ptr
1949 m.pradžioje Vilniaus Keleivių Susisiekimo Kontoroje (KSK) dirbo 177 darbuotojai, iš jų 144 darbininkai, tarp jų 58 vairuotojai.
Sausio pradžioje Vilniuje padaugėjo autobusų avarijų. Dviejuose iš septynių nukentėjo vos 10–12 dienų eksploatuoti nauji ZIS – 154. Kovo mėnesį valdyba uždraudė keliems dideliems autobusams ZIS – 154 vienu metu važiuoti Žaliuoju tiltu. Važiavimo greitis ant tilto apribotas iki 10 km/h, uždrausta važiuojant tiltu perjunginėti pavaras, staigiai stabdyti. Nurodyta distancija tarp transporto priemonių – iki 1/2 tilto ilgio.
1949 m.vasario mėn. 3 d.laikraštyje TIESA pasirodė pranešimas apie autobusų linijų plėtrą:
„Plečiamas Vilniaus miesto autobusų susisiekimas. Šiomis dienomis atidarytas naujas ruožas, susiejantis miesto centrą su Jaruzalės priemiesčių. Netrukus autobusai pradės kursuoti taip pat Panerių gatve. Susisiekimo su Naujosios Vilnios rajonų laikas prailgintas ligi 23 val. 30 min. ”
1949 m.balandžio mėn. Vilniaus KSK viršininku paskiriamas S. Žuk.
Gegužės 1 d.įsakyme VATV įdiegė automobilių techninės priežiūros ir remonto sistemą, nustatydama automobilių ir jų agregatų priežiūros ir remonto periodus pagal ridą.
Valdybos gegužės mėnesio įsakyme Vilniaus KSK viršininkui S. Žukui nurodyta, kad iš esmės reikia pagerinti miesto autobusų susisiekimą: Žvėryno-Pospieški, Antakalnio-Gerosios Vilties, Vilniaus-N. Vilnios maršrutuose, nuo gegužės 15 d.pradėti autobusų eismą Didžiąja ir Ukmergės gatvėmis, įrengti telefonus geležinkelio stoties ir Gerosios Vilties autobusų dispečerinėse.
Gegužės pabaigoje Vilniaus KSK gavo pirmuosius 10 lengvuosius taksi automobilius GAZ M- 20 POBIEDA ir pradėjo teikti taksi paslaugas vilniečiams ir miesto svečiams.
VATV 1949 m. gegužės 31 d.įsakymu Nr. 159 patvirtintos taksi GAZ M-20 POBIEDA naudojimo taisyklės Lietuvoje. Per metus Vilniaus KSK gavo dar šešis taksi automobilius.
Tik pradėjus dirbti naujiems taksi automobiliams GAZ M-20 POBIEDA, Vilniuje įvyko dvi avarijos. Patekę į avarijas automobiliai buvo gerokai aplamdyti, avarijos įvyko dėl per didelio greičio ir neblaivių vairuotojų kaltės.
Valdyba tais pačiais metais visus gautus 16 taksi automobilių perdavė eksploatuoti Vilniaus ATK.
1949 m.rugsėjo mėn. VATV išleido įsakymą „Dėl nurašymo dviejų autobusų ZIS 16, esančių Vilniaus KSK”
Automobilius, paminėtus pirmam punkte, išardyti kompleksiškai agregatais, ir tokius sukomplektuotas perduoti Kauno autoremonto gamyklai.
VATV prie LTSR MT (P. A. Artemjev)
1949 m. spalio mėn.
VATV įsakymas „Dėl autobusų esančių Vilniaus KSK nurašymo”
Įsakau:
ZIS 16 (LS 14-90, LS 51-20, LS 54-04)
MERCEDES BENZ (LS 00-91)
SAURER (LS 03-07)
OPEL BLITZ (LS 14-89)
Kopiją akto apie perduotus agregatus Kauno autoremonto gamyklai, atsiųsti VATV.
VATV prie LTSR MT (P. Artemjev)
Šiuo atveju įdomūs autobusų registracijos numeriai. Remiantis jais galiu teigti, kad šie autobusai buvo eksploatuojami nuo 1,5 iki 2,5 metų… nejaugi jie buvo tokie „pavargę”, kad juos reikėjo nurašyti?..
VATV nuo 1949 m. spalio mėn. tarp valdybos įmonių pradėjo stachonaviečių judėjimui kampanijos sklaidą. Įmonių vadovai įpareigoti iki lapkričio 15 d. įrengti įmonėse garbės lentas, stendus, kuriuose būtų skelbiami įmonės darbo rodikliai, gamybos pirmūnų laimėjimai. Nuo 1949 m. IV ketvirčio lietuvių ir rusų kalbomis 300 egz. tiražu turėjo būti pradėtas leisti VATV biuletenis, skirtas pasidalinti darbo patirtimi.
1949 m.pabaigoje mieste buvo 8 maršrutai. Trimis pagrindiniais keleivius vežiojo dideli ZIS 154 autobusai, kitais maršrutais vežiojo maži GAZ 03-30.
(žiūrėti lentelę).
1949 m.pabaigoje Vilniaus KSK turėjo 60 autobusų ir 10 krovinių taksi GAZ – AA.
Kęstutis Pletkus
Nuotraukos iš autoriaus asmeninio archyvo