Regioniniame pasitarime – apie „Linavos“ bei keleivinio transporto problemas

02 balandžio 06:22 2012 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Kovo 30-ąją į regioninį sekcijos narių pasitarimą rinkosi keleivinio transporto įmonių atstovai. Drauge su „Linavos“ vadovais aptarta situacija asociacijoje, kalbėta apie aktualiausias pastarojo meto problemas.

„Linava“: situacija stabilizuojasi

Pasak asociacijos „Linava“ prezidento Algimanto Kondrusevičiaus, pastaruoju metu situaciją asociacijoje pavyko stabiizuoti. „Radome jėgų pripažinti klaidas, resursų jas ištaisyti. Šiuo metu finansinė situacija stabilizavosi, nors dar visai neseniai daug kas „Linavai“ prognozavo žlugimą. Dabartiniame prezidiume pasitaiko ginčų bei nuomonių nesutapimo, tačiau tikiuosi, kad blaivus protas nugalės ir galėsime konstruktyviai darbuotis vežėjų labui“, – sako asociacijos vadovas.

A. Kondrusevičiaus teigimu, pastaruoju metu pernelyg susikoncentravusi į savo vidines problemas, asociacija galbūt mažiau dėmesio skyrė išorinių problemų sprendimui. „Drastiškai brangstantys degalai, akcizo mokestis – tai tik keletas problemų, kurias privalėsime spręsti artimiausiu metu“, – sako A. Kondrusevičius.

Per pastarąjį pusmetį nuveiktus darbus pristatė ir naujasis asociacijos generalinis sekretorius Vidmantas Adomaitis. „Apkarpėme visas įmanomas išlaidas – asociacija persikėlė į patalpas Jankiškių gatvėje, namą Basanavičiaus gatvėje išnuomavome. 40 proc. sumažinome darbo užmokesčio fondą, išlaidas transportui, komandiruotėms, reklamai ir pan. Remiantis neseniai atlikto IRU audito pirminėmis išvadomis, jo rezultatai nebus prasti“, – teigė V. Adomaitis. Pasak jo, asociacija atsisako didžiosios dalies komercinės veiklos, pasilikdama tik TIR, vizų išdavimą bei PVM grąžinimą.

V. Adomaitis keleivių vežėjams pristatė ir 2012-ųjų asociacijos biudžetą.

Įstatų svarstyme – emocijos ir siūlymai

Asociacijos įstatų pakeitimo gaires susirinkusiems keleivių vežėjams pristatė advokatė Aurelija Vingrienė Šimkūnienė ir prezidiumo narys Erlandas Mikėnas. Pasak jo, asociacijoje dar tebėra negerovių, kurias derėtų šalinti, o pakeisti įstatai užkirstų kelią joms iš naujo atsirasti.

Iš viso pasiūlyta keisti septyniolika įstatų punktų. Kiekvieną iš jų A. Vingrienė Šimkūnienė pristatė atskirai, kiekvienas iš jų sulaukė keleivių vežėjų diskusijų bei konkrečių pasiūlymų, kurie buvo fiksuojami.

Bene daugiausia keleivių vežėjų pasipiktinimo sulaukė 12 punktas: „Siūloma įtvirtinti, kad iš prezidiumo narių tarpo renkami du viceprezidentai. Taip pat pasiūlyta svarstyti variantą, kad abu viceprezidentai būtų renkmi iš prezidiumo narių, atstovaujančių krovininiam transportui“.

Pasak A. Kondrusevičiaus, šis punktas prieštarauja lygiam narių teisių atstovavimo principui, ir visuose regioniniuose susirinkimuose jis buvo atmestas. „Turėtume prisiminti, kad asociacija vienija keletą šimtų krovininio ir vos keliasdešimt keleivinio transporto įmonių. Jų vadovai neturėtų pernelyg kištis į krovininio transporto verslą, nes mūsų problemos – visai kitokios“, – sakė E. Mikėnas.

