Konkursas autobusams įsigyti už parduotus Ispanijai taršos leidimus skelbiamas iš naujo

11 liepos 04:35 2012 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Lietuva, pagal Klimato kaitos programą pardavusi Ispanijai vadinamuosius taršos leidimus, dalį pinigų skyrė ekologiškiems autobusams įsigyti. Iš viso keleivinio transporto priemonėms pirkti atseikėta apie 90 mln. litų.

Dalyvauja dešimt įmonių

Dalyvauti projekte „Mažai taršių miesto autobusų keitimas atnaujinant autobusų parko transporto priemones“ pageidavimą pareiškė dešimt Lietuvos autobusų parkų – Telšių, Raseinių, Ukmergės, Marijampolės, Panevėžio, „Vilniaus viešasis transportas“, „Kauno autobusai“, „Klaipėdos autobusai“, „Elektrėnų komunalinis ūkis“ ir Šiaulių „Busturas“.

Numatyta, jog vežėjai už parduotus taršos leidimus iš viso galėtų įsigyti apie šimtą naudojančių suspaustas gamtines dujas (SGD) bei hibridinių – varomų elektra bei SGD – autobusų. Pastarąsias transporto priemones Europoje gamina tik du ispanų gamintojai – „Castrosua“ ir „TATA Hispano“.

Viena iš taršos leidimus nupirkusių ispanų pateiktų sąlygų buvo ta, kad autobusai būtų įsigyjami iš vieno tiekėjo, o konkurso sąlygos skirtingų rūšių autobusams pirkti nebūtų skaidomos.

Ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje kol kas neįprastus hibridinius autobusus nuspręsta paskirstyti po vieną kiekvienai iš projekte dalyvaujančių keleivinio transporto įmonių. Be šių, vilniečiams skirta lėšų įsigyti 21, kauniečiams – 14, klaipėdiečiams – 11, šiauliečiams, telšiškiams ir panevėžiečiams – po 8, marijampoliečiams – 7, raseiniškiams – 6, ukmergiečiams – 5, elektrėniškiams – 3 SGD autobusams.

Dalyviai – du

Viešųjų pirkimų konkursą autobusams pirkti patikėta organizuoti Centrinei projektų valdymo agentūrai (CPVA), kuri paskelbė atvirą konkursą pagal vežėjų pateiktus įgaliojimus.

Šių metų kovo 23-iąją konkurso vokai buvo atplėšti, tuomet paaiškėjo, kad konkurse, kaip ir derėjo tikėtis, dalyvavo abu patirties gaminti SGD bei elektra varomus autobusus turintys ispanų gamintojai – „Tata Hispano“ bei jungtinės veiklos sutartį sudariusios įmonės „Transmitto“, IVECO ir„Castrosua“.

Nors prieš pat vokų atplėšimo procedūrą sulaukta informacijos, jog dėl konkurso sąlygų pateiktas ieškinys teismui, konkursas paskelbtas įvykusiu. Paaiškėjo, jog teismui apskųstas reikalavimas visus autobusus pirkti iš vieno tiekėjo.

Vadovaujantis įstatymais, konkurso procedūras leista vykdyti toliau, iki bus pasirašyta sutartis. Tačiau, pasirašant sutartį su konkurso nugalėtoju, teismo sprendimas dėl konkurso sąlygų jau turėtų būti gautas.

Pirmosios instancijos teismas ieškinį atmetė, tačiau jis iki šiol tebenagrinėjamas apeliaciniame teisme.

Pasiūlymai atmesti

Dviejų viešojo pirkimo konkurso dalyvių atitikimo kvalifikaciniams reikalavimams vertinimo procedūros užtruko keletą mėnesių, gamintojai turėjo atsakyti į ne vieną jiems užduotą papildomą klausimą.

„Atlikusi tiekėjų kvalifikacijos vertinimą, CPVA nustatė, kad nė vienas iš pasiūlymus pateikusių viešojo pirkimo dalyvių neatitiko numatytų reikalavimų. Abu pasiūlymai buvo atmesti. Tai reiškia, kad viešasis pirkimas, kurį vykdė CPVA, laikomas baigtu“, – sako Lietuvos Aplinkos apsaugos investicijų fondo direktorius Arvydas Dragūnas.

CPVA informavo Aplinkos ministeriją, jog naujo ekologiškų transporto priemonių pirkimo konkurso dar kartą vykdyti negalės. „Artimiausiu metu turėsime priimti sprendimą dėl perkančiosios organizacijos paskyrimo naujam viešųjų pirkimų konkursui rengti“, – sako A. Dragūnas.

Konkursas – iš naujo

Pasak jo, LAAIF, drauge su Aplinkos ministerijos atstovais apsvarstę įvairias alternatyvas, nusprendė, jog šias funkcijas derėtų skirti vienam iš pareiškėjų, jau anksčiau vykdžiusiam panašius pirkimus ir turinčiam patirties.

„Tokiu būdu kiekvienas iš dešimties projekte dalyvaujančių autobusų parkų turėtų įgalioti vieną iš pareiškėjų atlikti viešųjų pirkimų procedūras. Naujai paskirta institucija galėtų sudaryti pirkimų komisiją, į kurią įeitų ir kitų pareiškėjų atstovai. Mūsų nuomone, centralizuoto pirkimo procedūras galėtų atlikti įgaliotas pareiškėjas iš didžiųjų miestų, kuris gauna daugiausia autobusų, turi atitinkamą patirtį bei pajėgumus“, – aiškina A. Dragūnas.

Pasak jo, pageidavimus dėl naujos viešųjų pirkimų procedūras vykdysiančios institucijos jau pareiškė pusė projekto dalyvių. „Tikimės, kad šį kartą visos procedūros vyks kur kas greičiau. Dokumentai parengti, galbūt šiek tiek tobulinsime konkurso sąlygas. Viliamės, kad atsakymų iš projekto dalyvių sulauksime kaip įmanoma skubiau, tad artimiausiu metu, atlikę reikiamus pakeitimus, skelbsime konkursą iš naujo“, – sako A. Dragūnas.

Pasak jo, kol kas neaišku, ar konkurso sąlygos galės būti skaidomos. „Tai priklausys nuo teismo sprendimo. Jei jis bus palankus, konkurse galės dalyvauti ir daugiau tiekėjų – taip pat ir tie, kurie neturi patirties gaminti SGD bei elektra varomus hibridus“, – teigia A. Dragūnas.

Potencialus vykdytojas – „Vilniaus viešasis transportas“

Daugiausiai lėšų autobusams pirkti skirta bendrovei „Vilniaus viešasis transportas“.

„Manau, kad mūsų įmonė galėtų vykdyti viešuosius pirkimus pagal šią priemonę, jei gautume tam įgaliojimus iš kitų pareiškėjų. Esame panašius pirkimus vykdę ir anksčiau, taigi turime reikiamos patirties“, – sako bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Ar kiti projekto dalyviai tam pritars, paaiškės jau artimiausiu metu.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.