Jei frazė „turkiškas autobusas“ jums vis dar asocijuojasi su žodžiais „nekokybiškas autobusas“, siūlome pamiršti tokias nuostatas. Apsilankęs bet kurioje Turkijos autobusų gamykloje, įsitikini: kokybei čia skiriama ne mažiau, o kartais – netgi daugiau dėmesio nei Europoje.
Pas gamintojus
Taip susiklostė, jog „Otokar“ gamykloje teko lankytis jau antrą kartą. Tačiau ir šįkart pavyko sužinoti gausybę naujų dalykų: su 552 tūkst. kv. m plote išsidėsčiusia gamykla, kur be autobusų gimsta ir karinė technika, išsamiai susipažinti apsilankius vos vieną kartą tiesiog neįmanoma.
Sakarya mieste įsikūrusioje gamykloje surenkami bei išbandomi ir tankai, ir šarvuota technika, ir NATO pajėgomis skirti kariniai visureigiai. Greta jų gimsta ir taikiausiai paskirčiai – keleiviams vežti – skirtos keleivinio transporto priemonės.
Gamykla priklauso „Koc group“, kuri tarp didžiausių pasaulio kompanijų užima garbingą 222-ąją vietą. Koncernas sukuria apie 10 proc. bendrojo Turkijos BVP, iš viso jame darbuojasi 82 158 darbuotojai. Be „Otokar“, koncernas valdo įmones „Ford Otosan“, TOFAS, „Turk Traktor“, taip pat bankus bei finansines kompanijas.
Neseniai penkiasdešimtmetį atšventusioje „Otokar“ gamykloje surenkama daugybė įvairių modelių ir modifikacijų autobusų: miesto, priemiesčio, turistiniai, mokykliniai. Jų ilgis – nuo šešių iki trylikos metrų. Didieji autobusai keliauja atskira konvejerio linija, nuo jos kasdien nuvažiuoja penkios transporto priemonės. Mažųjų per dieną surenkama net penkiolika.
Autobusai eksportuojami į keturis kontinentus, 46 pasaulio šalis. Nuolatos kuriami nauji modeliai, jie tobulinami. 2007-aisiais „Otokar“ pristatė hibridinį, 2009-aisiais – varomą suspaustomis gamtinėmis dujomis, o 2012-aisiais – elektrinį autobusą.
Kruopščiai išbandomi
Gamykloje įdiegtos naujausios, moderniausios technologijos. Į naudą autobusams išeina kaimynystė su karine technika – gamybos procesas kontroliuojamas bei prižiūrimas itin kruopščiai.
Itin daug dėmesio skiriama transporto priemonių patikimumui, antikoroziniam padengimui. Autobusai surenkami iš galvanizuoto plieno profilių, o jau surinktas autobuso karkasas apipurškiamas fosfatais, tokiu būdu apsaugant nuo prarūdijimo. Tuomet karkasas gruntuojamas, siūlės dar sykį užglaistomos rankiniu būdu.
Transporto priemonių šonai ir bagažo dangčiai pagaminti iš aliuminio, priekis, galas ir stogas – iš specialių kompozitinių medžiagų.
„Otokar“ autobusuose montuojami MAN, „Cummins“, „Deutz“ varikliai, „Voith“, ZF pavarų dėžės, kita vakarietiška technika.
Kiekvienos transporto priemonės prototipo kėbulas išbandomas specialiame imitatoriuje – „kratytuve“. Autobusų konstruktoriai surenka duomenis apie blogiausius šalies kelius, suveda juos į kompiuterį ir sukuria programą, imituojančią važiavimą labiausiai duobėtais keliais. Tokiu būdu išbandomas autobusas per tris mėnesius „nuvažiuoja“ milijoną kilometrų prasčiausiais įmanomais keliais. Per didžiausias „duobes“ transporto priemonė „važiuoja“ 30 km/val., geresniais – iki 60-70 km/val. greičiu. Jei aptinkamos menkiausios autobuso konstrukcijos problemos, jos išsyk šalinamos. Todėl vežėjai, įsigiję „Otokar“ autobusą, gali būti tikri – jo kėbulas ir važiuoklė be vargo atlaikys milijoną kilometrų net važiuojant prasčiausiais keliais.
Dar viena patalpa skirta terminiams autobuso bandymams. Čia imituojamos bet kokios įmanomos gamtos sąlygos – lietus, vėjas, karštis ar šaltis. Temperatūra imitatoriuje svyruoja nuo minus 40 iki plius 60 laipsnių. Tokiu būdu išbandoma, kaip veikia transporto priemonės agregatai esant įvairiausioms oro sąlygomis. Parinkti bandymams vienokį ar kitokį modelį padeda specialiai sudarytas žemėlapis, kur visos pasaulio šalys suskirstytos į klimato zonas.
Keleivių vežėjus iš Lietuvos itin sudomino ir specialioje patalpoje atliekami elektromagnetinio suderinamumo testai. Patalpa hermetiška, sienos apmuštos putplasčiu, sugeriančiu elektromagnetines bangas. Į šią patalpą nepatenka jokie signalai iš išorės. Išbandant autobusų agregatus, paleidžiama elektromagnetinė banga ir tikrinama, ar jos veikiama transporto priemonės įranga neišeina iš rikiuotės.
Tokiu būdu išbandomos įvairios autobusų sistemos bei prietaisai, tikrinamas jų suderinamumas. Pasak turkų gamintojų, pasaulyje iki šiol iš viso įrengta ne daugiau nei dešimt panašių bandymo patalpų. „Otokar“ gamykloje atliekamų bandymų rezultatai galioja visame pasaulyje.
Įsigiję moderniausios technikos bei įrangos, „Otokar“ gamintojai gali papildomai užsidirbti: čia savo autobusus ar įvairią techniką išbando ir kiti gamintojai.
Lietuviai atranda „Otokar“
„Otokar“ gamykloje Turkijoje apsilankė jau ne viena keleivių vežėjų iš Lietuvos grupė.
Čia gaminamų autobusų kokybė patiko keleivininkams – „Otokar“ autobusų jau įsigijo bendrovės TOKS, „Jonavos autobusai“, Panevėžio autobusų parkas, taip pat privatūs vežėjai.
„Malonu, kad būtent po apsilankymų gamykloje Lietuvos keleivių vežėjai atrado „Otokar“ autobusus. Reiškia, gamybos procesas bei surinkimo kokybė jiems padarė įspūdį. Tikiuosi, kad po šio apsilankymo Lietuvos keliuose atsiras dar daugiau „Otokar“ gamykloje surinktų transporto priemonių“, – sako „BTS Vilnius“ vadovas Jonas Žukas.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.