Kur gimsta MAN autobusai

20 lapkričio 04:34 2012 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės

Jau aiškėja data, kuomet Vilniuje pasirodys nauji MAN „Lion‘s City CNG“ autobusai. Jie nuo Poznanėje įsikūrusios „MAN Truck and Bus Polska“ gamyklos konvejerių turėtų nuvažiuoti kitų metų vasarį.

Pasak „MAN Truck and Bus Polska“ pardavimų vadovo Rytų Europos regionui Roman‘o Kałuźyński‘o, maždaug keturis mėnesius trunka vadinamasis logistikos procesas – iš skirtingų gamintojų užsakinėjamos detalės bei agregatai būsimiems sostinės autobusams. Transporto priemonės gamybos procesas trunka vos 25 dienas.

Pinigai – iš ES fondų

Lėšų aštuoniolikai autobusų pirkti bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ gavo iš ES fondų pagal 2007-2013-ųjų patvirtintą Sanglaudos skatinimo veiksmų programą. Paskelbtą tarptautinį viešųjų pirkimų konkursą dar pavasarį laimėjo UAB „Adampolis“ ir „MAN „Truck & Bus Polska“. Sutartis su nugalėtoju pasirašyta šių metų kovo mėnesį.

Deja, biurokratinės procedūros užtruko, ir avansas MAN gamyklai pervestas tik rugsėjo viduryje. „Remiantis konkurso sąlygomis, gamintojas užsakymą privalo įvykdyti per šešis mėnesius. Tačiau „MAN Truck and Bus Polska“ vadovai pažadėjo ilgai lauktus autobusus vilniečiams pagaminti kaip įmanoma greičiau“, – sako bendrovės „Adampolis” atstovas Mindaugas Akelis.

Nors sostinės autobusai dar nepradėjo savo kelio Poznanės gamyklos konvejeriais, MAN gamintojai vilniečių atstovus pasikvietė susipažinti su gamykla, apžiūrėti atnaujintas patalpas bei pamatyti, kaip gimsta modernūs MAN „Lion‘s City“ autobusai.

Šimtmečių istorija įpareigoja

Statyti autobusų gamyklą Poznanėje nuspręsta 1996-aisiais, o 1998-aisiais ji buvo iškilmingai atidaryta. Jau 1999-ųjų sausį nuo gamyklos konvejerių nuvažiavo šimtasis miesto autobusas. 2006-aisiais Poznanėje surinktas pirmasis suspaustas gamtines dujas naudojantis autobusas.

Prieš porą metų rinkoje pasirodė ir hibridinis MAN „Lion‘s City Hybrid“. Prieš tai jis net aštuonerius metus buvo bandomas gatvėse ir keliuose, kad vežėjai gautų jau ištobulintą ir puikiai funkcionuojantį gaminį. Sprendimas pasiteisino: transporto priemonė akivaizdžiai patiko vežėjams, per šį laikotarpį parduota jau apie 300 originalių modernios išvaizdos autobusų, kurių degalų sąnaudos – net 30 proc. mažesnės nei dyzelinių „brolių“. Be to, hibridinis variklis į aplinką išmeta kur kas mažiau teršalų.

Neatsilikdami nuo rinkos poreikių bei pastarojo meto „madų“, MAN gamintojai žada pristatyti rinkai ir elektrinį autobusą. Tiesa, data, kada jo galima tikėtis, kol kas neatskleidžiama. „Nesistengiame žūtbūt visose srityse būti pirmieji. Kur kas svarbiau mums – kokybė. 250-ies metų MAN istorija įpareigoja mus pateikti ne pusgaminį, o puikiai veikiančią koncepciją. Nenorėdami teršti savo vardo, pristatome rinkai išsyk gerą gaminį, kurio nebereikia tobulinti ar perdarinėti“, – kalba „MAN Truck and Bus Polska“ atstovai.

Pastaruoju metu Poznanėje pagamintas ir pirmasis MAN „Lion‘s City Regio“. Kitais metais ketinama pradėti serijinę priemiesčio vežimams skirtų autobusų gamybą.

