Vilniaus viešojo transporto darbuotojai nusprendė: streikas bus

25 spalio 09:15 2012 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojai nusprendė rinktis kraštutinę priemonę savo tikslams pasiekti – jie streikuos. Kol kas neaišku, ar per įspėjamąjį dviejų valandų streiką į gatves neišvažiuos visi autobusai bei troleibusai, ar bus pasirinktas ne toks miestiečiams skausmingas protesto būdas.

„Streikuodami ginsime ne tik savo, bet ir visų šalies piliečių interesus. Tai bus mūsų protestas prieš prastai tvarkomus ir nesubalansuotus finansų srautus Lietuvoje“, – sako Transporto darbuotojų profesinių sąjungų federacijos pirmininkas Jonas Petraška.

Įmonės profsąjungos vadovų inicijuotam streikui pritarė 74 proc. bendrovės „Vilniaus viešasis transportas” vairuotojų. „Nenorime tylėti, kuomet pažeidžiamos darbuotojų teisės. Suprantame, kad bendrovei trūksta lėšų, kad pinigų savivaldybė negauna iš šalies biudžeto. Tačiau tai – ne darbuotojų problema. Finansavimo klausimus tegu sprendžia politikai“, – sako J. Petraška.

Profsąjungų reikalavimas – sumokėti beveik 25 mln. Lt įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojams per krizę 2009-2011 metais neišmokėtų metinių priemokų (vadinamųjų tryliktųjų atlyginimų), indeksuoti (didinti) darbo užmokestį atgaline data nuo 2008-ųjų pradžios, kaip numatyta kolektyvinėje sutartyje, bei sumokėti delspinigius.

„Svarbiausias mūsų tikslas – laiku išmokėti atlyginimus darbuotojams. Net per krizę tam skyrėme didžiausią dėmesį. Tarkim, 2009-aisiais, kuomet visoje šalyje didėjo bedarbystė ir buvo drastiškai mažinami atlyginimai, savo darbuotojams darbo užmokesčio nemažinome, iškilusias problemas sprendėme kitais, ne tokiais skausmingais darbuotojams, būdais. Ir dabar atlyginimai darbuotojams dažniausiai išmokami beveik laiku, šiais metais tik du kartus vėlavome tai padaryti maždaug po savaitę “, – sako bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Įmonėje net ir per krizę nebuvo mažinami etatai bei masiškai atleidinėjami darbuotojai. Dar daugiau – bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų atlyginimai didžiausi šiame sektoriuje Baltijos šalyse. Be to, vilniečiai uždirba gerokai daugiau nei kitų šalies keleivinio transporto įmonių darbuotojai.

„Jei tik turėtume galimybę, vykdytume kolektyvinės sutarties reikalavimus. Tačiau mūsų situacija šiuo metu itin sudėtinga. Nors šalies vadovai paskelbė, kad finansų krizė Lietuvoje suvaldyta, įmonės finansinė padėtis tik blogėja. Savivaldybė mums skolinga apie 100 mln. Lt, o mes savo ruožtu esame skolingi apie 110 milijonų litų – Mokesčių inspekcijai, bankams nesumokėtas lizingas už „Solaris“ troleibusus, negrąžinti 2007-2008-aisiais paimti kreditai. Skolos tiekėjams per šiuos metus padidėjo dvigubai, todėl mums atsisakoma tiekti atsargines detales be išankstinio apmokėjimo. Neturėdami pinigų, negalime mokėti tryliktojo atlyginimo bei indeksuoti atlyginimų“, – problemas vardija G. Nakutis.

Įmonės vadovas dėl bėdų sostinės savivaldybės nekaltina – jo teigimu, savivaldybės biudžetą formuoja Vyriausybė ir Seimas. „Akivaizdu, jog biudžetas formuojamas nenumatant finansavimo svarbiausioms sritims, taip pat – ir viešajam transportui“, – kalba G. Nakutis. Pasak jo, lengvatas viešojo transporto keleiviams nustato Seimas, o už jų teikimą kompensuoti vežėjams privalo savivaldybė. Tačiau šalies valdžia į didesnį lėšų poreikį Vilniaus miestui neatsižvelgia. „Sostinėje susirenka daugiausia studentų iš skirtingų miestų, už kurių važiavimą viešuoju transportu turi primokėti Vilniaus miesto savivaldybė. Vyriausybė, numačiusi lengvatas keleiviams, apie tai akivaizdžiai negalvoja“, – sako G. Nakutis.

Nors įmonės sąskaitoje – minusas, pasak generalinio direktoriaus, derantis su profsąjungų atstovais, buvo pasiūlyta sumokėti darbuotojams 8 milijonus litų. „Pasiūlėme išmokėti dalį – 2,7 mln. Lt – nesumokėtų vadinamųjų tryliktųjų atlyginimų dabar, o kitą – 5,3 mln. Lt – išmokų dalį atidėti kitiems metams, išdėstant jas pagal konkretų grafiką per keturis mėnesius“, – aiškina bendrovės vadovas.

Pasak J. Petraškos, įmonės vadovų pasiūlytos nuolaidos profsąjungų netenkino, ir jie priėmė sprendimą streikuoti. „Mus palaiko ir kitų miestų keleivinio transporto įmonių darbuotojai. Bet svarbiausia mums – įmonės darbuotojų valia. Jei jie pasisako už kraštutinę protesto priemonę, imsimės ją organizuoti. Derėtų pabrėžti: mes nenorime streiko, kuris, sutinkame, sukels nepatogumų miestiečiams; mes tiesiog norime pasiekti savo užsibrėžtus tikslus“, – sako J. Petraška.

Pasak G. Nakučio, įmonės bei savivaldybės atstovai, esant tokiai sudėtingai finansinei situacijai, daugiau pinigų darbuotojams pažadėti negali.

J. Petraškos teigimu, profsąjungų atstovai atsižvelgia į sudėtingą situaciją įmonėje, tačiau problemas spręsti palieka vadovybei. Gavus darbuotojų pritarimą bus sprendžiama, kokio masto streikas lauks vilniečių. „Savo pavyzdžiu norime pademonstruoti tautiečiams, kokiu būdu galima priversti valdžią vykdyti įsipareigojimus. Gal pagaliau, bent kažkam ėmusis kraštutinių priemonių, šalies vadovai supras, kad reikia paisyti ir darbuotojų interesų“, – sako J. Petraška.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.