Pirmieji šiame amžiuje Latvijoje surinkti autobusai nuo Jelgavoje įsikūrusios „AMO Plant“ gamyklos konvejerių nuvažiavo 2010-aisiais. Nuo tada gamykloje surinkta apie keturias dešimtis autobusų.
Iniciatyva – Maskvos vyriausybės
„AMO Plant“ įkūrimo iniciatoriumi buvo tuometinis Maskvos meras Jurijus Lužkovas, o šio miesto valdžia – pagrindinis investuotojas. Latvija surinkinėti vakarietiškus autobusus Rusijai pasirinkta neatsitiktinai – ji turi senas automobilių gaminimo tradicijas. Pasak gamyklos atstovų, pirmasis autobusas tuometėje „Russo Balt“ gamykloje surinktas dar 1909-aisiais. Vyresnio amžiaus žmonės dar puikiai prisimena ir RAF autobusus, kurie taip pat surinkinėti gamykloje Jelgavoje. Investuotojams pasirodė patraukli ir Latvijos mokesčių sistema.
Gamykla „AMO Plant” įkurta Jelgavoje 2005-aisiais.Gamyklos akcininkai – Maskvos vyriausybė, taip pat AB AMO ZIL, Jelgavos dūma ir AB „Ferrus”. Iš viso į gamyklą investuota 21 mln. latų. Gamykloje ketinta surinkinėti „Ambassador“ miesto autobusus. Prieš pradedant autobusų gamybą, į Jelgavą atvykę „VDL Group“ atstovai surengė mokymus darbuotojams bei kruopščiai patikrino, kaip latviai pasirengę įgyvendinti griežtus olandų bei Europos Sąjungos keliamus reikalavimus autobusų kokybei.
Tapo pardavėjais
Remiantis tuomete sutartimi su Maskvos vadovybe, į Rusiją turėjo būti pateikta 150 autobusų. Tačiau J. Lužkovui praradus postą, planai pasikeitė, ir „AMO Plant“ atstovai turėjo patys pasirūpinti, kur parduoti savo surinkinėjamus autobusus. Tokiu būdu latviai tapo ne tik autobusų gamintojais, bet ir pardavėjais.
„Krizė mus daug ko išmokė. Statydami gamyklą manėme, jog mums teks tik gaminti autobusus ir tiekti juos Rusijos rinkai. Tačiau nutiko taip, kad privalėjome patys rasti rinkas savo gaminamiems autobusams“, – kalba gamyklos atstovai.
Šiuo metu gamykloje jau surinkta apie keturias dešimtis olandiškųjų „Ambassador“ autobusų. Didžioji jų dalis – trisdešimt vienas – veža keleivius Jelgavoje. Beje, vežėjai jų nepirko – autobusai išnuomoti. „AMO Plant“ autobusus Jelgavos savivaldybė išsinuomojo septyneriems metams. Mėnesiui vieno autobuso nuoma atsieina 3 tūkst. eurų.
„Tokiu būdu mums nerūpi nei autobusų priežiūra, nei remontas. Mes tik vežame keleivius. Autobusus remontuoja „AMO Plant“ atstovai“, – apie neįprastą eksperimentą pasakoja Jelgavos autobusų parko direktorius Peters‘as Salkazanovs.
Pasak jo, nuomotis transporto priemones vežėjams kur kas pigiau nei įsigyti naujas. „Kadangi, remiantis sutartimi, jei autobusas remontuojamas ilgiau nei tris dienas per mėnesį, mums nereikia mokėti nuomos už visą mėnesį, rezervinių transporto priemonių beveik nereikia – gamintojai pasirūpina, kad visi darbai būtų atliekami kaip įmanoma greičiau“, – pasakoja P. Salkazanovs.
Gamybos procesas
Gaila, tačiau lankantis „AMO Plant“ gamykloje, čia nebuvo surinkinėjamas nė vienas autobusas, tad pamatyti, kaip gimsta latviškos keleivinio transporto priemonės, taip ir nepavyko.
Pasak gamyklos atstovų, šiuo metu gamybos procesas pertvarkomas, gamykloje neseniai surinkti pirmieji „VDL Citea“ autobusai. Juos latviai žada pateikti ir Vakarų Europos rinkai. Gamyklos atstovų teigimu, transporto priemonių kokybę įvertino olandai – jie jau įsigijo dešimt Latvijoje surinktų autobusų.
Jei anksčiau gamykloje surinkinėtas „Ambassador” buvo ne pats naujausias olandiško autobuso modelis, tai „VDL Citea” – pastarojo meto naujovė. 2011-aisiais „VDL Citea” tapo „Metų autobusu“.Gaminami skirtingų modifikacijų „VDL Citea”, tarp jų – ir hibridiniai.
Pasak gamyklos atstovų, jiems pavyko surinkti puikią specialistų komandą. „Kadangi dirbti pradėjome tuomet, kai šalyje siautėjo krizė, dirbti pas mus atėjo geriausi specialistai. Visi jie stažavosi gamykloje Olandijoje, ir olandai pareiškė, kad mielai priimtų į savo gamyklą dirbti kiekvieną iš jų“, – pasakoja vienas iš gamyklos vadovų. Kadangi darbo jėga Latvijoje pigesnė nei Vakarų Europoje, čia surinkti autobusai kainuoja maždaug 6-7 proc. pigiau.
Pasak gamintojų,Jelgavos gamykloje surenkami „Ambassador“ – tvirti ir patikimi. Palengvinta rėminė autobuso konstrukcija gaminama iš nerūdijančio plieno. Stogas ir šonininės panelės – iš stiklo plastiko su vidine termoizoliacija. Autobuse montuojamas Euro 5 ekologinius reikalavimus atitinkantis „Cummins” variklis. Be to, naudojama speciali technologija EEV, pagerinanti ekologinius normatyvus. Autobuso kaina – apie 185 tūkst. eurų.
Gamyklos atstovai turi nemažai planų ateičiai. Žadama gaminti plastmasines detales autobusams. Svarstoma ir galimybė surinkinėti ir Olandijoje sukurtą „Phileas“ – tramvajų guminiais ratais.
Gamykloje neseniai lankėsi Rusijos „Gazprom“ delegacija, svarstyta galimybė gamykloje surinkinėti suspaustas gamtines dujas naudojančius autobusus. Tačiau konkrečių žingsnių šioje srityje kol kas nebūta, nors tokią galimybę „AMO Plant” atstovai laiko perspektyvia.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.