Sausio 9 dieną Lietuvos keleivių vežėjų asociacija sukvietė keleivių vežėjus aptarti svarbiausius einamuosius klausimus.
LKVA prezidentas Gintaras Nakutis pristatė temas, kurias ketinama svarstyti. Pirmiausia keleivių vežėjai aptarė būsimo susitikimo su naujuoju susisiekimo ministru reikalus, klausimus, atsakymus į kuriuos keleivių vežėjai norėtų išgirsti. Vienas svarbiausių – viešojo transporto strategijos nebuvimas, kuris neleidžia sėkmingai plėtotis keleiviniam transportui.
Susikaupusių problemų keleivių vežimo sektoriuje yra daug, todėl vežėjai nesitiki per pirmąjį susitikimą su ministru sulaukti atsakymų į visus klausimus, tačiau yra problemų, kurias reikėtų spręsti kaip galima greičiau, pvz., dėl blogėjančios situacijos tolimajame susisiekime, paramos prieinamumo atnaujinant viešąjį transportą alternatyviais degalais varomomis transporto priemonėmis, tiesioginių sutarčių ar vidaus sandorių svarba ir pan.
Pasitarimo dalyviai kalbėjo apie tai, kad reikalinga nuolatinė diskusijų platforma nuomonių apsikeitimui tarp ministerijos ir socialinių partnerių. Tokios diskusijos galėtų vykti jau egzistuojančios Patariamosios tarybos formatu. Anot vežėjų, dabartinės valdžios programoje yra ne vienas punktas apie viešąjį transportą, atėjo metas ją įgyvendinti.
Pasitarimo dalyviai taip pat diskutavo dėl nuo kitų metų planuojamo mokesčio už kelius – e-tolling. Išplėtus apmokestinamų kelių tinklą beveik tris kartus – nuo 1 700 iki 4 500 km – vežėjų sąnaudos kai kuriuose maršrutuose didėtų 10–15 kartų. Skaičiuojant atskiroms įmonėms, tokių mokesčių būtų sumokama 5–7 kartus daugiau.
Keleivių vežėjus stebina tai, kad autobusai, kurie veža daug keleivių ir vienam keleiviui vežti išmeta gerokai mažiau CO2 nei važiuojant lengvaisiais automobiliais, yra apmokestinami, o lengvieji automobiliai – ne. Lietuvoje jau dabar 93 proc. tarpmiesčio kelionių vyksta nuosavais automobiliais, šioje srityje Lietuva liūdnai pirmauja Europoje. Pabrangus kelionėms autobusais, šie skaičiai dar labiau prastės, Klimato kaitos tikslai nebus pasiekti.
Pasitarimo dalyvių nuomone, viešasis transportas turėtų būti atleistas nuo kelių mokesčių, apmokestinti derėtų lengvuosius automobilius, tokiu būdu skatinant žmones rinktis keliones autobusais ar traukiniais.
Prezidiumo nariai taip pat aptarė būsimo prezidiumo posėdžio datą.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotrauka