Keleivių vežėjų duona – sprangi ir sunkiai pelnoma. Tiek didžiuosius, tiek mažuosius autobusų parkus kamuoja panašios problemos: senstančios transporto priemonės, mažėjantis keleivių skaičius, nuolat didėjantys mokesčiai. Ypač skaudžiai keleivių vežimo verslui kirto panaikintas lengvatinis PVM tarifas.
Atsinaujinti – nelengva
Sunkiai besiverčiančios keleivinio transporto įmonės apie naujų transporto priemonių įsigijimą dažnai tegali tik pasvajoti; parkai atnaujinami vien tik pavažinėtomis transporto priemonėmis.
Ne išimtis – ir kurortinis miestelis Trakai. Vidutinis rajono keliais važinėjančių autobusų amžius – per dešimt metų. „Būtų šaunu, jei galėtume įsigyti bent keletą naujų vidutinės klasės autobusų – tokių Trakų rajone reikėtų labiausiai. Tuomet mūsų teikiamų paslaugų kokybė ženkliai pagerėtų.“,- sako Trakų autobusų parko direktorius Vytautas Karnila. Tačiau kol kas Trakų vežėjai įstengia įpirkti tik pavažinėtų apynaujų mikroautobusų bei dešimtmetį ar ilgiau„pragyvenusių“ didžiųjų autobusų
„Pastaruoju metu įsigijome keturis 2003-2007 metais pagamintus nuo 18 iki 20 sėdimų vietų „Mercedes-Benz Sprinter“ mikroautobusus. Vežame keleivius priemiesčio maršrutais, ir didelių autobusų mums reikia tik per mokslo metus pavėžėti moksleivius iki mokyklų. Talpesnes transporto priemones siunčiame į sostinę ir per poilsio dienas, kuomet prie Trakų ežerų prisirenka daugiau iškylautojų. Visu kitu metu keleiviams vežti pakanka ir mikroautobusų“, – aiškina V. Karnila.
Pasak parko, vadovo, vežėjus džiugina pagausėję keleivių srautai iš sostinės į Trakus bei atgal – iš to galima daryti išvadą, jog turizmas Lietuvoje pamažu atsigauna
Maršrutai optimizuoti
Iš viso Trakų autobusų parkas dvidešimt šešiais autobusais aptarnauja trisdešimt priemiesčio maršrutų. „Vien į Vilnių važiuojame devyniolika kartų per dieną, tiek pat kartų keleivius parvežame atgal. Dar apie dvidešimt reisų į sostinę atlieka kitų vežėjų autobusai. Be to, sostinę ir Trakus jungia dar ir geležinkelio maršrutas. Norėdami išsilaikyti rinkoje, privalome gerai apskaičiuoti savo pajamas bei išlaidas, todėl ir teikiame prioritetą mikroautobusams“, – aiškina V. Karnila.
Ne taip seniai Trakų autobusų parkas vežė keleivius ir vieninteliu tarpmiesčio maršrutu – į Alytų per Vilnių. Tačiau, užklupus sunkmečiui, nepelningo reiso teko atsisakyti. Optimizuotas ir priemiesčio maršrutų tinklas. „Mažindami bei retindami maršrutų į atokesnes vietoves skaičių, pasistengėme užtikrinti, kad nė vienas kaimas ar miestelis neliktų be susisiekimo su rajono centru. Vežame keleivius net ir mums nuostolingais maršrutais“, – kalba V. Karnila.
Trakų vežėjai norėtų įsigyti ir vieną-kitą turistinį autobusą – anksčiau turėję aukščiausią komforto kategoriją atitinkančių transporto priemonių, dabar užsakomiesiems reisams skirtų transporto priemonių trakiškiai rajono gyventojams pasiūlyti neįstengia. „Turistinių autobusų kainos mums kol kas neįkandamos“, – aiškina V. Karnila.
Priversti skaičiuoti
Daugiausia pajamų Trakų vežėjai gauna iš mokinių pavėžėjimo į mokyklas. Rajono savivaldybė laiku atsiskaito su keleivino transporto įmone ir už lengvatinių keleivių vežimą. „Jau antrąsyk iš eilės baigiame kalendorinius metus neturėdami skolų. Praėjusiais metais gavome nors ir labai menką, bet vis dėlto pelną“, – sako V. Karnila.
Tačiau tokių rezultatų Trakų vežėjams pasiekti pavyko tik itin griežto taupymo sąskaita. „Neleidžiame sau gerinti darbo sąlygų, didinti atlyginimų, iš esmės atnaujinti transporto priemonių parko. Esame priversti skaičiuoti kiekvieną centą“, – sako V. Karnila.
Pasak parko vadovo, iš esmės atsinaujinti, bei lengviau atsikvėpti mažiesiems autobusų parkamss padėtų tik iš esmės pasikeitęs šalies valdžios atstovų požiūris į keleivinio transporto verslą.
Lina Jakubauskienė
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.