MAN miesto autobusai šiuo metu gaminami tik Lenkijoje – Vokietijos mieste Zalcgiteryje įsikūrusioje gamykloje surenkamos važiuoklės bei detalės autobusams. Pasak įmonės vadovų, priežastis, kodėl gamybos Vokietijoje nuspręsta atsisakyti, paprasta: keleivinių transporto priemonių surinkimo procesas Lenkijoje kainuoja pigiau. Dėl tos pačios priežasties turistiniai MAN autobusai „Lion‘s Star“ surinkinėjami gamykloje Ankaroje, Turkijoje.

„Kur bebūtų surenkami mūsų autobusai, reikalavimai jų kokybei yra vienodi. Ją garantuoja mūsų ilgametė patirtis bei puikiai veikianti kontrolės ir priežiūros sistema“, – sako R. Kałuźyński‘s.

Padovanoję pasauliui dyzelinį bei turbodyzelinį variklius, MAN gamintojai ir toliau preciziškai tobulina savo gaminius.

Išskirtinė tvarka

„MAN Truck and Bus Polska“ gamykloje Poznanėje pastarąjį kartą teko lankytis maždaug prieš dešimtį metų. Nuo tada gerokai pasikeitė tiek gamyklos patalpos, tiek ir surinkimo procesas.

Autobusų kėbulai į Poznanę specialiais vilkikais atkeliauja iš gamyklos Starachowicėje. Čia jie baigiami montuoti, išbandomi, kruopščiai patikrinant kiekvienos detalės ar agregato kokybę, ir tik tuomet iškeliauja pas užsakovus.

Gamyklos patalpose – vokiška tvarka. Tačiau, pasak gamintojų atstovų, reikalavimai kokybei čia netgi griežtesni nei Vokietijos gamyklose. Autobusų surinkimo procese numatyti keturi tarpiniai patikrinimai. Kruopščiai analizuojama, ar visi agregatai atitinka numatytus reikalavimus – jei aptinkamas bent menkiausias trūkumas ar klaida, ji čia pat ištaisoma. Pasak MAN gamintojų, jų tikslas – rasti sprendimus, kad nė viena pasitaikiusi klaida daugiau niekada nesikartotų.

Įdomu ir tai, jog per visą gamybos procesą tiek kėbulas, tiek visos jau surinktos detalės itin kruopščiai saugomos nuo įbrėžimų ar pažeidimų jas apklijuojant bei apdangstant. Kiekvienam patalpose laikomam daiktui, konteineriui ar įrenginiui numatyta speciali vieta. Reikia pripažinti: tokios pedantiškos tvarkos bei dėmesio kiekvienai smulkmenai neteko matyti nė vienoje iš aplankytųjų Europos ar Azijos autobusų gamyklų.

Lenkai nuolat optimizuoja gamybos procesą siekdami, kad autobusai užsakovams būtų atiduodami per trumpiausią įmanomą laikotarpį. Gamybos sektorius suskirstytas į tris modulius, kur kiekviena darbuotojų brigada per tam tikrą numatytą laiką privalo suspėti atlikti jai paskirtą darbą. Iš viso autobusui pagaminti numatyta 80 darbo ciklų.

Per pamainą Poznanėje pagaminama 12 autobusų bei keturios važiuoklės kitų gamintojų transporto priemonėms. Visas gamybos procesas kruopščiai apgalvotas – autobusai konvejeriu juda griežtai nustatyta tvarka, optimaliu maršrutu ir netrukdydami kitas procedūras atliekantiems darbuotojams.

Gamykloje itin daug dėmesio skiriama inovacijoms – kiekvienas darbuotojas per metus privalo pateikti bent vieną pasiūlymą, kaip galima patobulinti gamybos procesą. Patobulinimas gali būti visai nesudėtingas, tačiau tokiu būdu skatinamas darbuotojų iniciatyvumas bei kūrybiškas požiūris į darbą.

2011-aisiais Poznanėje ir Starachowicėje pagaminti 1566 autobusai. Tai – geriausias rezultatas tarp Lenkijos autobusų gamintojų.

