Viešajame transporte daugėja keleivių

07 rugsėjo 04:36 2012 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyrius pateikia šių metų pirmojo pusmečio keleivinio transporto įmonių statistinius duomenis. Jų parengtas anketas šįkart užpildė 41 šalies keleivinio transporto įmonė.

Keleivių daugėja

Bene džiugiausias pirmojo pusmečio rodiklis – didėjantis viešojo transporto keleivių skaičius. Per pirmuosius šešis šių metų mėnesius autobusais bei troleibusais važiavo 3,6 proc. daugiau keleivių – 169,1 mln., o pernai per tą patį laikotarpį – 163,3 milijonai.

„Galbūt, drastiškai brangstant degalams, keleiviai pagaliau pradėjo dažniau rinktis kelionę viešuoju transportu. Keleivių vežėjams tai – džiugus reiškinys“, – komentuoja asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis.

Tačiau, nepaisant didėjusių keleivių srautų, 7,1 proc. sumažėjo vežėjų gautos pajamos. Veikiausiai tai lėmė pastaruoju metu drastiškai augusios degalų kainos.

Keleivių vežėjai ir toliau optimzavo maršrutus, darbuotojų skaičių įmonėse.Per pirmąjį pusmetį, lyginant su 2011-ųjų tuo pačiu laikotarpiu, darbuotojų sumažėjo nuo 7,1 iki 6,7 tūkstančių. Mažėjo ir vairuotojų – nuo 3853 pernai iki 3714 šiemet. 8,3 proc. sumažėjo ir šalies keliais bei gatvėmis važinėjančių autobusų bei troleibusų.

Vežėjų skolos didėjo

Kaip žinia, ypač skaudų smūgį keleiviniam transportui sudavė 2009-aisiais panaikintos PVM lengvatos. Nuo tada vežėjų įsiskolinimai visoms įmanomoms institucijoms didėjo milijonais litų.

Ne išimtis – ir šių metų pirmasis pusmetis. „Keleivinio transporto įmonių įsiskolinimai šiemet padidėjo 43 proc. Didžiąją šios skolos dalį sudaro nesumokėtas PV mokestis. Dėl finansų krizės bei brangstančių degalų sudėtingoje situacijoje atsidūrusiems vežėjams ne visada pavykdavo laiku atsiskaityti su valstybe“, – aiškina J. Stolovickis.

Pasak jo, nuo kitų metų pradžios, kuomet PVM tarifas keleiviniam transportui bus 9 proc., įmonių situacija turėtų ženkliai pagerėti, vežėjų įsiskolinimai mažės.

Miesto maršrutai

Miestuose per šių metų pirmąjį pusmetį keleivių vežta 3,6 proc. daugiau nei pernai – iš viso 155,8 milijonų. Didėjo ir transporto priemonių rida – nuo 31,6 iki 32,7 mln. km. Tačiau vežėjų gautos pajamos sumažėjo 3,9 proc., jos sudarė 142,1 mln. Lt.

Tiesa, vežėjų sąnaudos miesto vežimuose sumažėjo dar labiau – 9,2 proc. „Tai reiškia, kad vežėjai toliau tobulina bei optimizuoja maršrutus, galbūt mažina darbuotojų skaičių“, – aiškina J. Stolovickis.

Mažėjo ir vežėjų nuostoliai, patirti vežant keleivius mieste – nuo 9,2mln. Lt pernai iki 0,4 mln. Lt šiemet. Keleivinio transporto įmonėms buvo geriau kompensuojama tiek už nuostolingų, bet visuomenei būtinų maršrutų aptarnavimą, tiek ir už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą.

„Kai kurios savivaldybės šių metų pirmąjį pusmetį jau pradėjo grąžinti ankstesniais metais susikaupusias skolas vežėjams. Situacija, be abejo, skirtinga kiekvienoje savivaldybėje, tačiau bendri rezultatai yra geresni nei per praėjusių metų pirmuosius šešis mėnesius“, – sako J. Stolovickis.

Priemiesčio maršrutai

Čia keleivių taip pat padaugėjo 4,8 proc. Per pirmąjį šių metų pusmetį priemiečio maršrutais vežta 8,7 mln. keleivių. Šiek tiek sumažėjo autobusų rida – 6,4 proc. „Vežėjai, ko gero, ir toliau atsisako nepelningų maršrutų, rečiau važinėja į vietoves, kur nėra daug keleivių“, – komentuoja J. Stolovickis.

Vežėjų pajamos per pirmąjį pusmetį, lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, šiek tiek sumažėjo – nuo 29,6 iki 28,1 mln. Lt. 4,7 proc. Didėjo vežėjų sąnaudos, augo ir patiriami nuostoliai – nuo 0,2 mln. Lt pernai iki 3,1 mln. Lt per pirmąjį šių metų laikotarpį.

Kompensacijų vežėjams, vežantiems keleivius priemiesčio maršrutais, sumokėta mažiau nei reikėjo: vietoj 4,6 mln. Lt kompensuota 3,6 mln. Lt.

Gauta ir mažiau dotacijų – praėjusių metų pirmąjį pusmetį vežėjams pervesta 9,5 mln. Lt už nuostolingų, tačiau visuomenei būtinų maršrutų aptarnavimą, šiemet – tik 8,4 mln. Lt. „Šių dotacijų poreikis buvo gerokai didesnis – 11,8 mln. Lt, taigi vežėjams savivaldybės šįkart liko skolingos daugiau nei tris milijonus litų“, – taigia J. Stolovickis.

Užsakomieji reisai

Užsakomieji reisai, kaip ir ankstesniais metais, buvo pelningi. Keleivių daugėjo 22,2 proc. – nuo 413 tūkst. 2011-ųjų pirmąjį pusmetį iki 505 tūkst. per pirmuosius šešis šių metų mėnesius.

Autobusų rida didėjo 15,7 proc., gauta 4,8 proc. pajamų daugiau. „Šį rodiklį laikyčiau geru – jis rodo, kad keleivių vežėjai užsakomiesiems reisams skiria daugiau dėmesio, o jie vežėjams visada yra pelningi“, – komentuoja J. Stolovickis.

Atnaujino parkus

Didžiųjų šalies miestų keleivių vežėjai praėjusį pusmetį atnaujino savo eksploatuojamų transporto priemonių parką. Pirmąsyk po kelerių metų pertraukos įsigyta naujų transporto priemonių.

Už ES Struktūrinių fondų lėšas pagal priemonę „Kompleksinė ekologiškų transporto priemonių plėtra“ bendrovė „Kauno autobusai“ sulaukė 24 naujų ekologiškų suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų. Šešias hibridines keleivinio transporto priemones gavo Panevėžio autobusų parkas.

Jau po mėnesio nauji SGD autobusai turėtų pasirodyti ir Šiaulių gatvėse – miestui skirti aštuoni „Irisbus Citelis CNG“ jau artimiausiu metu pasieks Lietuvą.

Naujų autobusų artimiausiu metu turėtų sulaukti ir Vilniaus bei Klaipėdos autobusų parkai.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.