Radomo miestas, iš kurio į Lietuvą atvyko išbandyti skirtas „Solaris Urbino 12 CNG“, ne tik mūsų portale, bet ir kituose žiniasklaidos šaltiniuose pastaruoju metu paminėtas ne sykį. Tikimės, jog skaitytojams bus smalsu daugiau sužinoti apie šio Lenkijos miesto vežėjų darbą.
Apie miestą ir vežėjus
Radomas – miestas Lenkijos centre, Mazovijos vaivadijoje, 100 kilometrų nuo sostinės Varšuvos. Jame gyvena apie 230 tūkst. gyventojų, tai – keturioliktas pagal dydį Lenkijos miestas. Lietuviams šis miestas galėtų būti įdomus dėl to, jog nuo 1481 m. čia gyveno šventasis Kazimieras, būsimasis Lietuvos globėjas.
„MPK Radom“ autobusų parkas aptarnauja 65 proc. miesto maršrutų – likusią dalį užima privatūs vežėjai. Parko autobusai veža keleivius ir priemiesčio maršrutais – vien tik mieste, pasak „MPK Radom“ atstovo Roberto Dasiewicz, būtų sudėtinga išgyventi; Radome aktyvūs nelegalūs ar pusiau nelegalūs vežėjai, vežantys keleivius tiek mikroautobusais, tiek ir didžiaisiais autobusais.
Autobusai ir keleiviai
„MPK Radom“ pastaruoju metu teikia prioritetą suspaustomis gamtinėmis dujomis varomiems autobusams: iš 150 turimų transporto priemonių 38 naudoja ekologiškus degalus; 30 iš jų – nauji „Solaris Urbino“, likusieji – perdaryti iš dyzelinių „Jeltz“ bei vienas senesnis MAN. Vidutinis parke turimų transporto priemonių amžius – 12 metų.
Vienas iš radomiečių suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų „Solaris Urbino CNG“ – 18 m ilgio, likusieji 28 – standartinio 12 m ilgio. Visi Radomo autobusai 100 kilometrų vidutiniškai sunaudoja apie 50 kub. m dujų. „Solaris Urbino“ – šiek tiek taupesni; jie mieste „suvalgo“ 40-45 kub. m.
Į miesto gatves kiekvieną darbo dieną išvažiuoja 115-119 autobusų, vežančių keleivius 15 maršrutų. Vidutinis mieste važinėjančių autobusų amžius – 10 metų. Autobusai važinėja kone visą parą – pirmasis autobusas į gatves išvažiuoja 3 val. ryto, o paskutinis grįžta 2 valandą nakties. Parke – 469 darbuotojai, iš jų 300 – vairuotojų.
„MPK Radom“ parko teritorijoje įrengta 40 vadinamojo lėtojo dujų pripildymo stočių ir viena – greitojo. Sumontuoti trys aukšto slėgio kompresoriai, per valandą galintys pateikti į autobusus 200 kub.m dujų. Skaitytojams priminsime, jog Vilniaus autobusų parke, turinčiame 100 gamtinėmis dujomis varomų autobusų, yra 50 lėtojo ir 6 greitojo pripildymo kolonėlės.
Suspaustų gamtinių dujų kaina Lenkijoje maždaug 58 proc. mažesnė nei dyzelino: 1 m kub. dujų kainuoja 1,8 zloto, litro dyzelino kaina – 3,25 zloto.
Tačiau parko vadovai negali teigti, jog suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų autobusų eksploatacija pigesnė; šių transporto priemonių priežiūra sudėtingesnė ir brangiau kainuojanti. „MPK Radom“ darbuotojai įrengė visus reikalavimus atitinkančias ir nepigiai kainavusias specialias tokių autobusų priežiūros dirbtuves, kur vienu metu galima remontuoti keturis autobusus.
Pasak parko vadovų, tenka nemažai investuoti į darbuotojų mokymus. Įdiegti ekologiškas transporto priemones mieste buvo miesto vadovų iniciatyva; tai – jų ir vežėjų indėlis į švaresnę aplinką.
Artimiausiu metu, kaip ir lietuviai, radomiečiai tikisi gauti lėšų iš Europos Sąjungos ekologinių fondų ir įsigyti apie dešimt suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų autobusų. Parko vadovai ketina teikti prioritetą 18 metrų ilgio transporto priemonėms: pasak jų, tokie autobusai šimtui kilometrų sunaudoja neką daugiau gamtinių dujų nei standartiniai 12 metrų ilgio, o keleivių gali vežti gerokai daugiau. Jei bus galimybė, radomiečiai įsigis MAN arba „Solaris“ autobusų, kadangi jau turi sukaupę šių transporto priemonių remonto bei priežiūros patirties.
Bilietai ir apmokėjimas
Miesto savivaldybė Radomo vežėjams moka dotacijas už nuvažiuotą kilometrą – jos sudaro 5 zlotus. Pasak parko vadovų, tai – nedidelė kaina, leidžianti vežėjams išgyventi, tačiau nesudaranti sąlygų atnaujinti transporto priemonių parko bei plėstis.
Vienkartinio bilieto kaina Radomo mieste – 2,10 zloto. Bilietų sistema gana sudėtinga: galima įsigyti bilietus 10-čiai važiavimų, taip pat įvairius mėnesinius bei ilgesniam laikui skirtus bilietus. Keleiviams taikomos nuolaidos; senjorai nuo 70 metų važiuoja nemokamai, studentai bei moksleiviai moka 50 proc. važiavimo kainos.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.