Pasak bendrovės „Svirka“ direktoriaus Vytauto Bulkos, argumentų keleivinio transporto naudai galima surasti daug. Tai – ir didesnis dirbančiųjų bei turimų transporto priemonių kiekis įmonėse, ir valstybei sumokamų mokesčių dydis. „Keleivių vežėjai privalo turėti savo viceprezidentą asociacijoje“, – sakė V. Bulka.

„Keleivinio transporto problemos – specifinės. Mūsų interesai kiti, mums ypač reikia tinkamo atstovavimo valdžios institucijose. Jei kilo tokia problema, galbūt asociacijos viceprezidentai galėtų būti trys? Keleivinio transporto įmonėms savo viceprezidentą turėti būtina“, – siūlė bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Apie kitokią keleivinio transporto specifiką kalbėjo ir A. Kondrusevičius. „Atstovaujant vežėjams valdžios institucijose, viceprezidento statusas yra labai svarbus. Be to, visuomeniniame šalies gyvenime keleivinis transportas vaidina kur kas svarbesnį vaidmenį“, – sakė asociacijos prezidentas.

Keleivių vežėjai vieningai nepritarė šiam įstatų punkto keitimui. Jie siūlė didinti keleivių vežėjų įtaką „Linavoje“. „Manau, kad prezidiume galėtų būti du keleivinio transporto sekcijos deleguoti nariai“, – siūlė Klaipėdos autobusų parko direktorė Jelizaveta Daugininkienė.

Bendrovės „Solaris Baltic“ vadovas Marjanas Mečkovskis pasiūlė įstatus papildyti dar vienu punktu – kad į asociacijos prezidiumo narius būtų renkami tik vežėjai, įgiję aukštąjį išsilavinimą.

Viceprezidentas – apie nuveiktus darbus

Asociacijos viceprezidentas, bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius pristatė per praėjusius metus Keleivinio transporto tarybos bei Keleivinio transporto skyriaus nuveiktus darbus.

Šiuo metu keleivinio transporto sekcijai priklauso 54 įmonės ir organizacijos. Iš jų – 29 tikrosios narės, 25 – kandidatės.

Pasak viceprezidento, džiugių naujienų praėjusiais metais būta nedaug. „Lyginant su 2010-aisiais, šiek tiek padidėjo keleivių srautai, didėjo ir transporto priemonių rida. Tai rodo, jog situacija mūsų versle bent jau nustojo blogėti“, – sakė M. Grigelis.

Keleivinio transporto skyrius drauge su keleivių vežėjais nemažai nuveikė dėl lengvatinio PVM tarifo grąžinimo keleivių vežimo paslaugoms. „Ne kartą kreipėmės į Susisiekimo, Finansų ministerijas, Seimo biudžeto ir finansų komitetą, ministrą pirmininką Andrių Kubilių. Susisiekimo ministerija palaiko mus keleivių vežimo lengvatinio PVM tarifo susigrąžinimo klausimu, tačiau LR Vyriausybė ir Finansų ministerija PVM pataisoms kategoriškai nepritaria“, – sakė M. Grigelis.

Asociacijai pavyko pasiekti, kad pridėtinės vertės mokesčiu nebūtų apmokestintos bent jau dotacijos už viešųjų paslaugų teikimą. Tai būtų dar labiau pabloginę ir taip sudėtingą keleivių vežėjų finansinę padėtį.

Asociacija nemažai nuveikė ir bandydama pakeisti Vietos savivaldos įstatymą. „Kadangi lengvatinis keleivių vežimo kompensavimas nevyksta sklandžiai, jau keletą metų siekiame, kad kompensacijos lengvatomis besinaudojantiems keleiviams, mokamos vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutuose, būtų finansuojamos iš valstybės biudžeto. Tam pritaria ir Savivaldybių asociacija“, – teigė M. Grigelis.

