Klaipėdos autobusų parkui – 55

lapkričio 08 05:18 2010 Spausdinti straipsnį Istorija

Lapkričio 5-ąją Klaipėdos autobusų parkas atšventė 55-erių metų jubiliejų. Pasveikinti garbingą sukaktį švenčiančių klaipėdiškių atvyko miesto vadovai, Susisiekimo ministerijos atstovai, kolegos iš kitų miestų autobusų parkų.

Istorija -senesnė

Iš tiesų keleiviai Klaipėdos krašte pradėti vežti kur kas seniau. Tarpukariu šiame krašte kelių tinklas buvo išplėtotas kur kas geriau, negu Didžiojoje Lietuvoje, jų kokybė buvo geresnė. 1926 m., kai Didžiojoje Lietuvoje keleiviai autobusais dar tik pradėti vežti, Klaipėdos krašte jau kursavo aštuoni, o 1930-aisiais – 24 autobusai. Būta 13 autobusų linijų, kuriomis važinėjo trylika autobusų.

Tačiau per karą Klaipėdos kraštas nukentėjo itin smarkiai; neliko tramvajų ūkio, autobusai išvežti karo reikmėms. 1945 m. vasario pradžioje įsteigta bendrojo naudojimo autotransporto kontora rūpinosi ir keleivių vežimu mieste. To meto liudininkai mena, jog keleivius uostamiesčio gatvėmis pokario metais vežė taksi kvadratėliais paženklinti sunkvežimiai, o keletas parke turimų autobusų nuolatos būdavo sausakimši. Pirmasis autobusas tuomet buvo įsigytas tik 1946 m. 1948 m. įmonėje jau buvo vienuolika autobusų – devyni 16 vietų GAZ-03-30, du trofėjiniai 26 ir 32 vietų MAN DIEZEL. Jais per metus vežta 703,6 tūkstančiai keleivių.

Įkurta autobusų įmonė

Keleivių vežimo įmonė – autobusų-taksomotorinis autoūkis – įkurtas 1955 metais lapkričio 5 d. Ši data ir laikoma Klaipėdos autobusų parko gimtadieniu.

Tuo metu parke buvo 52 autobusai, jam priklausė ir krovininiai bei keleiviniai taksi automobiliai. Pradžia buvo sunki: didesnė dalis autobusų buvo seni GAZ, o naujesni ZIS bei KAG nelabai tiko vietiniams maršrutams.

1960 m. iš garažo kasdien išriedėdavo 60 autobusų, vėliau jų daugėjo, tačiau pats ūkis atrodė prastai: patalpos nešildomos, teritorija neaptverta, kiemas neasfaltuotas, lietingu oru neišbrendamas. Kaip mena senieji parko darbuotojai, žiemą dėl prastai valomų gatvių trečdalis autobusų grįždavo į garažą sulūžę, o gauti atsarginių detalių būdavo sudėtinga.

Tuo laikotarpiu parke dirbo apie 1200 darbuotojų. Vėliau jų skaičius išaugo iki 1400. Pamažu gerėjo darbo sаlygos, augo nauji pastatai. Įmonės administracija rūpinosi darbuotojų laisvalaikiu: Klaipėdos autobusų parke susibūrė kapela, pučiamųjų orkestras, futbolo komanda.

1972 m. įmonė rekonstruota, darbuotojai bei autobusai persikėlė į naujas patalpas. Tais pačiais metais autobusuose atsisakyta kasos aparatų, jų vietoje įrengti bilietų komposteriai. Miesto autobusų maršrutų eismui reguliuoti ir kontroliuoti 1974 m. įrengta trylika indukcinio ryšio kontrolinių punktų vietoje mieste buvusių trijų dispečerinių.

1978 m. autobusų parkas persikėlė į rekonstruotą bazę Garažų gatvėje. Šioje vietoje įmonė tebėra iki šiol.

Sovietiniais laikais parkas buvo nuolat atnaujinamas – kasmet jį papildydavo 20-30 naujų autobusų. 1982 m. parke jau dirbo 1500 darbuotojų, eksploatuoti 275 autobusai, tarp kurių buvo daugiausia įvairių modelių „Ikarus“ ir LAZ.

1985 m. Autobusų – taksomotorinis autoūkis perregistruotas į Valstybinį autobusų parką. 1992 m. nuo Valstybinio autobusų parko atsiskyrė Taksi parkas, o Valstybinis autobusų parkas atiteko Klaipėdos miesto savivaldybei. Tuomet įmonė turėjo 330 autobusų.

Paskutinį kartą įmonė reorganizuota 1995 m. liepos 20 d. – Valstybinis autobusų parkas tapo UAB Klaipėdos autobusų parku. Nuo 1997 m. lapkričio 11-osios įmonei vadovauja Jelizaveta Daugininkienė, ilgą laiką buvusi vienintele keleivinio transporto įmonei vadovaujančia moterimi. Kaip mena įmonės vadovė, jai atėjus dirbti į parką, situacija buvo itin sunki: mieste atsirado chaotiškai dirbę privatūs vežėjai, įmonę spaudė skolos įvairioms institucijoms, dar daugiau bendrovei buvo skolingos Klaipėdos miesto ir rajono savivaldybės. Be patvirtintų tvarkaraščių ir be jokios kontrolės mieste dirbo apie 500 mikroautobusų ir apie 50 didžiųjų autobusų.

