Gegužės 15-16 dienomis Valmieros mieste Latvijoje įvyko Baltijos šalių transportininkų susitikimas. Jame dalyvavo Latvijos profesinių sąjungų Federacijos pirmininkas Jurijus Kalniš, Estijos profesinių sąjungų transporto pirmininkas Ullar Kallas, Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų Forumo pirmininkas Bronius Bučelis, pavaduotoja Jovita Jančiauskienė, UAB „Kauno autobusai“ darbuotojų profesinės sąjungos komiteto narys Dainius Kizis, Vilniaus viešasis transportas darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius, referentė Rasa Bielčiuvienė, Tarybos narys Gytis Murauskas, Lietuvos profesinių sąjungų Aljansas pirmininkas Audrius Cuzunauskas, Lietuvos profesinių sąjungų Vežėjų profsąjungos pirmininkė Rita Kairienė, Teisininkė Irina Kazlauskienė, Osana Podmaskienė.
Pirmasis kalbėjęs B. Bučelis pasidžiaugė, kad jau 17 metų vyksta susitikimai Baltijos šalyse, kur transporto vadovai pasidalina patirtimi ir apibūdina situaciją šalyse.
Forumo pirmininkas apžvelgė situaciją krovininiame ir keleiviniame transporte, kalbėjo apie tai, kad dar 2006 metais nutrūko kolektyvinės derybos su „Linava“, priminė, kad 2019 metais Vyriausybė krovininio transporto vairuotojams nustatė 1,65 koeficientą nuo minimalaus atlyginimo.
Lietuvos trišalėje taryboje buvo svarstoma Seimo narių pasiūlymas indeksuoti dienpinigių dydį nuo 2024 m, sausio 1 d., deja sprendimas nepriimtas ir bus svarstomas Darbo santykių komisijoje. Forumas dar 2018-09 -17 pasirašė Baltijos šalių susitarimą su Europos transporto Federacija, kad Lietuvoje būtų įkurta atstovybė, bet iki šiol sprendimas nėra priimtas.
„Reikia pažymėti, kad Lietuvos profesinių sąjungų aljansas ir Lietuvos profesinių sąjungų Vežėjų profsąjungos vien per 2022 m. Ginčų komisijoje išnagrinėjo 1,5 tūkst. bylų dėl nesumokėtų atlyginimų vairuotojams iš trečiųjų šalių ir prokuratūroje yra iškeltos 3 baudžiamos bylos“, – sakė B. Bučelis.
Seimui pritarus, pavyko panaikinti mokamus lauko priedus ir nuo 2023 m. rugpjūčio 1 d. Kaune žadama įgyvendinti siūlymą vairuotojams nestoti sustojimuose, kur nėra keleivių.
Vėliau nuotoliniu būdu vyko susitikimas iš Briuselio su Europos transporto Federacijos pirmininko pavaduotoja Cristina Tilling, kuri atsakė į pateiktus klausimus.
U. Kallas kalbėjo, kad vyko derybos su Vyriausybe dėl vairuotojų atlyginimų dydžio ir sutarta, kad nuo 2024 m. sausio 1 d. iki 2027 m. sausio 1 d. minimalus atlyginimas vairuotojams kils nuo 1300 iki 1810 eurų. Darbdaviai, laimėję konkursą keleiviams vežti, privalės tokį atlyginimą mokėti. Estijoje minimalus atlyginimas nuo 2024 m. sausio 1 d. yra 725 eurai, vidutinis atlyginimas – 1810 eurų.
Talino viešajame transporte 2025 metais baigiasi paslaugų sutartis, vairuotojams nustatytas atlyginimas 1900 eurų.
Latvijos profesinių sąjungų Federacijos pirmininkas paminėjo, kad šiuo metu vyksta konkursai maršrutams aptarnauti, teismai pripažino, jog ne viename jų pažeistas įstatymas ir skyrė bendrovėms baudą 2 mln. eurų. UAB „Nordeka“ nustačius pažeidimus atsistatydino bendrovės valdyba. Latvijos profsąjunga veda derybas su Vyriausybe, pasirašant Šakinę kolektyvinę sutartį nepavyko susitarti dėl didesnių atlyginimų vairuotojams, jiems mokama tik už vairavimą, po 5 Eur už valandą. Latvijoje minimalus atlyginimas yra 620 eurų. Vairuotojų atlyginimas siekia 1000 eurų bruto, norėdami gauti didesnį darbo užmokestį, vairuotojai priversti per mėnesį dirbti 250-350 valandų.
A. Markevičius paminėjo, kad profsąjungos daugiau kaip 2 metus su bendrovės vadovybe vedė derybas, pirmą kartą negalėjo skelbti streiko, nes Lietuvoje buvo paskelta neparastoji padėtis.
„2022 m. gruodžio 5 d. paskelbėme streiką, kuris tęsėsi iki gruodžio 19 d. Bendrovės vadovybė norėjo mus supriešinti su keleiviais, bet miesto gyventojai palaikė streiką. Vėliau buvo gąsdinama, kad bendrovė bus privatizuojama ir vairuotojai praras darbą. Profsąjunga atsakė, kad vairuotojai susiras kitą darbą, o kur dirbs bendrovės vadovai? Gruodžio 19 d. pasirašytas Taikos susitarimas ir vėliau sutarta pasirašyti kolektyvinę sutartį su darbdaviu. Buvo atvejų, kai reikėjo kreiptis į Valstybinę darbo inspekciją dėl kolektyvinės sutarties nevykdymo ir darbdaviui buvo skirta 3000 eurų bauda“, – kalbėjo A. Markevičius.
Nuo birželio 1 d. numatyta vairuotojams už 1 val. mokėti 8,25 eurų valandinį tarifinį atlyginimą, panaikinus lauko priedus, indeksuotas darbo užmokestis kitiems darbininkams. „Kolektyvinėse derybose sutarėme, kad vairuotojai dirba 4 darbo dienas ir jiems suteikiama 2 poilsio dienos. Aišku, tie, kurie nori dirbti daugiau, gali kreiptis raštu. Įvykus autoįvykiui, kai vairuotojas yra kaltas, neišskaičiuojama žala vairuotojams, tik sumažinama kintamojo atlyginimo dalis“, – sakė A. Markevičius.
A. Cuzunausko teigimu, dažnai darbdaviai nevykdo ES priimto mobilumo paketo nuostatų. Dažnas atvejis, kai vairuotojams neišmokamas atlyginimas, skundai nagrinėjami Ginčų komisijoje. Darbdaviai iš trečiųjų šalių 2022 m. atsivežė 32 000 vairuotojų, o jau 2023 m. – 50 tūkst.
Gegužės 16 d. apsilankėme Valmieros autobusų parke. Dalyvius pasitiko bendrovės vadovai, supažindino su situacija įmonėje. Vežėjai iki 2024 m. liepos mėnesio turi paslaugų sutartį su miesto savivaldybe, o vėliau dalyvaus konkurse. Savivaldybė už nuvažiuotą kilometrą moka 1,45 eurų. Bendrovėje dirba 323 darbuotojai, ir iš jų 190 – vairuotojai.. 2020-022 m. bendrovė uždirbo 2800 tūkst. pelno Bendrovė veža keleivius 12 miesto ir 15 priemiesčio maršrutų. Vairuotojų atlyginimas su viršvalandžiais – 300 eurų. Planuojama vairuotojams 2024 m. mokėti 1800 eurų.
Dalyviai sutarė, kad 2024 m. Baltijos šalių profesinių sąjungų transportininkų susitikimas įvyks Lietuvoje, Klaipėdos mieste.
Bronius Bučelis