Pasak jo, keleivų vežėjams problemų sukėlė ir 2010-ųjų lapkričio 18 d. LR Seimo priimtas ATPK pakeitimo ir papildymo įstatymas, panaikinęs nuostatas, leidžiančias kontroliuojantiems asmenims imti baudą pažeidimo padarymo vietoje. Asociacija „Linava“ kreipėsi į valdžios institucijas, prašydama išnagrinėti galimybę baudas už nedidelius administracinės teisės pažeidimus imti pažeidimo padarymo vietoje, taip pat leisti baudas mokėti į kontroliuojančios įmonės sąskaitą.

Keleivių vežėjams nerimo kelia ir 2011-ųjų spalio 21-ąją priimti LE Kelių transporto kodekso pakeitimai, kur numatyta liberalizuoti keleivių vežimą lengvaisiais taksi automobiliais. „Tai gali būti dar viena rimta grėsmė mūsų verslui“, – sakė M. Grigelis.

Asociacijos viceprezidentas prisiminė per praėjusius metus surengtus posėdžius bei susirinkimus, dalykines keliones bei renginius, nuveiktus darbus gerinant eismo saugumą, skatintus bei apdovanotus geriausius darbuotojus.

Asociacijos bei Keleivinio transporto skyriaus vadovai pasveikino pastaruoju metu jubiliejų atšventusius Molėtų autobusų parko direktorių Alvidą Mickevičių bei Panevėžio autobusų parko generalinį direktorių Rimantą Petukauską.

Problemos

Susirinkimo pabaigoje keleivių vežėjai tradiciškai aptarė opiausias pastarojo meto problemas. Keleivininkų nuomone, nesutarimai „Linavoje“ pagaliau turėtų baigtis, ir asociacija turėtų pradėti konstruktyviai dirbti visų vežėjų labui.

Pasak bendrovės TOKS generalinio direktoriaus Arūno Indrašiaus, asociacija turėtų daugiau dėmesio skirti skaudžiausioms pastarojo meto problemoms – akcizo už degalus mažinimui, drastiškai didėjančioms degalų kainoms, nesąžiningai konkurencijai su vežėjais geležinkeliu ir pan.

G. Nakutis pasakojo apie bendrovių „Vilniaus autobusai“ bei „Vilniaus troleibusai“ sujungimą, pristatė problemas bei nuveiktus darbus, taip pat situaciją naujai įkurtoje įmonėje „Vilniaus viešasis transportas“. „Vis mažiau sulaukiame kompensacijų bei dotacijų iš savivaldybės, padėtį sunkina ir nuolat brangstantys degalai. Jau galime prognozuoti, kad metai mums nebus lengvi“, – kalbėjo G. Nakutis. Pasak jo, teigiamas dalykas – nauji autobusai, kurie įmonę turėtų pasiekti dar šiemet.

Įmonių vadovai piktinosi didėjančiais mokesčiais už kelius. „Lietuvos automobilių kelių direkcija nesugebėjo įsisavinti ES lėšų, tačiau mokestį už kelius mums didina keletą kartų. Tokia situacija nėra normali“, – sakė bendrovės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.

Keleivininkai aptarė konkurencijos su vežėjais geležinkeliu klausimus, degalų maišymo su biopriedais problemas. „Į degalus turi būti maišoma ne daugiau nei 7 proc. biopriedų, tačiau kas žino, kiek įmaišioma realiai? Didesnis jų kiekis prastina degalų kokybę, didina sunaudojimą, gadina transporto priemonių agregatus. Be to, pastaruoju metu panaikinta lengvata biopriedų daliai, didėja sumaišymo išlaidos. Visa tai kelia vežėjams papildomų problemų, didina išlaidas“, – piktinosi ir A. Kondrusevičius.

Keleivių vežėjai aptarė galimybę dar sykį susirinkti po Velykų ir dar sykį aptarti svarbiausius pastarojo meto klausimus.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.