1999 m. gauta labdara iš Švedijos vyriausybės – 27 „Scania“ ir „Volvo“ autobusai. 2003 m. mieste įkurta viešoji įmonė „Klaipėdos keleivinis transportas“, paskelbus konkursą padalinti miesto maršrutai, įvestas vieningas bilietas važiuoti visuomeninio transporto ir privačių bendrovių autobusais, organizuota miesto autobusų eismo kontrolė indukciniu-kompiuteriniu ryšiu. Prisitaikius prie naujų rinkos sąlygų ir išmokėjus didžiules skolas, UAB Klaipėdos autobusų parkas tapo viena iš didžiausių ir sėkmingiausiai dirbančių Lietuvos keleivinio transporto įmonių.

Dabartis

Šiuo metu UAB Klaipėdos autobusų parkas veža keleivius miesto, priemiesčio, tarpmiestiniais bei tarptautiniais maršrutais. Didžiausią dalį – apie 50 proc. – sudaro miesto vežimai. Priemiesčio maršrutų išliko nedaug – juos perėmė privatininkai. šiuo metu Klaipėdos autobusų parkas aptarnauja apie 55 proc. miesto maršrutų.

Bendrovėje yra 116 autobusų, kurių didžiаjа dalį sudaro vakarietiški „Mercedes-Benz“, MAN, „Volvo“, „Scania“, „Neoplan“. Klaipėdiečiai kasmet įvertina savo transporto priemonių kokybę žvaigždutėmis pagal IRU autobusų klasifikavimo sistemą. Šiuo metu parke yra dešimt aukščiausias komforto kategorijas atitinkančių autobusų. Per metus vežama apie 14 mln. keleivių.

Darbai ir rezultatai

Pasak įmonės direktorės Jelizavetos Daugininkienės, džiugiausias pastarojo meto įvykis – naujai atidaryta autobusų stotis. 2004-ųjų vasarį UAB Klaipėdos autobusų parkas pardavė autobusų stoties pastato antrаjį aukštą, o už gautas lėšas rekonstravo autobusų stoties keleivių aptarnavimo patalpas ir autobusų atvykimo aikšteles.

Rekonstravus pastatą, pagerėjo darbuotojų darbo sąlygos, keleiviams laukti autobuso tapo gerokai patogiau.

Klaipėdos autobusų parkas nuolatos atnaujinamas, įsigyjama vis daugiau naujesnių, patogesnių, modernesnių autobusų.

Klaipėdiečiai tapo lyderiais ir diegiant suspaustomis gamtinėmis dujomis varomus autobusus. 2007-ųjų pradžioje Klaipėdos gatves išvažiavo pirmieji miesto autobusai, naudojantys suspaustas gamtines dujas. Parko teritorijoje įrengta nedidelio galingumo kompresorinė stotis. Iš Europos Sąjungos ekologinių fondų lėšų įsigiję daugiau suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų autobusų, klaipėdiečiai tikisi išplėsti ir degalinės pajėgumus.

Kasmet klaipėdiečiai dalyvauja asociacijos „Linava“ rengiamose vairuotojų mestriškumo varžybose, kur pasižymi kone kiekvieną sykį. Ne išimtis – ir šie metai: varžybų trasoje triumfavo net du Klaipėdos autobusų parko vairuotojai, bendrojoje įskaitoje užėmę pirmąją (Jonas Petravičius) ir trečiąją (Rolandas Statkevičius) vietas. Klaipėdos autobusų parko komanda tapo varžybų nugalėtoja.

Deja, pastaruoju metu parke būta ir ne itin džiugių įvykių – neseniai Anapilin iškeliavo parko technikos direktorius Gintaras Petraitis, kurio atminimas minint parko jubiliejų pagerbtas tylos minute.

Šventė

55-asis parko jubiliejus Klaipėdos autobusų parko kolektyvui tapo puikia proga susiburti draugėn, pabendrauti, prisiminti nuveiktus darbus, išklausyti sveikinimus. „Laikas nuo auksinio – penkiasdešimtojo – parko jubiliejaus pralėkė it viena akimirka. Liko padaryti darbai, įgyvendintos idėjos. Tačiau visada reikia žiūrėti į priekį – tikimės ir toliau sėkmingai dirbti miesto ir miestiečių labui“, – sveikindama susirinkusiuosius, kalbėjo parko vadovė.

Klaipėdos miesto meras Rimantas Taraškevičius džiaugėsi darniu Klaipėdos autobusų parko darbu. „Jūsų įmonės darbuotojai pirmieji pradeda darbo dieną mieste, išvežiodami klaipėdiškius į jų darbovietes. Geriausiu įmonės darbo kriterijumi laikyčiau tai, jog savivaldybė negauna jokių skundų dėl keleivių vežimo mieste“, – sakė R. Taraškevičius.

Garbingo jubiliejaus proga klaipėdiškius sveikino Susisiekimo ministro patarėjas Rolandas Bražinskas, kolegos iš kitų miestų autobusų parkų, įteikti padėkos raštai geriausiems miesto bei tarpmiesčio maršrutais važinėjančių autobusų vairuotojams, kiti darbuotojams.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

Daugiau nuotraukų – registruotiems lankytojams Vežėjų forume

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.