SGD varikliai – ne naujiena

Manantieji, jog gamtines dujas naudojantys varikliai – pastarojo meto naujovė, gerokai klysta; pirmasis dujinis variklis pristatytas dar 1861-aisiais. Dujų turbiną 1877-aisiais sukūrė vokietis Nikolaus August‘as Otto. Seniausias išlikęs MAN dujinis variklis pagamintas dar 1902-aisiais.

1943-iaisiais pristatytas pirmasis gamtinėmis dujomis varomas autobusas. Jis važinėjo Vokietijos mieste Augsburge. Ant transporto priemonės stogo buvo sumontuotas didžiulis guminis balionas, kuris pamažu bliūkšdavo autobusui važiuojant.

Naujos kartos SGD autobusai Poznanėje pradėti surinkinėti 2007-aisiais. Pasak lenkų gamintojų, daugiausia SGD naudojančių transporto priemonių iškeliauja į Olandiją ir Skandinavijos šalis. Vien šiais metais olandai nupirko 150 MAN „Lion‘s City CNG“.

Itin daug dėmesio MAN gamintojai skiria SGD naudojančių transporto priemonių saugumui. Jau surinktus autobusus tikrina ne tik MAN specialistai, bet ir nepriklausomi ekspertai. Nors slėgis dujų balionuose siekia 200 atmosferų, jie testuojami esant 300 atmosferų slėgiui. Visos jungtys, naudojamos dujinės įrangos sistemoje, gaminamos iš nerūdijančio plieno, o visa salono dalis virš dujų balionų – hermetiška, kad dujos bet kokiu atveju nepakliūtų į saloną.

Dujinę įrangą autobusuose montuoja specialiai apmokytas personalas, balionai pagaminti iš specialių aviacijos pramonėje naudojamų medžiagų. Pasak MAN atstovų, iki šiol nebūta nė vieno incidento, susijusio su dujų nuotekiu ar MAN dujinės įrangos gedimais.

Lietuvoje pirmieji naujos kartos SGD autobusai pasirodė tik šiais metais – iki šiol vežėjai eksploatavo pavažinėtas dujines transporto priemones. Tačiau Europos miestų patirtis rodo, jog naudoti SGD autobusų varikliuose labai apsimoka. Štai Lenkijos Gdynios miesto autobusų parkas jau penkiolika metų važinėja vien tik SGD autobusais. Pasak parko vadovų, per tą laiką ekonomija buvo ženkli, nepaisant brangesnės šių autobusų priežiūros.

Vilniečiai pasirinko MAN

Gamykloje apsilankę vilniečiai liko sužavėti MAN autobusų gamybos proceso kokybe.

„Buvo labai įdomu apžiūrėti autobusų gamyklą bei dar kartą įsitikinti čia gaminamų transporto priemonių kokybe. Lenkai pažadėjo supažindinti su gamybos procesu ir kitus mūsų įmonės darbuotojus, atsakingus už autobusų techninę priežiūrą. Pamačius, kaip gamybos procesas vyksta skirtinguose etapuose, transporto priemones būtų lengviau prižiūrėti. Esame labai patenkinti, kad konkursą tiekti autobusus Vilniui laimėjo MAN „Truck and Bus Polska“. Tikimės, jog transporto priemonių kokybė bus nepriekaištinga“, – sako bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Autobusais turėtų būti patenkinti ir miestiečiai: Vilniaus miesto savivaldybės surengta apklausa parodė, jog MAN autobusai vilniečiams patiko labiausiai. Juos iš kitų tarpo išskyrė ir bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ vairuotojai.

Sostinės gyventojai ir svečiai naujų autobusų kokybe realiai galės įsitikinti jau žiemos pabaigoje. „Labai norėtųsi miestiečius nudžiuginti naujomis transporto priemonėmis prieš didžiąsias žiemos šventes, tačiau suprantame, kad jų gamybos proceso sutrumpinti neįmanoma. Esame dėkingi gamyklos atstovams ir už pažadą autobusus pateikti greičiau nei per šešis mėnesius“, – sako G. Nakutis.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos


rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.