IRU ir EPTO ragina ES Tarybą sumažinti minimalų autobusų vairuotojų vairavimo amžių

30 sausio 05:05 2023 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Siekdama išspręsti vairuotojų trūkumo problemą, ES turi panaikinti amžiaus barjerą ir sumažinti minimalų autobusų vairuotojų vairavimo amžių. Tarptautinė kelių sąjunga (IRU) ir Europos keleivinio transporto operatoriai (EPTO) siunčia laišką su šia žinia ES Tarybai pirmininkaujančiai Švedijai. Abi organizacijos pabrėžia, kad ES kelių transporto sektorius susiduria su precedento neturinčiu vairuotojų trūkumu, kuris, jei nebus imtasi veiksmų, iki 2026 m. turėtų išaugti trigubai.

IRU ir EPTO kreipiasi į Komisiją, prašydamos užtikrinti, kad peržiūrėtoje ES Vairuotojo pažymėjimų direktyvoje būtų nustatytas minimalus profesionalių miesto ir tolimojo susisiekimo autobusų vairuotojų vairavimo amžius – 18 metų. Daugumoje ES šalių minimalus miesto ir tolimojo susisiekimo autobusų vairuotojų amžius yra nuo 21 iki 24 metų. Tai yra didžiulė kliūtis pritraukti žmones rinktis šią profesiją išsyk po mokyklos. Minimalus amžius taip pat gali skirtis kiekvienos šalies viduje, atsižvelgiant į išimtis ir licencijos taisykles, pvz., maršruto atstumą, tarptautinius ir vietinius maršrutus bei vairuotojo turimo pažymėjimo tipą.

Tikimasi, kad miesto ir tolimojo susisiekimo autobusų vairuotojų paklausa ateinančiais metais išaugs 20 proc., nes paslaugos ir vežimai laipsniškai grįš į priešpandeminį lygį. IRU ES advokatūros direktorė Raluca Marian teigia: „ES netrukus gali trūkti apie 100 000 autobusų vairuotojų. Tokio trūkumo pasekmės gąsdina, nes trukdo pagrindinėms judumo paslaugoms ir gresia ES išmetamo CO2 kiekio mažinimo ambicijoms. Jei norime sumažinti sektoriaus išmetamą anglies dioksido kiekį, turime padėti žmonėms atsisakyti nuosavų automobilių ir persodinti juos į viešąjį transportą. Tačiau tam mums reikia daugiau profesionalių vairuotojų. Dėl vairuotojų trūkumo jau mažėja viešojo transporto maršrutų. Vykdoma ES Vairuotojo pažymėjimų direktyvos peržiūra, siekiant nustatyti minimalų 18 metų profesionalių vairuotojų amžių, yra vienas iš būdų atverti šią profesiją didesniam kiekiui jaunų žmonių“.

Šiuo metu tik 5 proc. miesto ir tolimojo susisiekimo autobusų vairuotojų yra 25 metų ir jaunesni. Sumažinus minimalų vairavimo amžių, į sektorių galėtų ateiti žmonės išsyk po vidurinės mokyklos. Tikimasi, kad, ėmusis tokių priemonių, iki 2030 m. įmonėse padvigubėtų jaunesnių nei 25 metų vairuotojų dalis.

Pasak IRU ir EPTO, tam, kad minimalus amžius vairuoti keleivinio transporto priemones būtų sumažintas, reikalinga vyriausybių finansinė parama.

eBus.lt

Linos Jakubauskienės nuotrauka