važinėti visą dieną“, – kalbėjo Šiaulių įmonės „Busturas“ generalinis direktorius Tomas Bielinskas.
Jis taip pat džiaugėsi puikiai organizuota kelione, galimybe ne tik susipažinti su užsienio patirtimi, bet ir pabendrauti su Lietuvos vežėjais tarpusavyje.
„Išvyka labai patiko. Seminaro tema buvo labai aktuali – elektriniai autobusai anksčiau ar vėliau atsiras ir Lietuvoje. Juolab kad elektrinių transporto priemonių įsigijimas numatytas ir iš ES fondų 2014-2020-ųjų laikotarpiu. Buvo įdomu sužinoti, kaip elektriniai autobusai diegiami miestuose, kaip pritaikoma infrastruktūra. Labai patiko ir apsilankymas keleivinio transporto įmonėje. Pasirodo, su švedais turime daug ką bendra, kai kurias naujoves manau pritaikyti ir savo įmonėje. Kelionė, kaip visada, buvo labai gerai organizuota, viskas iki smulkmenų apgalvota, keleivių vežėjai buvo punktualūs bei dėmesingi“, – teigė Marijampolės autobusų parko vadovė Dalytė Venčkauskienė.
Daugiau apie išvyką į Švediją, apie Gioteburgo elektrinių autobusų sistemą skaitykite tik eBus.lt
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos